Bukefalos 28 år!

Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

En till bra tråd! Måste bara inflika...

Har fått gå den hårda vägen i hur viktig sadeln är skolan. Inte bara negativt om man nu kan säga så för jag har lärt mig otrloigt mycket, tyvärr har mina hästar fått lida :-(

Hade en Kieffer Norbert Koof FL till min ponny, när ponnytiden var slut tog jag den till min storhäst. Denna sadel var aldrig något problem för min ponny då den var utprovad till honom. Men min storhäst var svår att jobba i form, otroligt sur när hon såg sadeln. Jag skickade den på omstoppning och tänkte att den kanske var knölig när den låg mot hennes rygg. Problemet kvarstod dock. Pang bom fick hon en gaffelbandsskada höger fram. Konvalesent blev hon såklart. Satte sedan igång henne men tänkte att nåt var galet när hon var så arg så fort jag kom med sadeln. Köpte då en Prestige Paris D åt henne och hon blev mer medgörlig men inte bra. Efter en tid small gaffelbandet igen på samma ben. Ja, tänkte jag hon är stor och tung så det var trist men jag kopplade aldrig skadan med sadeln.

Köpte en häst till då jag ville ha en häst att träna med under hennes konvalesens. Den nya pållen var orolig i huvudet och strulig under ridpassen men då jag inte kände honom så väl från början kopplade jag inte detta till sadeln då han haft en likadan hos förra ägaren. Efter en tid fick även den nya hästen gaffelbandsskada höger fram. Då slog alarmet igång och jag var tvungen att veta vad som var galet, var det jag som inte kunde rida eller vad i hela fridens namn var felet. Började undersöka sadeln med lupp! Efter mycket om och men så upptäcktes att sadeln var sned! Alltså den ena panelen var monterad lägre än den andra från fabrik! Reklamerade sadeln men mina skadade hästar var ju skadade iaf. Min veterinär var övertygad om att det var sadelns fel. Jag hade ju snedbelastat dom dagligen.

Mina stackars älskade vänner...:love:

Beslöt att nu var det färdigt och bokade sadelprovning med Amerigo tjejerna, sedan dess fungerar båda hästarna utan problem, de är båda lugna och lätta att rida, behöver inte bära dom runt varje dag :)

Jag önskar att alla skulle förstå hur viktig sadeln är. Tänk er själva att träna med en ryggsäck på ryggen som klämmer eller snedbelastar och dessutom ha en ryttare ovanpå den ryggsäcken... Inte speciellt lätt att slappna av då...
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

jag tycker synd om dom som inte insett HUR mkt en sadel kan göra för ridningen. Nu är motivationen på topp och jag sitter som aldrig förr :). Tänk bara att man vart så dum o ridit runt i den andra hela vintern och bara accepterat det.

SÅ vilken sadel är ni skapt för? ;)

Ja jag tycker också synd om dem.

Jag har hittils aldrig kommit ut till en elev där hästen fått tillräcklig rörelsefrihet av sadeln. Både beroende på bomvidd, att sadeln är för rak, eller pga av Kilbossorna.

Där gillar jag Jaguar - eftersom de har kilbossa. Är en av få sadlar som passar böjd rygg

Jag är själv skapt för jeremy rudge, men tycker att det går att rida in sig i andra engelska sadlar också, bara de passar hästen.

Probelemt med sadelinpassning är ju att när sadeln verkligen passar hästen så kan den ju sätta muskler och växer då ur sadeln :o
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Du måste mena rundbossa va? Ingen jaguar sadel har kilbossa vad jag vet.

Fantastiska sadlar jag håller med! Välgjorda och genomtänkta i minsta detalj.:bow:
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

men hur korkad är jag :rofl:

givetvis har du rätt :)

jag satt och tänkte :devil: kilbossor, så blev det sådär :D
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Idag har jag verkligen lärt mig hur mycket sadeln betyder.
Provade ut en sadel här i närheten för ett halvår sedan, för några veckor fick hon en knöl av sadeln. Jag tömkörde under tiden vi väntade på sadelprovaren och idag kom hon. Det visade sig att sadeln aldrig har kunnat ligga bra. Det blev en helt annan häst av att bara lägga på en mattespadd. När vi sedan provade en annan sadel, som låg bra på henne känndes hon ännu bättre. Hon blev inte lika trippig som hon brukar vara, slappnade av och började skumma i munnen. Dock blev det ingen sadel, eftersom det visade sig att hon har en låsning i bäckenet.
Nu är det bara hoppas på att hon blir bra snart och vi får våran Dominus :love:
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Instämmer. Min häst har aldrig upplevt en sadel gjord för henne. Blivit riden i för små trånga sadlar hela livet - tills nu! Köpte nyligen en Isabell Werth wintec och jösses vilka muskler som växt fram bara på några veckor! Gången är helt annorlunda och känslan är fantastisk. En omställning för oss båda. Tillbaka till ruta ett - med förhoppningsvis dubbelt så mycket framgång! :love:
Må gott
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Wellington, men min ena tränare tycker att jag ska skaffa en Childeric, tyvärr säger min plånbok att Wellington passar utmärkt (och det gör det, men en Childeric skulle kanske hjälpa mig lite med sitsen).
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

finns ju några begagnade ibland. lite beroende på vad för bom/stl du behöver.
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Själv har man en County Competitor som jag är jätte nöjd med. Passar både mig och hästen
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

jag är skap för den du ogillar :rofl:

kör på M&N gold collection dressyrsadel
och M&N gold collection flatbacksadel

fullkommligt älskar dem..:love:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 565
Senast: Honey07
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 290
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp