Bukefalos 28 år!

Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

Har 4 hästar, jobb, hund, hus och sambo.

3 hästar står inhyrda på ridanläggning
(det är två tävlingshästar och en äldre som hålls igång)
den 4:e hästen står uppstallad ca 2 mil ifrån ute på landet. (2 år gammal)

Ibland är man väldigt trött när man ska hinna med allt. Min sambo har ställt upp en hel del nu och åker några dgr/vecka och tar hand om 2 åringen så då slipper jag vara där dom dagarna. Kommer ju bli lite svårare sen när han ska ridas in men det löser vi då. En tjej kommer hjälpa till med honom så han hålls aktiverad som han ska.

ridhästarna, försöker hålla igång 2 hästar per dag. Det har hänt att jag tagit alla tre en dag men det är inget jag gör regelbundet. Ibland har jag bara ridit en häst o låtit ngn häst få en extra vilodag. Jag har en underbar medryttare som hjälper till flera dgr/vecka och är såpass flexibel så hon kan faktiskt rida alla hästarna, så jag delar ut ngn häst på hennes dag.

Jag skulle aldrig hinna med alla 4 hästar själv. Hinner med gör man ju, men vill man ge hästarna kvalitétstid så hinner med inte på samma sätt. Därför känner jag att jag skulle inte fixa det utan en medryttare. Nu är det givetvis lite extra krångligt eftersom hästarna står i olika stall, men man måste ju se till hästens behov och inte sitt eget ibland och då får det bli så.

Jag brukar tävla på helgerna under tävlingsäsong.
sambon ser mig nästan bara när han är med till stallet :angel:

När jag hade eget stall så hade jag MKT mer tid för annat än häst. Det var så mkt lättare med eget. Även om man sköter fodringar o in o utsläpp så binder man sig inte fast på exakta tider som på inhyrningstall där man går med i fodringscheman (ju fler hästar, ju fler pass) och att fodra och dra ut 4 hästar hemma går ju mkt fortare än att sätta på täcken, benskydd och dra ut/in 20 privathästar. Om man använder sig av tex lunchgrind eller dylikt så spar man in lite tid extra med eget stall också.

Trots att det bär emot ibland så är det också en lycka att få ha alla hästar omkring sig.
 
Sv: Till er med fler hästar, hur hinner ni med?

jag hinner med två då jag praktiserar på halvtid.
det jag tycker blir svårt ær att ha ork, efter att ha trænat en hæst kænns det nog men då ær man bara halvægs.
annan fritid orkar jag sællan efter all ridning, beror på vad det ær.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 145
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 086
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: miumiu
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 967
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp