Bukefalos 28 år!

Till vilken grad matchar ni?

pulkaskurk

Trådstartare
Hur noga är ni med matchning?
Är det katastrof om det är olika färg på spännena på tex sadel och träns?
Måste det vara exakt samma nyanser av färger?
Eller skiter ni i allt vad matchning heter?

Själv ser jag mig som "halv matchande" tex så vill jag bara ha bruna hoppgrejer men jag nöjer mig med att grejerna är bruna i en brun nyans jag gillar.
Mitt träns och förbygel är tex mörkbruna medan sadeln är rödbrun och har mörkbruna stigläder.
Känns lite overkill att byta ut allt bara för att den nya sadeln råkade bli rödbrun?

Samma med kläder och ja allt? Matchar ni upp till tänderna, lite grann eller tar det som är närmast?

Lägg gärna upp bilder på hur både du och häst brukar se ut :)
 
Sist jag hade egen häst, en fuxa, ville jag ha läder och spännen +bett i samma färg, brunt läder och delade upp ljust el mörkt och silver el mässingsspännen + bett. Schabrak bara i beige, brunt och grönt. Hästen innan, en skimmel, bara svart läder med silverspännen + bett, vinrött, vita och svarta schabrak. Hästen innan, mörk rödbrun. brunsvart läder, tex stubben Diana träns. vinröda och mossgröna schabrak.
Jag matchar mig inte med hästen nämnvärt, men diskreta ridkläder som passar till det mesta.
Nu är jag ponnymamma, dottern får bestämma själv där. Jag är även hopp-pilot åt ett underbart svart sto, som jag har vinrött, marinblått och kornblått schabrak till, letar efter ett snyggt knallgult :D
 
Älskar att matcha men är lite fegis :P. Jag har bara svart läder med silverspännen, och "silver"-bett, hehe. Då blir det lätt. Hade gärna haft brunt läder men har inte riktigt bestämt mig för vilken nyans jag tycker passar herr häst, han är brun med mycket orange och rött i.

Både sadelgjorden och bröstan har vita sömmar, och den nya sadeln kommer jag också beställa med det.

I våras gick jag så långt att jag tog en bild på herr häst, använde "uppsugaren" i paint, tog färgkoden och körde in i diverse färgmatchar-program. Grönt och vissa blåa nyanser visste jag redan, men även hallonrött dök upp. Så det bidde ett hallonrött schabrak också :).

Jag har alltså bara svart läder, schabrak i militärgrönt med orange kant (+ lindor), hallonrött m brun kant (+ lindor), blått med orange kant och svart med orange kant. Grimmor i orange/svart och hallonrött.

Det är jättekul att titta på matchningsbilder tycker jag, så jag kanske borde lägga upp en egen?
 
Jag kör på samma färg på läder och spännen, hade jag däremot haft brunt läder istället för svart hade jag säkerligen haft lite olika nyanser.

Benskydd är numera omatchande när vi hoppar, bruna fram och vita bak. De hör inte ihop utan är olika märken men jag har gett bort alla andra som inte passade optimalt. Är på jakt efter nya benskydd mest för att jag vill ha annan funktion snarare än att de gamla inte matchar.

Jag själv är oftast "matchad" för att jag typ alltid har svarta kläder :p

Schabrak tar jag det som är rent och passar för dagen, men ska vi iväg på träning så matchar jag gärna. Jag älskar att matcha :love: men hemma är det inte så noga eftersom typ ingen ser ändå, däremot tycker jag fortfarande att det är roligt och är sällan direkt omatchad även om vi inte är välmatchade alltid heller.

Edit: vi har schabrak och lindor i flera olika färgkombinationer baserat på vad jag gillar. Så allt utom vitt och gult är alternativ typ ^^

På träning



 
Jag är inte supernoga med matchning och har aldrig varit. Det är väl mer nu sen jag köpte förra hästen som jag matchar lite mer. Nu när jag ändå behövt köpa allt som hästen behöver så kan jag ju lika gärna matcha allt.
Till mina andra hästar har jag haft tusen olika färguppsättningar med lindor och schabrak men nu kör vi med två färger. Använder dock inte lindor men ska jag köpa är det enkelt att hitta ett par marinblåa.

Vi kör i huvudsak med marinblå och rosa men han har även ett vitt schabrak och ett ljusgrått med rosa detaljer. Vitt är ju enkelt att matcha med rosa och marinblå och det ljusgråa har ju rosa på sig och den råkar matcha rätt så precis med en piké och ett par ridstrumpor jag har.

Jag älskar mässingspännen men nu letade jag halvt ihjäl mig efter det på tränset jag skulle köpa, men det fick sluta med silverspännen eftersom det med mässingspännen var slut överallt. Sadeln har mässing men så noga är jag inte. Sadeln kan ju behöva bytas och då byter inte jag träns bara för det.
Men allt läder ska vara svart såsom sadel, träns, lädergrimma, benskydd m.m.
 
Jag orkar inte matcha längre. Men har man enkla basfärger så ser det rätt bra ut ändå. Har för det mesta vita schabrak på sadeln och har vita Eskadronskydd till vardags, så hästen ser rätt okej ut. Jag har svarta/marinblå/grå ridbyxor och kanske lite mer färg på överdelen. Men sällan det ser särskilt matchy matchy ut.

På träning matchar jag lite mer:
10291858_10202946314650757_4239038167809409983_n.jpg


Vardagsoutfit:
942712_10200449631395236_1638406939_n.jpg
 
Jag är ingen hysterisk matchare, tycker det är rätt fult om man överdrivet med allt i samma färg och nyans.
Jag gillar när detaljer kommer igen hos häst och ryttare.
Mina finstövlar har detaljer i rosa lack så på tävling har hästen boots i rosa locka och rosa kant på schabraket.


Har faktiskt brun sadel och allt nnat läder i svart och det stör mig inte det minsta, nästan lite skönt faktiskt.
Önskar mig ett par stövlar i ljusare brunt att bryta av med, det tycker jag är väldigt snyggt.














Jo, jag gillar rosa tröjor och har en hel hög :p
 
Jag tycker det är roligt att matcha, men jag struntar helt i om vi inte är matchade jämt :)

Jag älskar rosa och har det mesta i rosa både till mig och hästen, så vi matchar lätt även om man inte vill ;)

Har svart läder med silverspännen och bett på träns. Sadeln är svart med silverspännen och stigbyglar. Har dock ett svart träns med mässingspännen och bett som jag älskar. Struntar helt i om stigbyglarna är mässing eller silver :)

Jag är inte extremt noga med nyanser. Jag kan ha ex. ljusrosa linne, svarta ridbyxor och hästen kan ha cerise rosa schabrak, rosa lindor och ljusrosa boots. Pannbandet kan variera i nyanser och färger det med.

Har även en del i blått i olika nyanser.

Det händer rätt ofta att jag kanske kommer med röd tröja och gröna mjukisbyxor och rider hästen med marint schabrak, träns med mässingspännen, sadel med silver stigbyglar, rosa skydd och orange pannband ;)

Så nae jag är inte extrem, men tycker det är kul att matcha ibland :)
 
En sak jag tyckte var roligt att kunna matcha var stigbyglarna. Jag kör ju mycket rosa och detta var verkligen jag. Tycker det blir en fin detalj till ett rosa schabrak eller om jag har en rosa tröja på mig.

img_20140604_181110_53918e6c2a6b22a5a5faf4ec.jpg
 
Hur noga är ni med matchning?
Är det katastrof om det är olika färg på spännena på tex sadel och träns?
Måste det vara exakt samma nyanser av färger?
Eller skiter ni i allt vad matchning heter?

Själv ser jag mig som "halv matchande" tex så vill jag bara ha bruna hoppgrejer men jag nöjer mig med att grejerna är bruna i en brun nyans jag gillar.
Mitt träns och förbygel är tex mörkbruna medan sadeln är rödbrun och har mörkbruna stigläder.
Känns lite overkill att byta ut allt bara för att den nya sadeln råkade bli rödbrun?

Samma med kläder och ja allt? Matchar ni upp till tänderna, lite grann eller tar det som är närmast?

Lägg gärna upp bilder på hur både du och häst brukar se ut :)

Jag har svart läder för att jag inte klarar av när det är olika nyanser av brunt. Får gärna vara mässingspännen på tränset så länge bettringarna också är i mässing, annars silver.
Schabrak, lindor och luva samma färg. Benskydd i diskret färg eller samma som schabrak.
Jag i naturfärger eller matchande tröja/ridbyxor. Hjälmen är brun för att jag gillar det mest.



 
Hur noga är ni med matchning?
Är det katastrof om det är olika färg på spännena på tex sadel och träns?
Måste det vara exakt samma nyanser av färger?
Eller skiter ni i allt vad matchning heter?

Själv ser jag mig som "halv matchande" tex så vill jag bara ha bruna hoppgrejer men jag nöjer mig med att grejerna är bruna i en brun nyans jag gillar.
Mitt träns och förbygel är tex mörkbruna medan sadeln är rödbrun och har mörkbruna stigläder.
Känns lite overkill att byta ut allt bara för att den nya sadeln råkade bli rödbrun?

Samma med kläder och ja allt? Matchar ni upp till tänderna, lite grann eller tar det som är närmast?

Lägg gärna upp bilder på hur både du och häst brukar se ut :)


Brun sele då vill jag gärna ha brunt körträns, brun sadel och brunt träns men behöver inte vara samma bruna färg=)

nu letar jag efter en brun sele nu ha jag en svart som bara fanns i svart.
När jag sedan ska börja tävla måste jag matscha vagnen med häst och ryttarkläder=)
Så i maraton blir det neonorange och eongrönt, dressyr och pressision brunt/beige
 
jag kan rida runt med svart sadel och brunt träns.. köper jag nytt får det vara samma färg.. sedan har jag lite svårare att mixxa mässing och silver med spännen ..
 
Om vi säger såhär... Så det kom en ponny för inridning häromdagen. Den har ett brunt träns, och förhoppningen var att någon av mina sadlar skulle funka såhär i början. Jag har svarta sadlar. Jag tittade på tränset, såg det var brunt och konstaterade att "Jag får köpa ett svart åt den".

Jag älskar att matcha och är matchningsnörd. Såpass att jag kan störa mig om D-ringarna på sadeln är i mässing när alla andra spännen är i metall. Och som kan störa mig på smala blå streck i resåren på en sadelgjord, för vi har inte blått. Som skulle betala mer för att få en sadelgjord med röda streck eftersom ena hästen har rött.

Jag jobbar på att avgifta mig. Och hästen med lila som färg har ett rött regntäcke, en röd haggrimma och en rosa/vit/nåt som inte är lila flyveil. Samt ett svartvitt insektstäcke. Dessutom har han ett träns med mässingsspännen ihop med ett silverbett. Han har olika lila nyans på sakerna med. Ja det gör ont i hjärtat, men jag kämpar på ;)

Jag velade i 30 min om jag skulle köpa en mörkt marin hjälm som det var rea på, eller samma modell i svart (som jag eg har) men för 1000 kr mer. Tillslut köpte jag den marinblå. Så kanske, kanske finns det hopp för mig?
 
Jag tycker alla ni som inte säger att ni matchar så mycket matchar och är jättesnygga :P
Matchande men inte överdrivet.

Själv har jag i stort sett bara naturfärger, främst grått, beige och blått.
Brunt läder i hoppningen och svart läder i dressyren.

Såhär brukar vi se ut
10259286_10154173497300223_3726925299269204207_o.jpg

Marinblå ridbyxor, urtvättat schabrak, svarta istället för bruna terrängskydd, mörkbrunt träns och brösta, rödbrun sadel och svart sadelgjord...
10295398_10154121999150223_5270891944451875125_o.jpg

Bara olika färger...
10440834_10154244271045223_2104993299036241525_n.jpg

Blått,blått och grått igen :o
 
Jag tycker det är roligt att matcha, men är just nu så omatchad man bara kan bli. Brun sadel med silver detaljer, svart träns med mässing spännen svarta tyglar med silver spännen. Och till det silver bett. Suck

Till förra hästen hade jag mörk brun hopp utrustning och svart till dressyren. Då trivdes jag bättre med utrustningen.
 
Jag har inte så mycket som kan matchas :p

Sadel och träns är bruna i isch samma nyans. Paden är antingen svart eller blå. Benskydd, icke. Har ett par svarta med lila kant (kanten sydde jag dit själv :D) men använder dem sällan.

Jag är ofta klädd i ett par arbetsbyxor, ni vet såna där med massa fickor. Antingen svarta eller beige. Till det en blå/vit-rutig långärmad skjorta, bruna boots. Svart hjälm.
Regnar det har jag ett tjusigt gult rengställ (med hängslen!) från Lantmännen Ullared.

Fast jag ska erkänna att jag har ett träns i samma stil som sadeln.
IMG_20131207_113811_zps99622fc5.jpg

Samma stil på sidostyckena.

IMG_0165.jpg
 
Jag gillar stilrent och enkelt. Säkert lite tråkigt, älskar svart, svarta ridbyxor, hjälm, chaps och skor :D

Inga lindor på hästen.
Svart sadel med svart träns, helst silverbeslag.
Schabrak i vitt eller neutral färg.

Vill gärna matcha så bra jag kan med det jag har hemma och det är inte riktigt min grej att extremmatcha med benlindor /huva/kläder/vojlock/stigbyglar etc etc i samma färg.

Men jag strävar efter samma färg på utrustningens läder och spännen :)
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag får väl inse att jag ridit i svarta färgskavande stigläder lite länge nu i min lite äldre Stubben Edelweiss NT deluxe. Nu när...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: EZMK
·
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 297
Senast: Wera
·
Utrustning Hej. Jag är i svängen att skaffa mig en rödbrun sadel (Priceville Edinburgh). Men vad kallas den färgen? Är det hasselnöt? Jag...
Svar
1
· Visningar
765
Senast: Rosett
·
M
Ridning Jag funderade på om någon här vet vad för nyans färg det är på den i den 'rost bruna' färgen? Det ser ju ut att vara mörkare än...
Svar
3
· Visningar
1 741
Senast: _Nena_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp