Tilbury Tugs eller "vanliga" skakelremmar..

Sv: Tilbury Tugs eller "vanliga" skakelremmar..

Tilbury tugs kan vara besvärliga att använda om du inte har en häst som står helt stilla när du spänner för. Du måste nämligen dra hela remmen i(Yttre gjorden)genom ögat på spännet. Och sedan spänner du fast gjorden under magen
Med en skakelögla skjuter du bara in skakeln och den hålls på plats mellan två piggar på skakeln. Vanligast på gigg.
Smidigast är en snabbkoppling där man hakar delarna av spännet i varandra och drar igenom en kort remstump. Vanligast på maratonselar.
Tilbury tugsen kan vara mycket svåra att få upp om olyckan är framme./ Gunilla
 
Sv: Tilbury Tugs eller "vanliga" skakelremmar..

Tack för ditt svar.
Om man har en sele med Tilbury Tugs kan man byta ut de mot snbbkopplingar. Är ny inom detta område så alla tips mottages tacksamt.
Jag har beställt en Pfiff Vario sele och sedan var jag också köpte mig en Tidaholmsrockard. Jag är lite fundersam hur jag ska göra med selen...
 
Sv: Tilbury Tugs eller "vanliga" skakelremmar..

Det beror väl på hur däckeln ser ut, men funkar det med snabbkopplingar är de bäst :) Tilbury Tugsen kan vara lite meckiga och håller inte lika länge.
Min däckel är så knäppt tillverkad att den varken är silettdäckel eller vagnsdäckel egentligen.
Jag letade upp min gamla tråd om den med bilder i..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=694111&page=2

Nitade men de gick upp när jag själv drog gjorden en gång (måste ha varit fel sorts nitar, eller såklart jag som gjort fel, jag fatta aldrig riktigt hur jag skulle göra?!). Som tur var, var jag inte ute och körde eller hade varit.

Så nu har jag skruv och låsmutter :o Sitter berget i alla fall men inte så funktionellt annars..
Man skulle sytt fast gjordstroppar ist. Men fundilerar på om det går.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tilbury Tugs eller "vanliga" skakelremmar..

Vagnen är körd med en vario sele innan, så det går nog nu med;). Men som sagt..det är mycket smidigare med snabbkopplingar..
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 011
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
940
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
698
Senast: Fille
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
426
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp