Bukefalos 28 år!

Tiggare igen

ASKAPLASKA

Trådstartare
Jag står inte ut!
I värsta pms-ruset satte jag mig ner och kramades och grinade ihop med en tiggare i morse.
Alltså, nu ville hon nog kramas för hon liksom bjöd in till det själv så ni får inte tro att jag är riktigt så pms:ig och påflugen som jag låter. Det ösregnade och blåste och hon var iskall och ledsen.
Jag försöker läsa och förstå, i tidigare trådar här och i media, hur det fungerar (eller rättare sagt INTE fungerar) kring detta. Summa summarum som jag förstår det så får jag inte ge dem något så den där organisationen som lever på att placera ut dem kring våra butiker om morgnarna inte får in nån dagskassa och detta leder i sin tur till att problemet upphör.
Låter inte helt självklart i mina öron.
Jag vet att vissa kommuner betalar deras hemresa men sen då?

Vad kan jag göra för att hjälpa, här och på hemmaplan? Finns det någon hjälporganisation kring detta jag kan stötta?
Och förlåt så hemskans mycket om jag inte lyckats googla mig till alla svaren:o
 
Fint att du visar medkänsla!

Det är inte alls säkert att det är organiserat tiggeri; LÄNK
Jag ger pengar. Kanske går det till organisationer, men jag tar den risken.
Jag tycker dock att EU ska ta sitt ansvar och pressa Rumänien att ta ansvar för sina medborgare. Det är för jävligt att de inte ska kunna bo och överleva i sitt hemland. De reser ju hit för att de måste inte för att de vill.

Hoppas på Soraya Post i Bryssel!
 
Oftast är det inte så enligt undersökningar. Jag ger vad som känns rätt i stunden.

Jag tror faktiskt att tiggare föredrar att få ett mål mat istället för att sitta på Donken och peta i sig gamla kvarlämnade pommes, oavsett vad vetenskapliga undersökningar säger.
 
Problemet måste upp på EU-nivå.
Och det bästa är just nu att problemet syns - här och nu.
Vinsten med alla tiggare som vi ser är att vi blir medvetna om att andra länder i Europa behandlar människor illa.
Och tack vara EU så har vi dessutom med saken att göra.
Vilket är bra.
 
Jqg ger, för jag har råd, och jag tror ingen frivilligt sätter sig och tigger bara för att de är lata och att det generar de enorma summor som många tycks tro. Och om min tjuga hamnar i organiserade brottslingars händer, so be it.

Jobbar på ett ställe dit många tiggare kommer dagligen och om ni visste vad lite simpel medmänsklighet får många av dem att lysa upp som solar. Tyvärr ser många av mina kollegor dem som parasiter så jag jobbar hårt på att ge dem ett bra bemötande.
 
@ASKAPLASKA ja det är hemskt. Påfallande många bland övriga kunder berättar målande vad de tycker om tiggeriet (i regel medelålders män:meh:), och de har ingen aning om vem jag är och vad jag tycker. Verkar accepterat att spy galla över tiggare till höger och vänster. Horribel människosyn, och oförmåga att se vad man själva har och de saknar.
 
Det bästa är väl att pusha på politikerna så att de löser de strukturella samhällsproblem som orsakar tiggeriet. Men det hjälper ju inte personen här och nu. Jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra, känns som att folk kommer i kläm jämt oavsett
 
Talade nyligen med en bekant som sa att det minsann inte var synd om kvinnan utanför butiken då min bekante sett hur den tiggande kvinnan lämnat ifrån sig pengarna till en man vid dagens slut och tyckte också att hade de råd att komma hit så hade de ju pengar.
Jag går fan sönder när folk resonerar så här:cry:

Att påverka EU-politiker låter så ambitiöst men känns så stort och tungrott. Vill göra något lokalt men blir inte klok på situationen.
 
Att påverka EU-politiker låter så ambitiöst men känns så stort och tungrott. Vill göra något lokalt men blir inte klok på situationen.
Men det görs ju redan på både riks- och EU-nivå.
Tiggarna syns så de påverkar politiken bara genom att finnas.
Länderna de kommer ifrån blir uppmärksammade av svenska politiker.

Just den delen behöver inte varken du eller jag göra något åt.
Den uppmärksamhet som tiggarna själva har fått och den debatt som har följt av detta sköter om påverkan.
Det är bra, jättebra.
Därför så är det så bra att de har kommit hit och blivit synliga.
 
Jag funderade på detta senast igår, jag gav mina 18 kr som blev över när jag betalade min mat på Ica till kvinnan som satt utanför (har gett en gång tidigare med, till samma kvinna för ett par månader sen), kan man ge mat? Alltså färdiglagad varm mat? Varför jag kom å tänka på det här igår, va för att jag fick hem en matkasse (första gången) och det va en rätt med fisk, och jag är överlag inte förtjust i det (i-landsproblem!) och tänkte då om hon hade blivit mer glad över en varm mål mat än att jag smakar och sen kastar det....
 
Jag funderade på detta senast igår, jag gav mina 18 kr som blev över när jag betalade min mat på Ica till kvinnan som satt utanför (har gett en gång tidigare med, till samma kvinna för ett par månader sen), kan man ge mat? Alltså färdiglagad varm mat? Varför jag kom å tänka på det här igår, va för att jag fick hem en matkasse (första gången) och det va en rätt med fisk, och jag är överlag inte förtjust i det (i-landsproblem!) och tänkte då om hon hade blivit mer glad över en varm mål mat än att jag smakar och sen kastar det....

Fråga henne, om ni kan kommunicera?

Jag vet inte hur det är här i Sverige (eller för all del där de kommer ifrån också såklart), men man läser ju om att hemlösa inte vill ta emot mat i brutna förpackningar (alltså inget hemlagat eller en halv macka eller pizza eller liknande) för att en del parasit-tänkare förgiftat mat de skänkt. :wtf:

Jag hoppas det är en vandringssägen, men jag vet inte. Och oavsett om det stämmer eller inte så kan det ju skrämma mottagare tänker jag...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp