Det existerar väl inga möjligheter att förbjuda tiggeri helt.
Men jag anser det ok att exempelvis förbjuda tiggeri vid sk. hotspots. Ingångar till varuhus, järnvägsstationer och andra ställen. Kommunen kan väl exempelvis säga att man inte får sitta närmare än 25 meter från ingången.

Att tiggeriet ökade explossionsartat berodde på att det lönade sig. Lönar det sig inte kommer det att avta lika snabbt.

Med tiggeriet är det väl ungefär som med prostitution....det drar med sig en annan massa skit (krimminalitet)
Villainbrott, dieselstölder och liknande har ju ökat i samma takt som tiggeriet.

Polisen borde ha rätt att dels kolla id, kolla om man har resurser att försörja sig unde de tre månader man ska få stanna. Kan man inte så utvisa dem.Dessutom skulle alla husvagnar , bilar som är avställda eller oreggistrerade och parkerade utan markägarens lov eller påträffas på vägen transporteras bort direkt för destruktion.
Och "brännmärk " fingeravtryck/dna så att man vid nästa koll har möjlighet att direktutvisa dem.
Det har ju visat sig att det inte är enbart i Sverige man begår brott.

Här hemma har vi samverkan så att inga fordon rör sig utan att vi har koll på det. Inbrott o dieselstölder har minskat radikalt. Man gillar uppenbarligen inte att registreras på bilder.
 
Det är väl bättre att förbjuda fattigdom? Är man inte utsatt på något sätt så tigger man väl inte? Det borde ju gå att ge dem socialbidrag på hemländernas bekostnad? Fanns det en miniminivå i alla länder så tror jag inte vi skulle se tiggeri. Men det är väl bara jäkligt naivt att tro att sånt skulle kunna skapas. Snarare har väl utvecklingen gått åt andra hållet, med större hål i skyddsnäten och lägre nivå på socialbidraget (med tanke på prisutveckling m.m.) samt svårare att få.
 
Är det bra att förbjuda tiggeri? Vad tycker ni? Varför/varför inte?

Jag önskar att det inte var något behov av att diskutera det, dvs att tiggeri inte fanns.

Majoriteten häromkring är helt harmlösa, de sitter lugnt utanför någon affär. Problemet är ju när de är aggressiva och tex äldre inte vågar gå och handla eller att det blir bråk mellan olika grupperingar om vem som har rätt att tigga på en viss plats. Jag har tyvärr varit med om båda företeelserna och det är inte trevligt. Trots det vet jag inte om jag är för ett förbud. Det känns fel att straffa en redan utsatt grupp.
 
Jag tycker att det vore bättre med ngn form av koll vid gränsen. Dels att 3-månaders regeln efterföljs samt att man ska kunna garantera sin försörjning och visa att man har nånstans att bo innan man reser in i landet. I annat fall får man söka asyl om asylskäl finns.

Tiggeriet genererar ju så mkt på sidan om, tex människohandel, illegala bosättningar på privat och kommunal mark, enorm nedskräpning och stora kostnader för sanering. Tiggeriet blir också som @athena_arabians skrev allt mer aggressivt när färre ger. Och risken för sido-aktiviteter som kopparstölder, personstölder ökar ju också när en stor grupp inte lyckas försörja sig på tiggeriet.
 
Dels att 3-månaders regeln efterföljs samt att man ska kunna garantera sin försörjning och visa att man har nånstans att bo innan man reser in i landet. I annat fall får man söka asyl om asylskäl finns.
Ska det gälla alla EU-medborgare? Även turister som kommer en helg?
 
Ja att visa att de har nånstans att bo vore inte orimligt tycker jag!
Då är det ju jättelätt att boka två nätter på ett hostel och sen bara stanna i landet oavsett. Eller säga att man bor hos en vän.
Mina svägerska bor ju hos oss när hon hälsar på. Till exempel.

Själv har jag rest runt jättemycket inom EU utan att ha hotell bokat eller utresa. Man couchsurfar, hittar nåt i sista stund etc. Jag tror ditt förslag skulle få Sverige att sticka ut väldigt märkligt inom EU, jag känner inte till nåt land inom Europa där man gör på det viset.
 
Det hela måste väl benas upp.
Vi har idag ett socialt skyddsnär som gör att den som anpassar sig till vilkoren är garanterad både mat o husrum under acceptabla förhållanden...som svensk medborgare eller med svenskt uppehållstillstånd.

Den som kommer hit utan att söka upphehållstillstånd ska kunna försörja sig själv.
krimminalitet, svartjobb eller tiggeri ska inte anses göra grund för rätt att stanna.


Det är den svenska delen.


Så den internationella delen.

Att misär o fattigdom existerar utanför våra gränser har vi inte mandat att åtgärda.
Men vi kan hjälpa och vi bör hjälpa.

Tiggeri skadar på sikt det land varifrån tiggarna kommer.
Man bygger upp sina liv på att delar av familjen åker utomlands för att tigga ihop pengar.
Och det skapar inte grunden för att bygga upp en vettig tillvaro hemma. Varken för nuvarande generationer och för kommande.
 
Bekämpa fattigdomen - inte de fattiga.

Nej, tiggeri ska inte förbjudas. Det drabbar bara redan utsatta människor. Bättre att angripa problemet från andra håll.

Vilket då som inte har provats?
Floskler betackar jag mig för. Konkreta förslag tack.

"2015 slöt Sverige ett avtal med Rumänien som syftar till att värna och stödja rättigheter och stöd till utsatta, i klartext att se till att romerna stannar kvar hemma i stället för att tigga på gator och torg i Sverige.

För de flesta står det klar att avtalet inte haft någon effekt, i alla fall inte ännu. Ansvarig minister, Åsa Regnér (S), som för närvarande är på plats i Rumänien för att följa upp avtalet låter bister i ett pressmeddelande.
– Nu är vi här för att se resultat, säger hon.
Jojo. Skulle tro att det rumänska intresset är ganska svalt."
(AB idag)
 
Det är väl ganska enkelt.
100:- om dagen x 90 dagar ska man ha tillgängligt, antingen kontant eller på ett verifierbart konto. + boendekostnad..tältplatsen kostar väl 200 :-/dygn...

Fast nu var det ordnad boendeplats som var frågan, vilket jag också besvarade. Inte hur mycket pengar man har med sig.
 
Är det bra att förbjuda tiggeri? Vad tycker ni? Varför/varför inte?
Ett generellt förbud vill jag inte se, eftersom det i första hand drabbar just tiggarna.
Jag menar att man får vara bra lättkränkt för att uppfatta tiggeri som störande i den grad att man vill lagstifta mot det. Jag menar också att tiggeri i sig inte är något stort problem. I synnerhet inte för den som inte tigger...

Ofredande däremot, är ett problem i förekommande fall. Men där har vi redan lagrum som täcker. Samma sak med stöld, nedskräpning och de allra flesta problemområden som brukar nämnas i samband med tiggeri. Vi har redan lagar som reglerar de bitarna.
Människohandel är ett annat problemområde som i somliga fall har visats ha koppling till tiggeri, och som gärna anförs som argument av förbudsförespråkare. Ofta samma förbudsförespråkare som börjar sina fb-inlägg med "Jag är så j-a trött på att se...", varför jag har litet svårt att tro att det är innerligt varm människokärlek och omsorg om människohandelns offer som ligger bakom argumentationen.

Att det sitter någon lugnt och stilla med en mugg utanför Coop eller Systembolaget... nej, det största problemet jag ser är att det öht finns människor som har en sådan tillvaro att det minst dåliga de kan tänka sig är att sätta sig utanför en butik i Sverige i ur och skur och hoppas på några kronor i en pappmugg.
 
Då är det ju jättelätt att boka två nätter på ett hostel och sen bara stanna i landet oavsett. Eller säga att man bor hos en vän.
Mina svägerska bor ju hos oss när hon hälsar på. Till exempel.

Själv har jag rest runt jättemycket inom EU utan att ha hotell bokat eller utresa. Man couchsurfar, hittar nåt i sista stund etc. Jag tror ditt förslag skulle få Sverige att sticka ut väldigt märkligt inom EU, jag känner inte till nåt land inom Europa där man gör på det viset.
Låter som Ungern tidigt 80-tal för mig. Före Sovjetunionens fall.
 
Frågan är som sagt varför man vill förbjuda tiggeri. Vad är problemet, som @Petruska är inne på? Stör tiggarna utsikten? Är de farliga? Riskerar vi att snubbla på dem? Jag kan inte se något problem med tiggeriet som gör att vi måste lagstifta mot det. Problemet är väl snarare att de är fattiga och inte får hjälp i sina hemländer (för jag antar att det är utomlands boende tiggare som avses). Självklart ska vi inte förbjuda tiggeri, lika självklart är att vi ska hjälpa t ex Rumänien och Bulgarien att bete sig som schyssta demokratier mot alla sina medborgare.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 292
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland har brustit i sitt djurägaransvar och förbjuds av länsstyrelsen att ta hand om hovbärande djur.
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp