Jag tycker det är hemskt att vissa äldre blir rädda att gå till affären för att tiggarna är påflugna.

Vi har en underbar kille utanför systembolaget, han pratar gärna om man vill. Hjälpte min mormor ur bilen när jag inte var snabb nog :love: Skojar och håller på med de som vill.
Hans svenska är skitbra, kunde typ inget när han kom. Gör verkligen inte en fluga förnär.

Fanns en kvinna som satt utanför coop i stan som kröp efter folk på marken när de skulle gå in i varuhuset. Ropade och skramlade med burken. Inte ok.
 
Vilket problem vill man lösa när man vill förbjuda tiggeri?
Problemet är väl de problem som följer.
Du får in personer som inte har egna fösäkringar, vilket då belastar det allmänna vid akut sjukdom/olycka + den olaga nedskräpning som följer vildcamping i tält/bilar o husvagnar + den krimminalitet som följer.

Hänsyn ska i Sverige främst tas till dem som har permanent uppehållstillstånd/medborgarskap i Sverige. Resten får tyvär lösa sina problem själva.

Vi kan och bör hjälpa dem i deras hemländer. Men det ska absolut inte löna sig att komma hit och tigga.
 
Tidigare hade vi tiggare vid varje affär här där jag bor (liten ort, ca 7000 invånare)
De senaste månaderna har ingen av dem varit här, det känns nästan tomt! Jag kan inte låta bli att undra vad som hänt, vart de tagit vägen, vad som hänt.

Jag personligen lägger gärna lite i tiggarnas burkar, men det skär lite i ögat när det är någon jämngammal med mig som säkert kunde ha haft samma jobb som jag istället för att tigga. Jag har sålt glass, stått i kassa, stått i stånd - ja gjort allt sånt som jämngamla skulle skämmas för bara för att få ihop till hyra. För jag tycker att det är värt mer att tjäna ihop egna pengar än att tigga ihop dem.
Jag vet ju inte hur friska de är - men själv har jag tio års sjukskrivning bakom mig. (Jag fyller snart 50)

Men igen, jag la allt som oftast rätt mycket pengar i deras burkar och nu funderar jag var de tagit vägen - så någonstans klappar nog ett hjärta ändå ;):D
 
Nej, självklart inte. Jag tror inte på att sparka på den som ligger.
Fokusera på att lösa orsaken till att människor behöver tigga från första början.
Hm..hur vill du lösa problemn med att hundratusentals barn svälter ihjäl utomlands då?
Eller att stora delar av världens befolkning lever på och under svältgränsen?
Vi kan inte hjälpa alla.
Och vi bör ha klart för oss konsekvenserna av tiggeri, inte enbart för dem som tigger.
 
Jamen, arbetslöshet och sjukdom är ju nästan förbjudet redan. Nästa steg är väl att ingen får sjukpenning eller A-kassa.
Så du menar att den som blir arbetslös inte får hjälp, eller den som blir sjuk inte får sjukpenning eller försörjningsstöd?
Att de sociala skyddsnäten blir glesare kan ju bero på ett allt för generöst regelver som delar ut pengar till fler än det från början var avsett för...
 
Med pengarna betalar man boplatsen, hotell, campingplats. Att vildcampa skulla alltså inte tillåtas i beräkningen. Utan pengar kan du inte ordna boende.

Men nu var det ordnad boendeplats som @tornblomma skrev, som jag också svarade på. Inte en summa pengar. Men visst, det är ju också en "lösning".
 
Hm..hur vill du lösa problemn med att hundratusentals barn svälter ihjäl utomlands då?
Eller att stora delar av världens befolkning lever på och under svältgränsen?
Vi kan inte hjälpa alla.
Och vi bör ha klart för oss konsekvenserna av tiggeri, inte enbart för dem som tigger.
Vi kan inte hjälpa alla, men det är ett rätt dåligt argument för att inte hjälpa någon.
För att inte tala om att det är ett rätt dåligt argument för att förbjuda folk att be om hjälp.
 
Så du menar att den som blir arbetslös inte får hjälp, eller den som blir sjuk inte får sjukpenning eller försörjningsstöd?
Att de sociala skyddsnäten blir glesare kan ju bero på ett allt för generöst regelver som delar ut pengar till fler än det från början var avsett för...
Ja. Det förekommer absolut att folk inte får den hjälp de behöver och har rätt till. Exempelvis är socialkontorens budget viktigare att hålla än att de hjälpsökande får det de har rätt till. Så folk får avslag p.g.a. budgeten, inte p.g.a. att de inte uppfyller kravet för att få stöd.

Socialförsäkringen går med överskott. Det finns pengar. Men de används till annat än vad det är avsett för eftersom pengarna inte är öronmärkta.
 
Vi kan inte hjälpa alla, men det är ett rätt dåligt argument för att inte hjälpa någon.
För att inte tala om att det är ett rätt dåligt argument för att förbjuda folk att be om hjälp.
Jag talar inte om att förbjuda någon att be om hjälp. Jag talar bara om att reglera så att vi slipper dras med nackdelarna av tiggeriet.
Vi har regler som säger att man ska kunna försörja sig själv, ha egen försäkring, ordna eget boende när vi besöker andra EU-länder. Det ska gälla alla. Att tigga ska inte räknas som att ordna försörjning, att vildcampa ska inte räknas som att ha ett ordant boende. Och att komma utan försäkringsskydd borde vara förbjudet över huvudtaget.
 
Ja. Det förekommer absolut att folk inte får den hjälp de behöver och har rätt till. Exempelvis är socialkontorens budget viktigare att hålla än att de hjälpsökande får det de har rätt till. Så folk får avslag p.g.a. budgeten, inte p.g.a. att de inte uppfyller kravet för att få stöd.

Socialförsäkringen går med överskott. Det finns pengar. Men de används till annat än vad det är avsett för eftersom pengarna inte är öronmärkta.
Må vara att socialförsäkringarna går med överskott (kan ju bero på högre avgifter) men tittar man i de olika kommunala socialbudgetarna så hittar jag inga som går med vinst.
 
Må vara att socialförsäkringarna går med överskott (kan ju bero på högre avgifter) men tittar man i de olika kommunala socialbudgetarna så hittar jag inga som går med vinst.
Goddag yxskaft! Att ingen går med vinst säger ingenting.

De lyckas nätt och jämt hålla budget för att de nekar hjälpsökande att få den hjälp de har rätt till. Om alla som hade rätt att få hjälp skulle få det, så skulle budgetarna ligga på minus.

Att socialförsäkringarna går med vinst beror på att färre har rätt till ersättning. Exempelvis har FK direktiv om att få ner sjuktalen, bara för att det ska se fint ut i statistiken. (Och att vi skulle ha jättehöga sjuktal är dikt och förbannad lögn.)
 
Men ni som tycker att det är ok med tiggare, har ni på fullt allvar inte märkt av övriga problem som de drar med sig? Bor ni i storstäder kanske? för vi som bor i småstäder har alla märkt av hur stölder av alla de slag eskalerat, diesel/bensinslangning, stölder av motorgräsklippare och annat som går att avyttra, husvagnsstölder, cykelstölder mm you name it, sen tiggarna kom till staden. Markägare hittar "campingplatser" på sina avlägsna marker där det både eldats ( har varit snustorrt här i sommar) och skräpats ned kopiöst. För mig är detta inte ok. Jag är helt för att vi ska hjälpa andra, t ex Rumänien, men då i deras land. Om villkoren förbättras där så minskar ju problemet.
 
Men ni som tycker att det är ok med tiggare, har ni på fullt allvar inte märkt av övriga problem som de drar med sig?
Som jag skrev - problemen omkring tiggeri har vi redan lagrum för att handskas med. Det gäller bara att använda dem.

Att hjälpa tiggare där de bor är en bra tanke, jag tror också att de allra flesta av dem mycket hellre skulle stanna i sina hemtrakter. Men det är mer komplext att göra det än att säga det. De strukturer och omständigheter som göra att tiggare är just tiggare går inte att vända med ett pennstreck i Bryssel. Eller med ett tiggeriförbud i Sverige.
 
@Novali01 Jag tycker inte att det är "ok med tiggare" och har nog långt mindre sympati med dem än den generelle bukefalisten (tyvärr). Men jag kan inte se hur ett förbud löser problemet?
 
Men ni som tycker att det är ok med tiggare, har ni på fullt allvar inte märkt av övriga problem som de drar med sig? Bor ni i storstäder kanske? för vi som bor i småstäder har alla märkt av hur stölder av alla de slag eskalerat, diesel/bensinslangning, stölder av motorgräsklippare och annat som går att avyttra, husvagnsstölder, cykelstölder mm you name it, sen tiggarna kom till staden. Markägare hittar "campingplatser" på sina avlägsna marker där det både eldats ( har varit snustorrt här i sommar) och skräpats ned kopiöst. För mig är detta inte ok. Jag är helt för att vi ska hjälpa andra, t ex Rumänien, men då i deras land. Om villkoren förbättras där så minskar ju problemet.

Så om man är okej med tiggare så är man okej med att det stjäls? Vilken oerhört märklig slutsats.
 
@Snubbelfot och @niphredil Jag är kanske naiv men jag inbillar mig att myndigheterna skulle göra nåt åt det om det verkligen fanns ett förbud. Jag tror ju att på nåt sätt får vi försöka komma ur vår blåögdhet och börja efterleva våra egna regler och lagar och om det då behövs ytterligare ett förbud för att börja göra det då är jag för det.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
366
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 330
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp