Tik eller hane när man redan har en hane?

Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Vi hade hanen först, som vi sen kastrerade. Vi skaffade en tik eftersom hanen hade visat mer agg mot hanar än mot tikar innan. När hon löper har vi då inte de problemen som du kommer att ha. Vår tik är också dominant, hon är vassare än hanen.
Så därför kommer det nog endast finnas hanar hädanefter efter henne. ;)

Är hundarna av samma ras? *nyfiken*

Jag kan inte för mitt liv jämföra vår hane med vår gamla tik då han är dv.schnauzer av den milda sorten och hon var en dominant rottweiler.

Men jag måste erkänna att jag är otroligt svag för hanar eftersom de erfarenheter vi har av hane nu bara har varit positiva. Jag tror dock, som Aliide var inne på från början, att hundarna framför allt skiljer sig mellan individer snarare än kön.

Precis som människor.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Det är 2 blandraser vi har, dalmatiner/bordercollie o dalmatiner/siberian husky. Hanen är 6,5 o tiken fyller 3 i juni.
Vi hade en schäfertik när äldsta barnen var små, men hon var inte så vass som vår nuvarande tik. Att jag föredrar hanar är att det är inte så mycket problem med de som med tikar. Det är löp, skendräktighet osv med tikar.
Vår blir dessutom som dr Jekyll o Mr Hyde ;), nä, som jag skrev tidigare, det blir nog hanar hädanefter :laugh:
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Jag resonerar på ett annat sätt. Har tikar nu och kommer att fortsätta med det då deras fortplantningsdrift "bara" är två gånger om året. En hanhund har den 365 dagar om året och nog är det alltid någon tik på tillräckligt avstånd som löper och hanen känner det. Det är givetvis inte alla hanar som reagerar så men det vet man aldrig när man skaffar dem.

Lättast är ju att kastrera/sterilisera. Då är könskänslorna eliminerade. Tycker det verkar blivit vanligare att man opererar bort äggstockar/testiklar på hundar. Förr var det nära nog tabu att göra det om det inte var medicinska skäl. Jag tycker att ska hunden inte användas i avel så är det bäst att "knipsa".
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Jag tycker, för att underlätta för er själva; skaffa en till hane.

Jag har två hanar, en på 2 år och en på 7 månader, eftersom att den yngsta kom in familjen som valp och den äldre hanen satt honom på plats redan dag ett så har inga konflikter uppstått, då den yngre ger med sej själv.

Nackdelar med att ha hane å tik är ju vid löp, vissa hanar slutar äta helt å blir allmänt frånvarande när löptik finns i närheten, tack och lov är ingen av min så. Och allt passande, vilket är jobbigt om an är fler i familjen, någon kanske glömmer stänga dörren/grinden å så är olycksparningen ett faktum.

Men självklart går det, bara att de blir mer jobb.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Vi var inne på sterilisation ett tag, men jag är väldigt kluven, visst vi ska inte avla på henne, hur söt hon än är ;), o jag vill inte hon ska få problem längre fram med livmoderinflammation o allt vad de kan få, jag hörde att om man steriliserade o tiken var grinig, som vår är när hon löper, så kunde tikarna bli etter värre, o det vill vi inte. Så vi står i valet o kvalet hur vi ska göra. En sur o grinig tik hela tiden eller ta risken o chansa på att hon inte får livmoderinflammation.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Det grannarna lovar nu kan ju ändras pga ännu okänd faktorer.
Dessutom tror dom kanske att han är lika trevlig som nu, Men när tiken löper så kan han mycket väl yla dygnet runt, det är ju inte vilken tik som helst utan hans tik! Att passa ett par dagar under den mest vanskliga tiden kan bli dyrköpt.

Min erfarenhet är att hanar som har egen tik hemma är de som bryr sig MINST om löptikar. Det märks skillnad på min egna hane när han hade tik hemma och när han inte hade det.
Är man vuxna i familjen och normalbegåvade så brukar det inte vara så omöjligt att hålla hundarna ifrån varandra. Man stänger och låser dörrar när man inte har koll. Bland dessa vettiga människor har jag bara hört talas om enstaka olycksfall i arbetet - som när en hund åt sig genom en vägg eller parade genom buren (som tur var skulle just de två ändå paras;)). Det är ju många uppfödare som har både hane och tik. De som råkar ut för tjuvparningar verkar ju rätt ofta vara puckon "men han är ju så liten" "men jag trodde de tyckte om varandra som syskon".
Visar det sig sen att nån av hundarna är helt omöjlig att ha i samma hem som den andre under löpet så är nog kastrering på sin plats. Översexuella hundar är ett otyg.

Två hanar brukar funka om man har ålderskillnad och/eller rejäl pli på dem, även om de ogillar främmande hanar så brukar de funka fint som en flock.
 
Senast ändrad:
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Jag resonerar på ett annat sätt. Har tikar nu och kommer att fortsätta med det då deras fortplantningsdrift "bara" är två gånger om året. En hanhund har den 365 dagar om året och nog är det alltid någon tik på tillräckligt avstånd som löper och hanen känner det. Det är givetvis inte alla hanar som reagerar så men det vet man aldrig när man skaffar dem.

Lättast är ju att kastrera/sterilisera. Då är könskänslorna eliminerade. Tycker det verkar blivit vanligare att man opererar bort äggstockar/testiklar på hundar. Förr var det nära nog tabu att göra det om det inte var medicinska skäl. Jag tycker att ska hunden inte användas i avel så är det bäst att "knipsa".

Håller med dig jag, i båda dina stycken :laugh:
Jag har en tik och skulle inte kunna tänka mig att skaffa en hanhund idag -beror lite på ras kanske men i allmänhet (jag har en rätt allmän uppfattning eftersom jag bara har EN vän med hanhund och cirka 20 med tik..) tycker jag att tikar är lynnigare, ojämnare, mer långsur, och mer lite som en pissmärr till sto i vissa lägen = skitkul :D

Min tik är dessutom kastrerad, det var av med. skäl men jag skulle inte tveka att kastrera nästa hund också, det är så himla skönt att dels slippa löp och rädsla för tjyvparning, men också slippa ha en hund som mår dåligt vid löp. Dessutom kan man åka och hälsa på vilken hund med ägare som helst utan att behöva bry sig om löpningar :laugh:

TS; Om jag var du skulle jag skaffa en tik, men det är ju jag... smaken är ju som bekant delad :D
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Hemma så har mamma 4 hundar:; 2 tikar och två hanar och så har jag en tik(jag bor hemma)


Det är absolut inga problem, Vi kan ha dom tillsammans under uppsikt, ända tills tikarna börjar bli villiga. När dom är ensamma hemma sätter vi upp grinadar och dom får vara i olika rum, inga problem alls, Hundarna har respekt för kompostgallerna, dom låter lite läskigt.

Hanarna får från start lära sig att ge fan i tikarna. Båda två har låg könsdrift och bryr sig inte alls om dom skulle träna tillsamans med en löptik på klubben. Dom har aldrig fått betettsig på det sättet helt enkelt.
Lillkillen har precis blivigt könsmogen så senaste löpet var lite jobbigt för honom men att träna på kjlubben med 3 löptikar som inte ingår i hans flöock gick super bra, han tittade inte ens på dem.


Tror att mycket ligger i huvudet på oss.
Har sett på klubben att vissa med hanhundar ursäktar ett dåligt beteende genom att skylla på löptikar närvaro.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Åh jag tycker det är underbart att ha en hund av varje kön! Vi har 2 st dvärgschnauzer, en hane och en tik. Vi hade först en kille, sen när vi skulle skaffa en till så var vi på jakt efter en kille till. Men så av en slump så dök vår Rut upp och då tänkte vi, varför inte en tik? Så det blev en liten tjej, som stal både våra hjärtan och vår hanes :laugh:

När vi funderade på om vi skulle ta hem henne så kollade vi på olika lösningar under löpet. Planen var att en god vän till oss skulle ha hanen, dem älskar honom och han avgudar dem så det var en perfekt lösning, plus att vi då kunde träffa honom i stallet. Nu blev det så att rut flyttade fram sitt löp till dagen innan våra hundvakter skulle resa till Thailand i 3 veckor. Såklart, så himla typiskt :angel:
Så det blev istället vår tik som fick flytta till min mamma och lillasyster i ca 2 veckor istället (lite innan och under höglöpet).

Så har man bara en plan (och en reservplan) för hur man ska lösa det under löpet så tycker jag absolut att det är toppen med en av varje kön! Det är lugnt och skönt, och dem har inte alls samma konkurrens-behov som två hanar enligt mina erfarenheter har (inte alltid så, men som sagt, mina erfarenheter säger det). I alla fall våra hundar har som ett litet kärleksförhållande :love:

Det finns väl dem som inte håller med mig här, men jag tycker att det är elakt att ha en höglöpande tik och en hanhund tillsammans. Det blir till en sån oerhörd stress för dem så jag tycker inte alls det är sjysst. Under den värre delen av löpet så har mina två hundar fått träffats 2 gånger, och båda blev helt tokiga. Men som sagt, det är vad jag tycker om det hela.

Båda våra hundar har vi på foder så dem kommer båda att användas i avel så kastrering är inget alternativ. Så är det dessutom så att ni kan tänka er att kastrera er hane så tycker jag absolut att ni ska skaffa en tik om ni vill det :) Stressen över att det ofrivilligt kan bli bebisar tycker jag är värst(nu chansar jag ju inte alls men oron finns där), det och att skiljas från en av hundarna en kort period är ju jobbigt såklart!

Oj va långt det blev :o Tydligen finns det inget stopp när jag pratar om mina djur :o:love:
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Hundar som bor i samma familj hela löpet är ofta betydligt lugnare än hundar som bara då och då stöter på en löptik.
 
Sv: Tik eller hane när man redan har en hane?

Hundar som bor i samma familj hela löpet är ofta betydligt lugnare än hundar som bara då och då stöter på en löptik.

Jag har haft hanar o tikar tillsammans i olika konstellationer o aldrig lämnat bort någon vid löp o aldrig haft några problem, man får ha tummen i ögonen på dem samt se till att de inte kan komma tilsammans obevakat.

mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten...
2
Svar
24
· Visningar
3 221
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 095
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp