Bukefalos 28 år!

Tik och hane ihop

Vandringskängor är billigt jämfört med vad de kan hitta på att tugga på ;) Många vinthundar är väldigt(!) destruktiva som små. Börjar dock fundera lite på om inte mycket har att göra med att valparna har så mycket tankar och idéer för sig, samtidigt som de i princip aldrig tränas mentalt öht av ägarna. Visst, vinthundar har inget behov av att träna mentalt på samma sätt som en brukshund eller liknande, men de tänker mycket och mycket idéer för sig. Genom att få dem att tänka på tex roliga trick kanske de glömmer bort att undra vad köksbordet smakar ;) Om hundarna får bra mat, som de verkligen mår bra av, har bra med tugg och får både röra på sig och mental träning på lämplig nivå så är det nog inte så troligt att de äter upp precis hela hemmet i alla fall. Dessutom GÅR det ju finfint att ställa dyra vandringskängor i en garderob! Desto svårare att gömma undan tex en soffa, en säng, väggar eller golv :p
Ja, huga, jag gillar min amerikanska stora tjockis soffa den få hunden inte tugga i sig
Jo, jag är medveten om att dom är påhittiga. Jag sa till sambon att dom hundarna är jättecharmiga egensinniga och hittar på egna roliga saker

Han sa.
-Dom kanske hittar på sånt som inte är så charmigt också?

- jo, dom gör kanske det...

:)

Penny tränar jag, på en lagom nivå som hon tycker är roligt, jag ska träna den andra hunden också. Det är ju så man får kontakt med sin hund, man blir ett team ihop

Vad roligt det är med hundar :)
 
Vad skulle det vara bra för? Det är ju inte tiken du ska köpa. Det är mycket möjligt att hon accepterar dig om ni blir mer bekanta, men hennes gener ändras ju inte för det.
Precis, så tänkte jag också
Valparna blir ju inte trygga individer för att jag blir kompis med tiken. På det sättet lurar jag mig själv och får fel bild av hur tiken är mot främmande
 
Går det inte att avla bort oönskade "defekter" på hundarna?
Det har ju gjorts i generationer när det gäller alla raser

Precis som Migo ovan skriver så har man avlat bort oönskad mentalitet och fysik genom att helt enkelt inte avla på hundar som har just de egenskaperna. Inte genom att ta en dålig individ och para med en som är bättre. Blir lite för mycket lotteri. Visst, hade det inte funnits alternativ hade man kanske fått chansa och hoppas på det bästa. Men så är ju inte fallet med denna rasen om jag förstod det rätt utan det finns gott om mentalt krya hundar att välja på i sin avel.

Alltså, avel är redan ett lotteri. Att välja föräldrar med bra gener minskar riskerna att få en dålig individ, helt enkelt. Och det är jobbigt att leva med en hund med rädslor. Både för hund och ägare.
 
Att avla på en hund med känt dålig mentalitet betyder att man sprider det arvet - om några generationer kanske det är dolt, får ännu större spridning, och börjar poppa upp i valpar både här och där. Det blir då ett mycket större arbete att utesluta de som bär på det arvet från aveln.

Att göra det för att främja utseendeaveln är något av det mest förkastliga jag kan tänka mig! :wtf:

En uppfödare som tydligen har god mentalitet i sina uppfödda hundar, som är villig att avsiktligt med öppna ögon sabba det för att få ett annat utseende gör mig omväxlande bedrövad och förbannad. Fy fan. :(
 
Precis som Migo ovan skriver så har man avlat bort oönskad mentalitet och fysik genom att helt enkelt inte avla på hundar som har just de egenskaperna. Inte genom att ta en dålig individ och para med en som är bättre. Blir lite för mycket lotteri. Visst, hade det inte funnits alternativ hade man kanske fått chansa och hoppas på det bästa. Men så är ju inte fallet med denna rasen om jag förstod det rätt utan det finns gott om mentalt krya hundar att välja på i sin avel.

Alltså, avel är redan ett lotteri. Att välja föräldrar med bra gener minskar riskerna att få en dålig individ, helt enkelt. Och det är jobbigt att leva med en hund med rädslor. Både för hund och ägare.
Ja, det känns som om ni har rätt där.

Utställningsmänniskor är kanske lite speciella och lite insnöade dom ser till utseendet främst

Uppfödaren känns ändå ansvarsfull på ett sätt. Hen hade tagit tillbaka en go hane på 2 år när köparen gått in i väggen och inte klarade av hunden
Hen försökte också spåra en hund som sålts utomlands till någon dom trodde va seriös, för att se att hunden hade det bra, den hunden försvann och dom hittade den inte
Dom är inte hjärtlösa och bara ute efter pengar och rosetter, även om dom kanske är lite insnöade
 
Att avla på en hund med känt dålig mentalitet betyder att man sprider det arvet - om några generationer kanske det är dolt, får ännu större spridning, och börjar poppa upp i valpar både här och där. Det blir då ett mycket större arbete att utesluta de som bär på det arvet från aveln.

Att göra det för att främja utseendeaveln är något av det mest förkastliga jag kan tänka mig! :wtf:

En uppfödare som tydligen har god mentalitet i sina uppfödda hundar, som är villig att avsiktligt med öppna ögon sabba det för att få ett annat utseende gör mig omväxlande bedrövad och förbannad. Fy fan. :(
Åh, jag visste inte att dåligt arv kunde komma tillbaka efter lång tid

Jag ska ärligt erkänna attnär jag så tiken och hanen på bild så kände jag att jag bara måste ha en sådan hund
När jag kom hem tänkte jag på mötet, det som mest avskräckte va tikens unge, den stora hanen.
Jag är inte hundrädd, men han gjorde mig lite spak

Jag startade tråden här, en lite lätt fråga om hanar och tikar ihop
Som alltd ( har jag märkt) så börjar ni hundfolk kräva och sprätta och nosa er in till problemets kärna... Allt undersöks noga från alla håll, ni ger er icke förrän saken är helt utredd!
:)

Det är bra, nu vet jag att jag gör rätt att avstå och att jag ska vara mer kritisk nästa gång jag träffar tik att köpa valp från

Visst finns det många uppfödare som avlar på gränsen, när dom tar fram valpar, det gäller inte bara utställningshundar, det gäller många hundraser med speciella egenskaper och utseende
Det är ju inget ovanligt alls
Att avla på utseende är inte värre än att avla på extrem mentalitet när det gäller jakt, vakt och kamp
 
Att avla på utseende är inte värre än att avla på extrem mentalitet när det gäller jakt, vakt och kamp

Jo det är det. De hundarna avlas ju fram för ett arbetande syfte som KRÄVER just de egenskaperna. Ofta medveten och noga avel där metalitet och hälsa blir viktigt för att hunden sen ska kunna hålla och arbeta länge inom sitt område....jakt, skydd mm

Men en hund som bara ska se snygg ut behöver inte vara så frisk i varken kropp eller skalle enligt en del utställningsmänniskor.
 
Vidare vill jag tillägga att jag tycker det är förkastligt och oseriöst att avla på rädslor eller annan dålig mentalitet. Lika illa som att avla på dåliga höfter, klådor, hjärtsjukdomar och annat. Det spelar ingen roll hur snygga de hundarna blir, det är skräpavel. Precis som det sagts tidigare så sprider man genen vidare. Man spär inte ut den för att det senare ska ebba ut och försvinna. Den uppfödare som tror det är så okunnig att den bör lägga ner avel helt.
Ser man till hundens liv så är det lika jävligt att leva ett liv i rädsla och stress som ett liv med ständig klåda eller värk i höfter. Det är ett psykiskt lidande för hunden. Och omständigt för ägare. Det kan bli enormt mycket som blir jobbigt. Besök hemma, hundvakt när man ska reda bort, olika ljudrädslor tex smällare mm, osäkerhet runt barn, svårt att ta hunden med sig osv.
Man riskerar helt enkelt att få en hund som inte funkar i väldigt mycket i sin vardag och bara komplicerar saker. Ett sånt hundägande är inte kul.

Alla dåliga gener ska strypas. Dvs man avlar inte på syskon, föräldrar eller annat som delar gener med en dålig hund. Om alla uppfödare tog sitt ansvar skulle många raser se annorlunda ut idag. Istället så finns det många raser som är så sjuka att de är bortom all räddning.
 
Ja målet är ju att få fram bra hundar
Vad jag menar är att det ofta går snett pga att man avlar på extrema hundar.
Resultate blir rent livsfarliga individer
Det är inte bättre
 
Ja målet är ju att få fram bra hundar
Vad jag menar är att det ofta går snett pga att man avlar på extrema hundar.
Resultate blir rent livsfarliga individer
Det är inte bättre
De är bara farliga när fel folk köper dom. Som tex till sällskap.
Sen blir inte en jakthund, brukshund, vallhund farlig bara för att de har extremt mycket av sin "arbetsgen" men de kan bli jäkligt jobbiga!!!

Att avla fram hundar med extrem kamplust finns det egentligen ingen anledning till eftersom det inte finns en godkänd sport/gren för enbart kamp. Tjänstehundar som ska tex jobba inom skydd (patrullhundar) behöver en viss kamplust för att kunna utföra sitt jobb men nu pratar vi inget extremt här. En sådan hund skulle blir svårstyrd i tjänst.
Om du menar tex kamphundar som avlas fram med medveten extrem kamplust så är det nog tyvärr för ett ljusskyggt syfte. Inget seriöst.
 
Vidare vill jag tillägga att jag tycker det är förkastligt och oseriöst att avla på rädslor eller annan dålig mentalitet. Lika illa som att avla på dåliga höfter, klådor, hjärtsjukdomar och annat. Det spelar ingen roll hur snygga de hundarna blir, det är skräpavel. Precis som det sagts tidigare så sprider man genen vidare. Man spär inte ut den för att det senare ska ebba ut och försvinna. Den uppfödare som tror det är så okunnig att den bör lägga ner avel helt.
Ser man till hundens liv så är det lika jävligt att leva ett liv i rädsla och stress som ett liv med ständig klåda eller värk i höfter. Det är ett psykiskt lidande för hunden. Och omständigt för ägare. Det kan bli enormt mycket som blir jobbigt. Besök hemma, hundvakt när man ska reda bort, olika ljudrädslor tex smällare mm, osäkerhet runt barn, svårt att ta hunden med sig osv.
Man riskerar helt enkelt att få en hund som inte funkar i väldigt mycket i sin vardag och bara komplicerar saker. Ett sånt hundägande är inte kul.

Alla dåliga gener ska strypas. Dvs man avlar inte på syskon, föräldrar eller annat som delar gener med en dålig hund. Om alla uppfödare tog sitt ansvar skulle många raser se annorlunda ut idag. Istället så finns det många raser som är så sjuka att de är bortom all räddning.
Ja, jag håller med dig helt
Det finns hundraser idag som knappt kan andas för att dom ska vara platta i nosen av någon underlig anledning så är det helt accepterat!!??
Varför ifrågasätts inte sådan avel?

Det finns hundar som är så sönderavlade i höfter att man har "tur" om man råkar köpa en frisk individ
Varför ifrågasätts inte sådan avel?

Det finns kamphundar som är så skarpa att det är förenat med livsfara att äga hunden om man inte har total koll på vad man gör ( hur många hundägare har det)
Varför ifrågasätts inte sådan avel?
 
Ja, jag håller med dig helt
Det finns hundraser idag som knappt kan andas för att dom ska vara platta i nosen av någon underlig anledning så är det helt accepterat!!??
Varför ifrågasätts inte sådan avel?

Det finns hundar som är så sönderavlade i höfter att man har "tur" om man råkar köpa en frisk individ
Varför ifrågasätts inte sådan avel?

Det finns kamphundar som är så skarpa att det är förenat med livsfara att äga hunden om man inte har total koll på vad man gör ( hur många hundägare har det)
Varför ifrågasätts inte sådan avel?

Har du verkligen inte sett sådan avel ifrågasättas?
 
Ja, jag håller med dig helt
Det finns hundraser idag som knappt kan andas för att dom ska vara platta i nosen av någon underlig anledning så är det helt accepterat!!??
Varför ifrågasätts inte sådan avel?

Det finns hundar som är så sönderavlade i höfter att man har "tur" om man råkar köpa en frisk individ
Varför ifrågasätts inte sådan avel?

Det finns kamphundar som är så skarpa att det är förenat med livsfara att äga hunden om man inte har total koll på vad man gör ( hur många hundägare har det)
Varför ifrågasätts inte sådan avel?

Här på buke ifrågasätts den;)
Jodå...det börjar komma allt mer som är kritiska. Detta delar många raser i två grupper. En bruksgrupp och en extriörgrupp. Och de brukar avsky varandra :D

Jag kan bara uttala mig om mina egna två raser...Dvärgschnauzer och Schäfer. DS är ju mestadels en sällkapsras men det finns linjer som är mer arbetande. En DS ska vara robst, sund, tålig, kavat. Men när jag började leta uppfödare hittade jag flera som avlade mot utställning. Dessa hundar var bjäbbiga, nervösa och lite tillbakadragna. Alltså inte speciellt rastypiska i mentaliteten.
Jag sökte istället en uppfödare som avlade på mer arbetande linjer. Hittade en. Hennes hundar var kanske inte de snyggsnyggaste men de höll alla kriterier för hur en DS ka se ut. Men framförallt så var de friska och mentalt stabila. Helt enkelt så som en HEL Dvärgschnauzer ska vara :)

Schäfrarnas bruks och extriörlinjer är så vitt åtskilda att det snart inte är samma hundar längre!

Sen är väldigt mycket vi som hundköpare som ansvarar. Vi väljer vilken avel vi vill stödja genom vårat köp. Och vi måste ta större ansvar är vi letar hund. Läsa på NOGA om rasen. Ta reda på en del om uppfödarna och läsa på lite om linjer och hälsostatusen i dom. Ta hjälp från någon kunnig om så behövs. Vi får inte vara så naiva så vi tror att bara för föräldrarna verkar friska och utställda så köper vi en bra valp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Här på buke ifrågasätts den;)
Jodå...det börjar komma allt mer som är kritiska. Detta delar många raser i två grupper. En bruksgrupp och en extriörgrupp. Och de brukar avsky varandra :D

Jag kan bara uttala mig om mina egna två raser...Dvärgschnauzer och Schäfer. DS är ju mestadels en sällkapsras men det finns linjer som är mer arbetande. En DS ska vara robst, sund, tålig, kavat. Men när jag började leta uppfödare hittade jag flera som avlade mot utställning. Dessa hundar var bjäbbiga, nervösa och lite tillbakadragna. Alltså inte speciellt rastypiska i mentaliteten.
Jag sökte istället en uppfödare som avlade på mer arbetande linjer. Hittade en. Hennes hundar var kanske inte de snyggsnyggaste men de höll alla kriterier för hur en DS ka se ut. Men framförallt så var de friska och mentalt stabila. Helt enkelt så som en HEL Dvärgschnauzer ska vara :)

Schäfrarnas bruks och extriörlinjer är så vitt åtskilda att det snart inte är samma hundar längre!

Sen är väldigt mycket vi som hundköpare som ansvarar. Vi väljer vilken avel vi vill stödja genom vårat köp. Och vi måste ta större ansvar är vi letar hund. Läsa på NOGA om rasen. Ta reda på en del om uppfödarna och läsa på lite om linjer och hälsostatusen i dom. Ta hjälp från någon kunnig om så behövs. Vi får inte vara så naiva så vi tror att bara för föräldrarna verkar friska och utställda så köper vi en bra valp.
Kan tänka mig hur det ser ut när det bildas två läger av hundfolk, och när dom ryker ihop

Min Parson Russel terriers uppfödare ställde ut sina hundar, men hen gjorde också grytprov på dom
Borde det inte vara bättre att försöka hålla sams i dombåda lägren och istället försöka ta fram hundar som både är sunda mentalt och har en sund och bra kropp

Varför ska det alltid involvera så mycket prestige, vad det än gäller

Människor med hundar som jag känner är bruksmänniskor. En av dom har varit med i landslaget, superduktig med lång erfarenhet
Bruksmänniskor är också lite insnöade.... (faktiskt) Hen tycker inte jag ska köpa vinthund alls, men det bryr jag mig inte om ( hen älskade dock min Parson)
 
Kan tänka mig hur det ser ut när det bildas två läger av hundfolk, och när dom ryker ihop

Min Parson Russel terriers uppfödare ställde ut sina hundar, men hen gjorde också grytprov på dom
Borde det inte vara bättre att försöka hålla sams i dombåda lägren och istället försöka ta fram hundar som både är sunda mentalt och har en sund och bra kropp

Varför ska det alltid involvera så mycket prestige, vad det än gäller

Människor med hundar som jag känner är bruksmänniskor. En av dom har varit med i landslaget, superduktig med lång erfarenhet
Bruksmänniskor är också lite insnöade.... (faktiskt) Hen tycker inte jag ska köpa vinthund alls, men det bryr jag mig inte om ( hen älskade dock min Parson)

Tja..det beror ju på vad man tycker är viktigt och brinner för. Inom vissa raser har det ju spårat ur så till den grad att linjerna inte går att kombinera. Överpälsade hundar må vara vackert för många men de orkar inte jobba i all den pälsen. De linjerna har blivit odugliga i arbete. De schäfrar som går hem på utställningar har mycket vinklade bakhaser och långa ryggar...de håller inte för arbete. Då blir det att man får sära på indelningarna. Jag personligen kan inte se hur extriörschäfern skulle kunna tillföra något vettigt alls i rasen som är en bruksras.
I många arbetande raser har man också medvetet försökt avla bort den arbetande genen för att få en mindre krävande hund som passar bra till sällskap och utställning. Detta tycker jag är att förstöra raserna som faktiskt är framavlade till olika syften. Dessa hundar har inte mycket att tillföra tillbaka i rasen.
 
Uppfödaren känns ändå ansvarsfull på ett sätt. Hen hade tagit tillbaka en go hane på 2 år när köparen gått in i väggen och inte klarade av hunden
Hen försökte också spåra en hund som sålts utomlands till någon dom trodde va seriös, för att se att hunden hade det bra, den hunden försvann och dom hittade den inte
Dom är inte hjärtlösa och bara ute efter pengar och rosetter, även om dom kanske är lite insnöade

Det skulle vilken seriös uppfödare som helst göra. En uppfödare som inte bryr sig om sålda hundar och inte försöker hjälpa till om det blir problem, en sådan tycker jag inte ska pyssla med hundavel öht.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 558
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 026
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 670
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp