Bukefalos 28 år!

Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Piquer

Trådstartare
Till er med fler hästar än en, hur hinner ni med? Med jobb, barn, partner, övrigfritid, vänner, ekonomiskt? Har ni dom hemma eller inakorderade? Medryttare? Helinakordering? Hobbyhästar, eller tävlingshästar? Ja U Name It

:)
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Man får prioritera om sin tillvaro lite. Jag har två hästar som jobbas varannan dag, ungefär. Alltså, en häst om dagen. Är jag ledig går bägge den dagen eller om jag slutar tidigt gör jag samma sak. Jobbar jag långa dagar har dom ledigt. Dom går på lösdrift så dom rör sig hela tiden. Funkar utmärkt.

Jag har hästarna till lite träning, långturer och någon enstaka tävling när det passar in i schemat. Är westernryttare ;)

Blir inte mycket tid för annat, för övrigt. Vill inte ha det på annat sätt. Hinner med att fika med vänner ibland och barnen är vuxna. Smiter iväg då och då och myser med barnbarnet som snart är stor nog att bo med mormor lite mer :D
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Har en nordsvensk f.99 som jag utbildar i dressyr och en minshettis f.09 som ska bli kör & trickponny. Just nu så är det inga problem att hinna med då shettisen inte än är så gammal och jobbas inte. Har dem dessutom just nu där jag bor och jobbar (islandshästgård) vilket är sjukt skönt.

Senare vet jag dock inte hur det blir, när jag börjar plugga och jobba och flyttar tillbaka till Sverige. Har bestämt mig för att skaffa medyrttare på nordsvensken och sen får jag se hur det går. Funkar det inte får jag sälja en av dem (fast det vill jag inte tänka på, får klump i magen).
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Jag har totalt fyra hästar, en är utlånad till fodervärd så det är tre hästar kvar till mig ;)
En connemarahingst född i fjol så den tar av förklarliga skäl inte så mycket tid. Mocka och fixa foder går på inte alltför många minuter. Den ska iväg på hingstbete så fort vädret och gräset tillåter vilket givetvis gör det ännu lättare.
Sen har jag två connemaraston, födda -05 resp. -92. -05:an fick föl i fjol och ska i år ut på tävlingsbanorna. Har en bekants bekant som ska provrida henne och förhoppningsvis ska denne tävla henne. Därefter ska ponnyn säljas, troligen någon gång efter sommaren.
-92:an är min hobbyponny och ska betäckas i vår. Vi får se om hon tar sig men det är bara att hålla tummarna. Oavsett så har jag tänkt ha en medryttare till henne :laugh:

Tilläggas ska kanske att jag är gravid med beräknad födsel om sju veckor. Hade jag inte varit gravid så hade jag nog inte haft medryttare till någon av ponnyerna. Jag är van att ha flera hästar att rida och ta hand om så det gör mig inget.
Gällande min egen sysselsättning så pluggar jag heltid på juristprogrammet och jobbar extra, 1-2 heltidspass per vecka.
Ekonomiskt är det inga problem eftersom jag inte betalar ;) Det är stuteriets hästar och således bär jag inte ensam kostnaderna.
Sambon klagar inte ett dugg. Han har hela tiden vetat om hur viktiga hästarna är för mig och har inte en enda gång gnällt över den tid jag lägger i stallet.
Hästarna är inackorderade och servicen som ingår är frukostfodring, utsläpp och kvällsfodring. Insläpp inkl. fodring går på rullande schema vilket brukar ge mig 8-12 insläpp per månad. Tufft eftersom jag är gravid men visst går det :laugh:
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Jag har 3,5 häst kan man kalla det..
En halvblodsvalck som just nu är under igångsättning annars är det träningar och lite tävlingar på sommaren med honom.
En 2 åring som börjar ta mer och mer tid
Ett sto på 16 år som är dräktig (därav halvan)

Jag har hästarna hemma hos mig dock så delar jag och mamma på dom men det gäller att planera, planera och planera.
Alla ska få sin motion och tid plus att det ska mockas m.m.

Jag känner att om jag skulle ha 4 st igång skulle jag inte hinna iom att jag även har ett jobb. Men 2 st igång heltid och en som går varanann dag är inga problem.
Vänner m.m hinns med ngn gång i veckan men att springa på stan och fika varje dag finns det ingen möjlighet till.

Ungefär så här ser min dag ut.

06.00 släpper ut hästarna och morgonfodrar.
07.00 börjar jobba
16.00 slutar jobba och åker direkt hem och byter om till stallkläder
16.30 är ute i stallet
20.00 /20.30 färdig i stallet
20.30 lagar mat
21.30 en halv timmes tv tittande
22.00 sängen

På helgen blir det oftast långa dagar i stallet för då gör man allt som man inte hinner med på vardagarna..
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Har två hästar som är inackorderade. Det ena är ett dräktigt sto, det andra hennes åring. Ingen rids av förklarliga skäl, men det dräktiga stoet motioneras några gånger i veckan med promenader och longering. Sen några veckor är åringen inackorderad på annan ort och har heltidsskötsel, men det är knappt någon skillnad i tidsåtgång.

Åker till stallet efter mitt heltidsjobb, oftast hinner jag inte med något annat på vardagar.
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Jag blev hux flux med fem hästar, men tanken är att jag ska ha fyra. Tycker faktiskt det är lagom :P Då är tanken att rida två hästar om dagen så att alla går varannan dag. Även kanske ta med en tredje som handhäst om det är uteritt på schemat. Just nu klarar jag fem hästar också, men det är för att två är unga och ej inridna och således endast ska tränas lite i miljöträning/promenad etc.
Har hästarna hemma vilket underlättar något enormt, de står även på lösdrift med permanentbädd, har stor thermobar som räcker i två dagar, fri tillgång till hösilage etc.
Två av hästarna tävlas på låg nivå i hoppning och distans. Vi åker iväg på hoppträning en gång i veckan och så fort jag hittar en dressyrtränare ska jag komma iväg på sådant en gång i veckan också.
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Jag har två hästar och pluggar heltid. Hästarna står hemma på gården ( bor hemma hoss mina fföräldrar i en egen lägenhet på gården). Vi har bara mina hästar vilket var anledningen till att den andra köptes in förra hösten.

Motion blir beroende på hur mitt schema ser ut, hur bussarna går samt vädret. Har en tjej som kommer och rider ibland när det fungerar för oss båda. Annars brukar den ena få hänga med som handhäst på uteritterna. När det inte är vinter är planen att de ska gå minst 4 dagar i veckan.

Det är mkt jobb och jag gör det mesta själv, men mamma ryker in ibland och tar ngt utsläpp eller mockar så man kan få sovmorgon någon dag. (Går upp 5 på morgonen i veckorna på vintern)

Just nu är jag dock helt hästfri eftersom jag pluggar utomlands denna terminen. Min underbara :love: mamma tar hand om hästarna under tiden och granntjejerna rider dem så ofta de vill
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Tack för alla bra svar, ni ger mig hopp!

Anledning till att jag frågar är att jag själv har två stycken hästar, inakoredrade 10 min hemmifrån. Den ena är bara tre och är just nu på inridning hos uppfödaren, beräknas komma hem efter 3 års i maj.

Jag hobbyrider, tanken är att jag ska hoppa/tävla lite lätt med 3 åringen när d e dags för det, men det är ett tag kvar.

Jag jobbar heltid, (natt) så jag jobbar enbart 15 nätter i mån, varannan vecka 2 dagar & andra 5 dagar. Så egentligen har jag rätt mycket fritid.

Precis som ni blir så klart "ikke häst intresserade" vänner lidande då jag inte hinner fika 4 dagar i veckan, jag festar inte varje helg, & jag shoppar hellre Schabrak än gina-tröjor, osv..


Den egentliga anledning till att jag undrar är att jag allt för ofta får fråga HUR jag ska hinna rida båda hästarna??? Så ist för att det ska vara dubbelglädje att få följa mina skruttar så börjar det redan känns hopplöst, då man var & varannan dag får höra "du kommer aldrig hinna" "du borde sälja en utav dem" . Som om någon annan ska få bestämma det. Jag blir upprörd! :mad:


Om jag nu i framtiden känner att det inte funkar, jag hinner absolut inte med, pga barn, ekonomiskt, ja vad som helst ja då får man väl ta d beslutet då, inte innan jag ens har försökt.


Så vad säger ni, möts ni av någongång utav negativa vibbar över era antalet hästar?
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

De negativa jag möts av handlar bara om hur mycket pengar det kostar. Mina vänner muttrade lite i början när jag köpte häst men jag tror de insett hur bra hästarna får mig att må, och så hinner vi inte tröttna på varandra;)
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

De negativa jag möts av handlar bara om hur mycket pengar det kostar. Mina vänner muttrade lite i början när jag köpte häst men jag tror de insett hur bra hästarna får mig att må, och så hinner vi inte tröttna på varandra;)


Ja sen det här med pengarna, att det är så dyrt Självfallet är det dyrt, men det är ju ngt man väljer..Det är ju en livsstil. Min närmaste vänner tycker bara att jag e tråkig som ALLTID ska till stallet... Men dom förstår oxå..
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Jag får ofta frågan - hur hinner du med? när jag berättar att jag har tre (hade fem förut) hästar. Jag har dessutom två små barn på 5 respektive 2 år. Jobbar 90%. För tillfället är jag sjukskriven pga en lättare operation men är snart tillbaka på jobbet. Det är bara en av mina hästar som rids, 6 åringen. Sen har jag en 1 åring och en 2 åring, varav 2 åringen ska säljas, antingen nu i år eller kanske som 3 åring, vi får se.

Just nu känner jag tom att jag nästan vill ha en häst till att rida, då min 6 åring har problem med sadelstadsknutor, men det får vara. Jag rider mest på kvällar och helger, maken passar då barnen så det är inga problem. Jag rider ju inte mer än 3 dagar i veckan heller pga hästen, men hoppas kunna rida lite mer framöver. Jag har eget stall, tävlar på lätt nivå.
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Så vad säger ni, möts ni av någongång utav negativa vibbar över era antalet hästar?

Nä, inget negativt här. Levde tidigare med en man som beklagade sig och han åkte ut...jepp :D ... Nuvarande man beklagar sig inte ett smack utan är mig behjälplig när det behövs. Vänkretsen är lika hästtokig den så alla förstår läget här ;)
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Nä, inget negativt här. Levde tidigare med en man som beklagade sig och han åkte ut...jepp :D ... Nuvarande man beklagar sig inte ett smack utan är mig behjälplig när det behövs. Vänkretsen är lika hästtokig den så alla förstår läget här ;)

Helt rätt :)

Min "karl" förstår bara inte hur det kan ta sådan tid, men han klagar inte, jag tror han tycker att det är skönt att jag är borta nåra timmar varje helg han är hemma (särbo) så han får kolla på sin hockey/fotboll ifred.. ;)
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Jag har tre egna hästar, och en pensionärsponny på foder. Jobbar heltid som lärare, och är ofta trött på kvällarna. Två av hästarna är igång helt, och just nu rider jag en häst om dagen, och två på helgdagar. Den tredje tricktränar jag 2-3 ggr per vecka, men han är under inkörning så i sommar får jag lägga mer tid på körningen med honom.

Den äldsta av mina hästar har medryttare 1 dag/vecka, och jag hoppas hitta någon som kan sköta om mina yngre förmågor någon dag i veckan också. Idealet hade varit om jag hunnit/orkat aktivera alla hästar 5 dagar/vecka, men det orkar jag tyvärr inte, förutom på loven som jag ser till att ägna åt hästarna.
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Jag har två egna hästar, en hund och sambo :p

Vi bor på gården där hästarna är inhyrda och är sammanlagt 5 hästägare. Vi har olika stallpass där jag som har två hästar har 5 pass per vecka och de andra 4 pass var. Jag är i stallet varje kväll efter jobbet. Mockar och rider. Den ena hästen är unghäst och ganska nyligen inriden så han rids/tränas bara 3 dagar i veckan korta stunder. Den andra hästen försöker jag rida/träna 5 dagar i veckan. Vilodagarna infaller beroende på vad jag har att göra utöver hästarna.

På helgerna brukar båda hästarna få komma ut och vissa dagar hänger sambon med på en ridtur. Ibland hänger hunder med ut och ibland går sambon ut med hunden medans jag är i stallet. Jag passar på att fixa stallet när sambon är och tränar efter jobbet, så hinner vi sitta och prata och slappa en stund på kvällen tillsammans, eller gå ut och gå.

Det blir inte så mycket tid över till annat under veckorna då vi jobbar. Det blir att vi äter, fixar hästar + hund och sitter i soffan en stund innan det är läggdags. Ibland kan vi hinna med att ta en kopp kaffe med familj eller vänner. Men det är så vi vill ha det. På helgerna är vi mer flexibla då vi är lediga.

Jobbar heltid som ekonom, 7-16 jobb, perfekt för mig som vill ha rutin i mitt liv. Mest hobbyrider, men åker på lite träningar och nån tävling ibland bara för att det är så jäkla kul :D

Har väl tänkt att unghästen kanske kan bli nåt extra och kanske kan satsa på lite större tävlingar, men det märks hur han utvecklas. Huvudsaken är att han blir en trevlig och rolig ridhäst som följer mig i många år :)
 
Senast ändrad:
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Hej!

Jag är extrem.
Jobbar heltid. Bor på landet med mina 12 hästar varav 8-9 arbetas i varierande omfattning.
När jag rider, består ridpasset av aktiv träning och behöver inte hålla på så lång tid. Hinner normalt rida 3 hästar på vardagskvällarna, och på helgerna blir det fler om jag inte är på ridkurs (då tar det oftast heldagar eftersom träningarna oftast ligger 5-6 mil hemifrån).
De flesta av mina hästar är ganska unga. Jag har en 12-åring och en 14-åring, resten är 1-6 år gamla.
12-åringen har tävlat en del inom western med framgång tom C-nivå.
En 5-åring och en 6-åring är på gång att debutera i dressyr, LB eller LA-nivå.
En 4-åring (islandshäst) har jag precis börjat rida få, korta pass på och en annan 4-åring skullen og kunna gå LB-klasser i dressyr i sommar.

Jag jobbar som sagt heltid. Har ingen familj men många vänner inom ridsporten. Ser inte på TV då jag hellre rider en extra häst än att lägga tiden på TV.
Hinner läsa och handarbeta (sticka och brodera) en del.
Trivs med livet!
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Jag har två egna hästar, en hund och sambo :p

Vi bor på gården där hästarna är inhyrda och är sammanlagt 5 hästägare. Vi har olika stallpass där jag som har två hästar har 5 pass per vecka och de andra 4 pass var. Jag är i stallet varje kväll efter jobbet. Mockar och rider. Den ena hästen är unghäst och ganska nyligen inriden så han rids/tränas bara 3 dagar i veckan korta stunder. Den andra hästen försöker jag rida/träna 5 dagar i veckan. Vilodagarna infaller beroende på vad jag har att göra utöver hästarna.

På helgerna brukar båda hästarna få komma ut och vissa dagar hänger sambon med på en ridtur. Ibland hänger hunder med ut och ibland går sambon ut med hunden medans jag är i stallet. Jag passar på att fixa stallet när sambon är och tränar efter jobbet, så hinner vi sitta och prata och slappa en stund på kvällen tillsammans, eller gå ut och gå.

Det blir inte så mycket tid över till annat under veckorna då vi jobbar. Det blir att vi äter, fixar hästar + hund och sitter i soffan en stund innan det är läggdags. Ibland kan vi hinna med att ta en kopp kaffe med familj eller vänner. Men det är så vi vill ha det. På helgerna är vi mer flexibla då vi är lediga.

Jobbar heltid som ekonom, 7-16 jobb, perfekt för mig som vill ha rutin i mitt liv. Mest hobbyrider, men åker på lite träningar och nån tävling ibland bara för att det är så jäkla kul :D

Har väl tänkt att unghästen kanske kan bli nåt extra och kanske kan satsa på lite större tävlingar, men det märks hur han utvecklas. Huvudsaken är att han blir en trevlig och rolig ridhäst som följer mig i många år :)

Du vciterar hela mitt hästliv :) Superkul att höra att det funkar så bra. :)
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Hej!

Jag är extrem.
Jobbar heltid. Bor på landet med mina 12 hästar varav 8-9 arbetas i varierande omfattning.
När jag rider, består ridpasset av aktiv träning och behöver inte hålla på så lång tid. Hinner normalt rida 3 hästar på vardagskvällarna, och på helgerna blir det fler om jag inte är på ridkurs (då tar det oftast heldagar eftersom träningarna oftast ligger 5-6 mil hemifrån).
De flesta av mina hästar är ganska unga. Jag har en 12-åring och en 14-åring, resten är 1-6 år gamla.
12-åringen har tävlat en del inom western med framgång tom C-nivå.
En 5-åring och en 6-åring är på gång att debutera i dressyr, LB eller LA-nivå.
En 4-åring (islandshäst) har jag precis börjat rida få, korta pass på och en annan 4-åring skullen og kunna gå LB-klasser i dressyr i sommar.

Jag jobbar som sagt heltid. Har ingen familj men många vänner inom ridsporten. Ser inte på TV då jag hellre rider en extra häst än att lägga tiden på TV.
Hinner läsa och handarbeta (sticka och brodera) en del.
Trivs med livet!

Då ligger jag & mina hästar i lä, så himla kul å höra att det funkar så bra för andra, det ger mig hopp :)
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Har tre hästar och heltidsjobb. Har ferietjänst så är ledig under loven.

Eget stall en liten bit hemifrån där hästarna går på lösdrift, jag fodrar två gånger per dag (en gång innan jobbet mao). Har inget problem med att hinna, har en tjej som rider en dag per vecka men det är mest för att jag gärna vill ha sällskap och inte för att jag behöver hjälp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 145
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 086
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: miumiu
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 967
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp