Tik eller hane när man redan har en hane?

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag står i begrepp att skaffa ytterligare en hund till familjen och fram tills häromdagen var det självklara valet att vi skulle ha ytterligare en hane. Hanhunden vi har uppfyller alla förväntningar vi har på en hund och hur mycket av det som har med könet att göra är svårt att veta.

Jag vet dock vad jag gillar med min hane och det är följande;
  • han är rejält byggd
  • han löper inte
  • han är inte översexuell
  • han har ett jämnt och godmodigt temperament

Nu behöver nästa hund inte alls bli som han, även om det vore en hane - vilket gjort att vi överväger att skaffa en tik. Under löpperioderna kommer vår hane att få bo hos grannen, eller så har vi en vän som sagt att hon kan passa tiken de mest kritiska dagarna.

Så hur resonerar ni som har två hundar? Hur fungerar det med olika kön? Tycker ni att det är stor skillnad mellan könen på hundarna, eller är det individen som gör skillnaden?

Vi har visserligen haft tik förut, men hon var mycket dominant och ganska så tuff att fostra, så jag har egentligen ingen erfarenhet av att en tik skulle vara "mjukare". Ni som har tikar som är mjukare än hanen, på vilket sätt är hon det?

Som sagt, fram tills nyligen så var jag bombsäker på att vi skulle ha en hane. En tik fanns inte ens med som ett alternativ, men nu kanske vi ändå skulle satsa på en tik...

Dela med er av alla era erfarenheter. Positiva som negativa ni som har fler än en hund. Vilka är fördelarna/nackdelarna med att ha två hanhundar tillsammans tex? Hur har ni löst eventuella konflikter?

Ni som har han/tik tillsammans; hur har ni löst löpperioderna? Hur mår hanen under den tiden?

(Jag förstår att vissa reflektioner kan ha med ras att göra. Vi har en dv.schnauzer och planerar att skaffa en schnauzer.)
 
Senast ändrad:
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Intressant diskussion med kön tycker jag.

Själv anser jag att mycket ligger i individen och olika raser. Men generellt så anser jag att hanarna mognar senare. Har svårare med koncentrationen. Kan vara lite tuffare osv. Detta är ju såklart också beroende på vad man har för erfarenheter.

Tikarna kan vara lite ojämna i humör vid/innan/efter löp, har man otur så är kräken dessutom skendräktiga. Lite mjukare brukar dom också vara.

Men jag tycker absolut du kan köpa en hane om du vill ha en hane. Dom växer ju ihop och lär sig varandras språk. Det är ju mer sällan än ofta man hör om att folks hanar hemma slåss.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Och om det mjuka i tikarna.. Nu har jag förvisso två olika raser också. Men tikarna är generellt mer föriga och veka gentemot sin förare. Dom försöker vara till lags något mer. Men sen finns det såklart hundar som inte alls stämmer in på detta!

Min hane får jag nästintill banka in saker i huvudet på, gärna om samma saker. Min lilla tik bankar jag väääldigt sällan på, eller ens höjer rösten. Hon försöker alltid sitt bästa ändå.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Jag skulle absolut inte ha hundar av två olika kön hemma om jag inte visste att jag hade någon som kunde vakta någon av hundarna varje löp, hela löpen om det nu inte vore så att någon av hundarna var kastrerade.

Jag vet även att vissa uppfödare inte säljer hanar till tikägare och tvärtom om de inte kan ge en vettig förklaring på hur de tänkt lösa problemet.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Jag testade ju att skaffa en hane bland våra 7 tikar :angel: Insåg ganska så snart att det kan bli jobbigt. Men mest för vi bor som vi gör, och att vi inte vill ha nån hund i hundgård. Utan vi vill att alla ska kunna få vara med ute hela dagarna om de vill det.
Men denna hane visade också tidigt intresse för löptikar och han visade intresse under hela löpet.

Däremot en hane jag sålt som vi är hundvakt åt i bland, han skulle jag lätt kunna tänka mig att ha jämt. Han bryr sig bara när tikarna är i höglöp och var också smidig och accepterade att han kanske fick vara i trädgården när de andra fick vara med på gården.
Han höll sig också snällt bakom en grind när vi var inne utan att vara jobbig på något sätt. Lite gnällig några dagar, men han hade det inte jobbigt och inte vi heller.


Sen tror jag att hade jag bara två hundar så skulle jag ta vad jag ville ha. För jag tror ändå det är lättare med få hundar. Man kan gå ut och gå med dom båda, för man orkar hålla ifrån dom osv. Och framförallt lättare att lära hanen att jag bestämmer om det ska bli parning.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Så här gjorde vi:

Tiken har bra stam och bra tävlingsresultat. Dvs vi kanske ev vill ta valpar på henne.

Nu hade jag redan en hanhund innan jag träffade min sambo men jag tänkte likadant innan.

Hanen kastrerade jag då jag ej hade tid att ställa ut eller tävla honom. Dvs inget avelsvärde i honom. Så för oss var valet lätt.
Jag resonerade så här innan jag skaffade min hane: Min syster har 2 tikar, min mamma har 1 tik och många av mina vänner har tikar. Men jag har inget intresse av att avla och samtidigt vill jag slippa löpet. Jag ställde in mig från första början att köpa en hane och sedan kastrera. Något jag ej ångrar då han går ihop med alla. Oavsett om det är löpande tikar.

så en enkel lösning så du köper en hanhund som du kastrerar?=)
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Och om det mjuka i tikarna.. Nu har jag förvisso två olika raser också. Men tikarna är generellt mer föriga och veka gentemot sin förare. Dom försöker vara till lags något mer. Men sen finns det såklart hundar som inte alls stämmer in på detta!

Min hane får jag nästintill banka in saker i huvudet på, gärna om samma saker. Min lilla tik bankar jag väääldigt sällan på, eller ens höjer rösten. Hon försöker alltid sitt bästa ändå.

Så som du beskriver din tik är min hane. Tiken jag hade var en tuffing på många plan, så - ja, jag har svårt att generalisera utifrån kön. Min erfarenhet är begränsad till bara mina individer och de följer inte den "vanliga uppfattningen".

Mer tillmötesgående, foglig och mjuk än vad min hane är är svårt att vara. Han är inget undantag inom sin ras beroende på kön, utan snarare ett undantag inom rasen då han inte har den envishet som många andra dvärgschnauzrar verkar besitta.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Jag skulle absolut inte ha hundar av två olika kön hemma om jag inte visste att jag hade någon som kunde vakta någon av hundarna varje löp, hela löpen om det nu inte vore så att någon av hundarna var kastrerade.

Jag vet även att vissa uppfödare inte säljer hanar till tikägare och tvärtom om de inte kan ge en vettig förklaring på hur de tänkt lösa problemet.

Jag har som sagt back-up, men jag kan också tänka mig att kastrera hanen om det skulle vara det bästa alternativet.

Jag ser inte varför jag skulle behöva ha hundvakt hela löpperioden dock. Min hane har en låg könsdrift och har hittills inte visat intresse för tikar annat än när de är i höglöp.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Jag testade ju att skaffa en hane bland våra 7 tikar :angel: Insåg ganska så snart att det kan bli jobbigt. Men mest för vi bor som vi gör, och att vi inte vill ha nån hund i hundgård. Utan vi vill att alla ska kunna få vara med ute hela dagarna om de vill det.
Men denna hane visade också tidigt intresse för löptikar och han visade intresse under hela löpet.

Däremot en hane jag sålt som vi är hundvakt åt i bland, han skulle jag lätt kunna tänka mig att ha jämt. Han bryr sig bara när tikarna är i höglöp och var också smidig och accepterade att han kanske fick vara i trädgården när de andra fick vara med på gården.
Han höll sig också snällt bakom en grind när vi var inne utan att vara jobbig på något sätt. Lite gnällig några dagar, men han hade det inte jobbigt och inte vi heller.


Sen tror jag att hade jag bara två hundar så skulle jag ta vad jag ville ha. För jag tror ändå det är lättare med få hundar. Man kan gå ut och gå med dom båda, för man orkar hålla ifrån dom osv. Och framförallt lättare att lära hanen att jag bestämmer om det ska bli parning.

Det är din sista rad som gjort att jag ens överväger tik, faktiskt. Min hund är mycket foglig och vet sin plats "av sig självt". Självklart skulle han inte klara att vara ensam i ett rum med en tik i höglöp utan att könsdriften skulle slå till, men under ordnade former har han aldrig tagit initiativ till parning utan mitt godkännande.

Periodvis gör han små lovar till grannens altan (där det bor en tik) och jag misstänker att det är när hon löper. Han har dock aldrig gnällt vid dörren, dragit i kopplet eller blivit fixerad vid någon luktfläck.

Jag tror att han är "rätt hane" att leva med en tik. Hade han varit av en mer översexuell natur så hade jag aldrig ens kommit på idén. Pip, gnäll, stress och nervöst flåsande skulle varken jag eller hund klara av.

Och du har rätt - det är ju inte en hel flock hundar jag skall administrera. Två stycken är ju inte så många. :)
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Så här gjorde vi:

Tiken har bra stam och bra tävlingsresultat. Dvs vi kanske ev vill ta valpar på henne.

Nu hade jag redan en hanhund innan jag träffade min sambo men jag tänkte likadant innan.

Hanen kastrerade jag då jag ej hade tid att ställa ut eller tävla honom. Dvs inget avelsvärde i honom. Så för oss var valet lätt.
Jag resonerade så här innan jag skaffade min hane: Min syster har 2 tikar, min mamma har 1 tik och många av mina vänner har tikar. Men jag har inget intresse av att avla och samtidigt vill jag slippa löpet. Jag ställde in mig från första början att köpa en hane och sedan kastrera. Något jag ej ångrar då han går ihop med alla. Oavsett om det är löpande tikar.

så en enkel lösning så du köper en hanhund som du kastrerar?=)

Fast nu har jag redan en hane och överväger at skaffa en tik. Anledningen är faktiskt att jag vill ha en hund som är foglig och följsam (som den jag har) och om den allmänna uppfattningen stämmer, så är sannolikheten större att jag får dessa kvalitéer hos en tik snarare än en hanhund.

Men - jag skall erkänna att jag är en riktig "sucker" för hane också. Jag tilltalas av hanhundars utstrålning och lite större kropp osv.

Jag skall fundera vidare.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Jag hade tik o hane - aldrig några problem - bara att hålla ögonen på dem även vid höglöp eller ha grind emellan. Vi missade tillsyn någon minut en gång men det var lätt avhjälpt då hannen direkt klev av på tillsägelse - men vi sprutade tiken för säkerhets skull.

Min tik var fantastisk med andra hannar, aldrig bitchig men alltid tydlig. Andra tikar gick också bra. Däremot var hennes mor häxan från hell. Hon tolererade bara hannar och sina digivande valpar. 2 veckor efter avvänjning kunde inte valparna förvänta sig någon som helst kontakt.
Min hanne älskade ALLA andra hundar med ett undantag, en individ som pga sin husses uppförande skapade konflikt.

Bägge dessa hundar hade jag således kunna ha med både en eller tvåkönigt sällskap.

Det beror på individen.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

KL

TS, du kan ju låta kastrera (ta bort livmoder och ägsstockar) hos tiken, så kommer hon varken "droppa" eller löpa. Min moster har två Bearded Collies, och hon ville precis som du skaffa en tik till hanen hon redan hade, men ville inte lämna bort hanen när tiken löpte. Så att kastrera tiken är nog den lättaste lösningen (inte den billigaste däremot).
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Det grannarna lovar nu kan ju ändras pga ännu okänd faktorer.
Dessutom tror dom kanske att han är lika trevlig som nu, Men när tiken löper så kan han mycket väl yla dygnet runt, det är ju inte vilken tik som helst utan hans tik! Att passa ett par dagar under den mest vanskliga tiden kan bli dyrköpt.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

*KL*

Jag föredrar generellt en av varje sort. Och idealiskt om den ena är kastrerad. Enligt min - inte jättestora - erfarenhet minst risk för bråk och gruff och trassel.

Nu beror det ju MYCKET på hane. Min B levde med höglöpstik utan problem, blev liiite rastlös, flåsig och gnällig precis under höglöp dock, men inte mer än man kunde säga till och så var det bra. Trots detta upplevde jag hans kastrering (som var pga tumör) som ENBART positiv. Inte bara att han sket i löptikar, utan resten med. Däremot min U t ex hade okastrerad varit vidrig att ha under samma tak som löptik, han tappade vett och sans och blev väldigt stressad. Så beror ju på hane.

Haft två intakta tikar och en kastrerad hane ihop med, utan problem. Och sen kastrerad tik + kastrerad hane. Och kastrerad tik + okastrerad hane. Osv. Och nu har jag ju två hanar, U var kastrerad när V kom (annars hade V blivit strimlor direkt), inget gruff alls förrän V började bli könsmogen. Då fick jag resursförsvar, och de har rykt ihop en gång ur det blå, antagligen pga Utters hälsa. Nu är det så svårt jämföra, då det beror så mkt på individerna, och både U och V är rejält självsäkra, tuffa herrar som ingendera direkt har backa som första åtgärd. Med en vekare hane än V skulle könsmognaden kunnat passera utan minsta lilla problem. Och har ju inte haft mkt problem heller.

Så, röstar absolut för en tik, gärna med en bekvämlighetskastrering av hanen om du känner för det. Men vill du helst ha en hane - skaffa en hane. Det finns massvis med ex på hanar, även intakta, som utan problem samlever. Min jobbarkompis har vad som eg är ett 'mardrömsexempel', två rottishanar, förstahundsägare, och de är nära varandra i ålder, skiljer ett knappt år mellan dem. I teorin som upplagt för blodbad och krig. Men de är töntigt snälla med varandra, delar ben och mat och leksaker osv, och aldrig varit minsta antydan till gruff.

Men då det är svårt veta innan, så jag maximerar gärna chanserna och väljer en av varje sort, trots besväret vid löp om man inte sätter den ena (eller båda..) ur spel så att säga. SÅ ofta löper de liksom inte om man 'bara' har en tik.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Min med;) Det bästa valet jag har gjort någonsin!

Samma här. Han försökte komma undan länge för varje gång jag lade undan pengar till kastrering så tvingades jag tömma sparkontot för andra veterinärbesök när han lyckades klanta till det för sig :angel:. Men till slut så åkte även hans kulor. Och jag fick en mycket trevligare hund med mig hem :banana:
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Det grannarna lovar nu kan ju ändras pga ännu okänd faktorer.
Dessutom tror dom kanske att han är lika trevlig som nu, Men när tiken löper så kan han mycket väl yla dygnet runt, det är ju inte vilken tik som helst utan hans tik! Att passa ett par dagar under den mest vanskliga tiden kan bli dyrköpt.

Förvisso sant, men om grannen sviker så blir det nog kastration. Vad gäller hans intresse för tikar så har jag har svårt att tro att han skulle personlighetsförändras så mycket, men man vet aldrig.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

"Bekvämlighetskastrering" var ett underbart ord! :idea:

Jag hade personligen inte haft några större problem med att kastrera honom, men det är min bättre hälft som är mer tveksam. Han hoppas på en fin dv.schnauzervalp efter honom någon gång i framtiden.

Men det är inte säkert att det skulle bli så.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Vi hade hanen först, som vi sen kastrerade. Vi skaffade en tik eftersom hanen hade visat mer agg mot hanar än mot tikar innan. När hon löper har vi då inte de problemen som du kommer att ha. Vår tik är också dominant, hon är vassare än hanen.
Så därför kommer det nog endast finnas hanar hädanefter efter henne. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten...
2
Svar
24
· Visningar
3 221
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 095
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp