@Snubbelfot och @niphredil Jag är kanske naiv men jag inbillar mig att myndigheterna skulle göra nåt åt det om det verkligen fanns ett förbud. Jag tror ju att på nåt sätt får vi försöka komma ur vår blåögdhet och börja efterleva våra egna regler och lagar och om det då behövs ytterligare ett förbud för att börja göra det då är jag för det.

Göra något åt vad? Fattigdom? :confused:
 
Så om man är okej med tiggare så är man okej med att det stjäls? Vilken oerhört märklig slutsats.
Tja, det ena drar bevisligen med sig det andra så så vidare märkligt är det nog inte att dra den slutsatsen. Jag tänker mer att om man bor i storstad så märker man inte kopplingarna lika lätt som vi som bor på landet.
 
Men ni som tycker att det är ok med tiggare, har ni på fullt allvar inte märkt av övriga problem som de drar med sig? Bor ni i storstäder kanske? för vi som bor i småstäder har alla märkt av hur stölder av alla de slag eskalerat, diesel/bensinslangning, stölder av motorgräsklippare och annat som går att avyttra, husvagnsstölder, cykelstölder mm you name it, sen tiggarna kom till staden. Markägare hittar "campingplatser" på sina avlägsna marker där det både eldats ( har varit snustorrt här i sommar) och skräpats ned kopiöst. För mig är detta inte ok. Jag är helt för att vi ska hjälpa andra, t ex Rumänien, men då i deras land. Om villkoren förbättras där så minskar ju problemet.
Alla de sakerna är ju redan förbjudna. Att göra tiggeri brottsligt kommer inte åt andra brott.
 
Tja, det ena drar bevisligen med sig det andra så så vidare märkligt är det nog inte att dra den slutsatsen. Jag tänker mer att om man bor i storstad så märker man inte kopplingarna lika lätt som vi som bor på landet.

Jag bor på landet.
Män drar med sig en hel del sett till brottsstatistik men man kan ju inte lagstifta bort ett kön. Lika lite som man kan lagstifta bort fattigdom. Ser inte logiken i ett tiggeriförbud.
 
Jag är för ett förbud. Jag tror inte tiggeri löser situationen för de utsatta. Och jag är lika mycket emot tiggeriet som sker av de som kommer från andra länder som de svenska hemlösa och missbrukare som brukar tigga i tunnelbanan. På min ort finns det en man som började tigga och som snart insåg att det inte funkar, idag sitter han på samma plats, men har saker i trä som han täljt och nu säljer och det känns som en mycket bättre grej... han är den enda som är kvar på vår ort.

Tiggeriet som har varit för med sig mer problem än att någon sitter med en kopp på gatan och vill ha pengar. Många av dem är ganska aggressiva och jag som går till jobbet på udda tider tycker det är väldigt obehagligt att jag behöver gå igenom deras (olagliga) "boplats" för att komma till jobbet.
 
@Novali01 Att stjäla etc är redan olagligt. Om man inte gör nåt åt det, varför skulle man agera om tiggeri kriminaliseras?

Och varifrån skulle Polisen få resurserna till att lagföra tiggare? De har ju noll tid till nåt typ.
 
T ex se till att vi ökar hjälpen till de länder som behöver och då också kontrollerar att hjälpen går fram. Du kan ju inte på allvar tycka att bara för att ett annat land inte hjälper sina medborgare så är det ok att de åker till Sverige o tigger?
Eller vad är din lösning på problemet?

Men hallå? Det görs ju redan. Och det händer inte ett skit. Desperata människor gör vad de behöver för att överleva, det är inte svårare än så.
 
Vet inte om du inte läser vad jag skriver? jag skrev att vi skulle ÖKA hjälpen i hemlandet. Vad har du för lösning på problemet?

Men kära nån. Var rimlig, åtminstone. Du kan väl inte på riktigt lägga över det på privatpersoner att komma på lösningar för fattigdom, eller?

Det spelar ingen roll om vi ÖKAR hjälpen till hemländerna. Pengarna går bevisligen inte fram på grund av korruption och förtryck. Vad är din lösning på det?
 
Men kära nån. Var rimlig, åtminstone. Du kan väl inte på riktigt lägga över det på privatpersoner att komma på lösningar för fattigdom, eller?

Det spelar ingen roll om vi ÖKAR hjälpen till hemländerna. Pengarna går bevisligen inte fram på grund av korruption och förtryck. Vad är din lösning på det?
Men kära nån, du kan ju inte lägga över på mig som privatperson att lösa korruption o förtryck?
 
Som jag skrivit högre upp så anser jag att tiggarna drar med sig en hoper andra problem. Om de satt utanför ICA med en mugg, fick en slant o sen drog hem till sin familj med den skulle jag inte ha några problem med det. Som det är nu så är inte verkligheten så. Jag har svårt att tro att inte större ligor ligger bakom de flesta tiggarna och att de inte får behålla någon större del av det de drar in. Så med ett förbud mot tiggeri så skulle en hel del problem försvinna.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
366
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 330
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp