Bukefalos 28 år!

"Tiger" hörntänder på katt

R

Rikkan

Jag har en katt med jätte stora hörntänder uppe. Dom får inte plats i munnen och tandköttet får liksom en ficka.

Är det något känner till detta? Kan man göra något åt det?
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Så är det på min kattkille också, kanske hanar har större tänder, han är kastrerad sen tidig ålder.
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Kan det vara rasrelaterat? Fast jag vet inte vilkan ras han är, eftersom han är en hittekatt. Har en nos som påminner om Norsk skogskatt, men inte öron eller svans som liknar detta.

Eller växer hörn tänderna mer på en kastrerad katt?
Min blev kastrerad vid 2-3 åris ålder.
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

min ena katt har också så, han är bondkatt
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Är han blank och fin i pälsen?
Dist. Vet. trodde att dom kunde få problem med slemhinnorna, men han tyckte att jag skulle hör med någon som "kunde" katt.
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Hanoo har stora tänder, ser ut som en sabeltandad tiger. Hans tänder ligger inte mot tandköttet, men bildar en ficka i underläppen. Är din katt lite trång i bettet? Då kan de ge lite irritation i tandköttet men det brukar inte ställa till problem annars.
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Jag vet inte om han är trång, för jag har inte tittat och jämfört med den andra katten. Ser bara jätte långa hörntänder. Speciellt när han sitter vi köksbordet och dreglar och hoppas på att får något gott...:D
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Min hankatt har också lite långa hörntänder så de når ner till underläppen, men han verkar inte lida av det så det är nog ingen fara.

/Erica
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Kan du inte lägga in en bild?
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Ska ta en bild, om han nu ställer upp på detta....;)
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Här är en bild jag tagit på mina båda, snygga miner va? :D

kattand.jpg


Det var svårt för hanen låg på ett mörkt ställe, men hans hörntand buktar iaf ner underläppen. Det syns dock inte alls när han har överläppen nere och retar inte tandköttet eller läppen heller.

/Erica
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

:bow: Kul bilder. Maffiga tänder!
Den där med vitt i ansiktet ser ut att ha en liknade nos som min katt. Var är det för ras?
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

De är båda samma ras, ragdoll. Men de har helt klart väldigt olika huvud- och nosformer eftersom min hona dels är äldre och hunnit bredda sig, men hon har alltid haft bra och brett nosparti medan hanen har lite smalare och längre. De ska alltså se ut som min hona, inte som hanen. Fast å andra sidan sitter hanens öron betydligt bättre även om han just nu fått dille på att börja dra upp dem som de flesta tonåringar.

http://cheeserica.com/galleri/cirrus/images/cirrus65.jpg

http://cheeserica.com/galleri/dimma/images/dimma092.jpg

/Erica
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Mammas katt har likadant, en av våra har det också.
Jag tror att det är ganska vanligt och sålänge det inte
blir irriterat eller att tanden går sönder så att den skaver
med en vass tandbit så går det nog bra i fortsättningen
 
Sv: "Tiger" hörntänder på katt

Han är gärna med på bild, men vill inte visa tänderna....*hehe*

Bilderna blev jätte misslyckade, så tog batteriet slut. Ska göra ett nytt försök.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
561
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2
Svar
21
· Visningar
886
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 339
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp