Bukefalos 28 år!

"tidig" hingst hjälp!!!

Behati

Trådstartare
Sitter och planerar lite inför våren..... kanske lite tidigt att tänka på hingst redan nu, men jag vill vara alldeles säker innan det är dags, så att det inte blir några "sista minuten" beslut!

Jag ha inte någon direkt erfarenhet av avel på halvblod, och därför skulle jag vilja ha lite hjälp av er som kan!

Har två ston som ska betäckas i vår.

Sto 1: e: Ravell ue: Hertigen -03 ca 1.65 i mankhöjd.
Är kvalad till flyinge i okt till hoppningen.

Vad jag skulle vilja ha fram på henne är en avkomma av en mer modern typ än stoet. Bra temparment, bra extremiter (stoet är inte helt perfekt så hingsten bör inte ha några skavanker!) Jag vill ha över medel gångarter på den och den ska ha mycket hopp i sig då jag hoppar mest. Stoet har ju dressyr blod i sig (av vad jag förstått) och hon rör sig bra, så jag funderar på om man skulle ta en hopphingst så att hoppningen förbättras ytterligare, men eftersom det finns många hingstar som ger både hopp och dressyr avkommor så kanske det går att kombinera?!


Sto 2: e:Fokker ue: Pheaton -04

Skulle vilja ha en mer högställd avkomma. vill gärna ha en lite modernare avkomma än stoet. Stoet har bra hals och bog, skulle ev. tänka mig ngt längre hals på avkomman. Ett bättre kors skulle nog inte vara fel. Stoet har en bra hoppteknik(det lilla hon är löshoppad) och god vilja. Stoet har ett väldigt mjukt och positivt tempramentet, och har en trevlig inställning till allt.
Har ett trevligt rörelsemönster, men inte helt perfekt. På avkomman skulle jag vilja he lite mer av varje.

Jag vill inte ha några superstora hästar då jag är lite, så gärna hingstar som inte ger alltför stora avkommer.

Skulle bli jätte glad om någon skulle kunna ge förslag....
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

:) äntligen nån som svarar! tack:bow:

Han såg väldig fin ut, men jag saknar en extiörbild! Och han är ju gigantisk!!!! blir avkomman så stor får jag ju svindel!!!!

Har du sett någon avkomma efter honom? vad nedärver han o.sv?

Hur funkar han med mina stons stamtavlor?
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Jag har raderat ett inlägg som bara bestod av länk till hingstens websida, han var inte ens namngiven! Detta är ju inte riktigt tillåtet enligt forumreglerna...

Med andra ord, skriv en sammanfattning HÄR om de hingstar ni tipsar om!
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

vet att det e sent! men puuutt uppp!!!!(tills imorgon iallafall!)
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Planering är bra för att få bra avels resultat. Kan inte halvbloden så bra. Men Briar är högställd om jag inte minss fel. Corlinsky G är en trevlig hingst också. Kan ha stavat fel.
Som sagt halvblod kan jag inte så bra
[/COLOR]
Behati skrev:
Sitter och planerar lite inför våren..... kanske lite tidigt att tänka på hingst redan nu, men jag vill vara alldeles säker innan det är dags, så att det inte blir några "sista minuten" beslut!

Jag ha inte någon direkt erfarenhet av avel på halvblod, och därför skulle jag vilja ha lite hjälp av er som kan!

Har två ston som ska betäckas i vår.

Sto 1: e: Ravell ue: Hertigen -03 ca 1.65 i mankhöjd.
Är kvalad till flyinge i okt till hoppningen.

Vad jag skulle vilja ha fram på henne är en avkomma av en mer modern typ än stoet. Bra temparment, bra extremiter (stoet är inte helt perfekt så hingsten bör inte ha några skavanker!) Jag vill ha över medel gångarter på den och den ska ha mycket hopp i sig då jag hoppar mest. Stoet har ju dressyr blod i sig (av vad jag förstått) och hon rör sig bra, så jag funderar på om man skulle ta en hopphingst så att hoppningen förbättras ytterligare, men eftersom det finns många hingstar som ger både hopp och dressyr avkommor så kanske det går att kombinera?!


Sto 2: e:Fokker ue: Pheaton -04

Skulle vilja ha en mer högställd avkomma. vill gärna ha en lite modernare avkomma än stoet. Stoet har bra hals och bog, skulle ev. tänka mig ngt längre hals på avkomman. Ett bättre kors skulle nog inte vara fel. Stoet har en bra hoppteknik(det lilla hon är löshoppad) och god vilja. Stoet har ett väldigt mjukt och positivt tempramentet, och har en trevlig inställning till allt.
Har ett trevligt rörelsemönster, men inte helt perfekt. På avkomman skulle jag vilja he lite mer av varje.

Jag vill inte ha några superstora hästar då jag är lite, så gärna hingstar som inte ger alltför stora avkommer.

Skulle bli jätte glad om någon skulle kunna ge förslag....
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Man vet ju inte vilka nya fina hingstar som kommer fram till nästa säsong. Men av de som finns nu så tror jag att Lucky Point skulle kunna vara ngt för sto nummer ett, han är allround, men egentligen har han hoppstam. han har 9-9-9 på typ-hhb-ben och det skulle ju kunna passa ditt sto om du vill förbättra typ och ben. Han har bara vart i aveln iår så man vet ju inte alls vad han ger.

Annars gillar jag Acacio som också är allround, men mest hopp, tittar man på statistik på treårsetest så har han givit rätt många avkommor med diplom i bägge diciplinerna. Hans avkommor är i regel inga bjässar.

Sen finns ju förstås Corlensky, men han har ju godkännande enbart för denna säsong - han är ju bara 3 år, han kommer säkert att glänsa på bruksprovet iår om han kommer fram. Dock vet man ju ingenting om hans avkommor ännu, men hingsten i sig är mycket fin och väldigt allround (annars hade han ju inte fått över 200 ston !)
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Tack för svaret! Alla 3 hingstar låter bra! ska kolla lite närre på dem.

Jag resonerar lite så att jag helst vill ta en lite mer använd hingst till sto 1, en som redan visat vad han nedärver och vilka slags ston han passar bäst med. Men jag vill dock inte använda någon som ALLA redan har använt..... gärna en"upcoming" hingst.

Till sto 2 skulle jag absolut inte tveka med att använda en helt ny hingst.... så har ni nån sån på G så nämn den gärna!
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Jo jag resonerade så också!:bow: jag vet att jag förmodlligen kommer att ändra åsikt flea gånger innan det är dax, men då finns det ju tid till det iallafall! ;)
Briar känns lite "över använd" (iallafall där ag hållt till) och bara några jag har ssett har varit så där WOW. Vad passar han till för ston då? skulle han kunna fixa en modernare avkomma på mitt sto som själv är något gamal i typ?
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Behati skrev:
:) äntligen nån som svarar! tack:bow:

Han såg väldig fin ut, men jag saknar en extiörbild! Och han är ju gigantisk!!!! blir avkomman så stor får jag ju svindel!!!!

Har du sett någon avkomma efter honom? vad nedärver han o.sv?

Hur funkar han med mina stons stamtavlor?
hmm ja det var ju mitt inlägg som raderades, fölåt mig..
jag har fått den bilden att han inte lägger så stort(han har ju bara åringar i danmark så det kan jag ju inte veta) men han är ju 172 men såg värkligen inte ut att vara det så det e kanske därför jag inbillar mig det...
jag såg honom i falsterbo, var inne och klappade på honom i boxen, det var en mycket trevlig och väluppfostrad herre och mycket fin att se på...
jag kan ju varmt rekomendera honom och efter jag såg honom riden och då framför allt i omhoppningen så skulle jag kunna tänka mig att betäcka allt som rör sig med honom:d

jag har även pratat med vet som var nere på falsterbotävlingarna och vetrinärbesiktigade honom och hon bara smälte hom med, hade bara gott att säga om honom:love:
lycka till i din avel, jag ska iaf ha en efter honom:d
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Lite allmän reflektion - jag tror att folk i gemen inte är så intresserade just nu av hingsttips infor nästa säsong, så din tråd kommer nog att "trilla" neråt i listan. Men om du återkommer efter bruksprovet så kommer det nog en massa förslag - bara ett tips i all välmening
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Sandakan är himla fin och ger föl med bra typ och fint huvud och med bra halssättning. Rubinrot är inte heller helt fel, hans avkommor är fina, sen Akribori är nice och lämnar fina föl med bra typ. Men detta e ju dressyrhingstar :P Det finns mkt fina hingstar. Dessa hopphingstar är fina, Cathageno 1064, Coriall 1100, For Feeling 1069, Quite Easy 958 och Felenciano... Hoppas du hittar nått kul :D
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

cirkus skrev:
Lite allmän reflektion - jag tror att folk i gemen inte är så intresserade just nu av hingsttips infor nästa säsong, så din tråd kommer nog att "trilla" neråt i listan. Men om du återkommer efter bruksprovet så kommer det nog en massa förslag - bara ett tips i all välmening



jo jag vet att det är tidigt, men jag vill vara helt på den säkra sidan och ah tid att ändra mig mååånga gånger!!!men men jag får väl ta och uppdatera den ofta istället så att den inte glöms helt;)
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Chickengirl skrev:
Sandakan är himla fin och ger föl med bra typ och fint huvud och med bra halssättning. Rubinrot är inte heller helt fel, hans avkommor är fina, sen Akribori är nice och lämnar fina föl med bra typ. Men detta e ju dressyrhingstar :P Det finns mkt fina hingstar. Dessa hopphingstar är fina, Cathageno 1064, Coriall 1100, For Feeling 1069, Quite Easy 958 och Felenciano... Hoppas du hittar nått kul :D



oj...! det var många förslag!:D :o Känner till de flesta av dessa hingstar men de är helt klart kandidater...

Men finns det någon som har erfarenhet av vad mina stons stammar skulle kunna passa till?:confused: :idea:
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

En hingst jag fastnade för är Manhattan (Burggraaf-Abgar xx). Har ju stått här i Sverige i år, hur det blir nästa år vet jag inte. Både han och hans far har lämnat fina hopphästar och dessutom fina gångarter. Såg honom på hingsstationen när vi var där med mitt sto. Har själv ett gångartssto, men kunde faktiskt tänkt mig att använda honom. Men det är svårare att sälja en avkomma med 'hopp pappa' och 'dressyrmamma' tror jag. Fantastiskt temprament, dom visade honom i bara grimma mitt i betäckningssäsongen och han uppförde sig exemplariskt. Rör sig själv väldigt trevligt och luftigt. Speciellt galoppen, mmm! Flott och högställd. Ja, han tilltalade mig iallafall. Du kan läsa om honom på Eklundas hemsida.
Tror annars Quite Easy har lämnat mycket hästar med både hopp och gång i, och trevliga typer.
Ja, det finns så många fina hingstar!
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Manhattan ser fin ut, men jag tyckte att det var lite torrt med info om honom...iallafall i hingstkatgalogen, men ska kolla hemsidan också! Men vet du något om vad för storlekar han ger på avkommorna? stort eller smått?

QE har jag kollat på många ggr, men det känns lite som om han är"överanvänd", dock har han ju fina avkommor! men men....den som lever får se;)

tack
 
Sv: "tidig" hingst hjälp!!!

Han är ju rätt stor själv, runt 170 tror jag. Kanske blir det för stort:confused: Vet inte hur stort han lämnar. Det går att beställa DVD från Eklunda på hingstarna också. Han är mycket flottare i verkligheten och på videon än på kort tycker jag. Kolla in på www.eklunda.com
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
586
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: sorbifolia
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 820
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp