Bukefalos 28 år!

Till vilken grad matchar ni?

Jag har svart läder till mina så där är det inte så mycket nyansskillnad som kan bli fel.. Sedan vill jag helst att spännena är samma, ingen katastrof om de inte är samma men nog retar det mig lite ;)

Kläder matchar jag gärna, men inte till förbannelse och inte alltid. Matchar inte om jag ska ut i skogen eller bara rida hemma liksom (sedan är det mesta i liknande färger ändå så är lite smygmatchat), men ska jag iväg så matchar jag gärna lite extra.

dsc_0052_51d82559e087c337de9db873.jpg

dsc_0029_51aa48d69606ee51b7047384.jpg


En "mer" matchad dag
dsc_0013_53824813e087c36acdd47438.jpg
 
Jag matchar för det mesta hyfsat, har mycket i bruna och beiga nyanser och olika blåa nyanser till hästen. Svart sadel, träns, hjälm, skor/chaps/stövlar, oftast svarta benskydd och handskar. Till de mer udda färgerna i min hästgarderob hör royalblått, babyblått och limegrönt, alla schabrak med tillhörande lindor. Har även benskydd i cerise men de matchas med svart.

Själv har jag också mycket brunt/beige men även grönt, svart och rött, överdelar i mer blandade färger som grått, cerise, brunt, olika blå nyanser, rött, mossgrönt mm. Strumpor i alla möjliga färger. Försöker att tänka till lite inför träningar och clinics så att det inte blir rosa skydd, grönt schabrak, röda ridbyxor och ljusblå jacka :) Är lite för fåfäng för det om vi inte rider på egen hand.

Ett tag hade jag allt i grått till både mig och häst. Enkelt men ack så tråkigt efter ett tag.
 
Jag var superpetig men har nog vuxit ifrån det lite. Precis som hetsen att köpa nya hästprylar blåst över en aning. Matchar sällan medvetet men har mest marinblått, vitt, brunt och svart. Tar inte ett rutigt schabrak till randiga ridbyxor liksom. (Ps. äger inga sådana ;) ) Vill se hel och ren ut men inte som en julgran.
 
Förr var jag galen i att matcha, men nu har jag nog spårat ut helt och är mer eller mindre totalt omatchad :p
Har tidigare alltid ha svart sadel i dressyren, mässingsspännen och svart träns, sen alltid matchat skydd/schabrak med mina kläder
ljus utrustning i hoppningen i mer eller mindre exakt samma färg med silverspännen, sen samma med skydd/schabrak och mina kläder.
Nu kan jag blanda totalt hejvilt, har ingen sadel för tillfället men har en extremt vacker "kameldrivarkudde" i ljusblå fleece, svart gjord som jag "matchar" med svarta/bruna/ljusa träns, har enbart ljusa förbyglar, men står man "mitt i skogen" så känns det som att det kvittar ;):angel:
Skulle jag åka på träning/tävling så skulle jag givetvis matcha till överdrift, skulle jag dock hitta en hoppsadel i brunt så skulle jag inte byta ut träns/förbygel utan skulle köra på ljust där i alla fall.

Så här "snyggt" matchade syrran i våras ;):o (ungefär så jag ser ut nu för tiden ;))
b108188.jpg

En gång i tiden var jag ganska bra på att matcha i alla fall
b108194.jpg

b108197.jpg

(Schabraket har neongul passpoal)
b108195.jpg

Och sonen är ju såklart grym på att matcha ;):p
b108190.png
 
Vill gärna ha sadel och träns i samma färg men spännena spelar ingen roll.

Ska vi visa oss offentligt eller fotas vid ridning så vill jag ha hyfsat matchande outfit, typ schabrak och tröja i samma färg eller kanten på schabraket, tröjan och lindorna i samma och inte för starka färger. Vill inte ha för matchat för det blir lätt lite too much och jag tycker att man ska framhäva hästen och inte få den att försvinna bakom all utrustning :D

Hemma i skogen ser vi ut lite hur som helst :P
 
Det kan vara lite hur som med mig.
Jag gillar inte om tränset har mässingsspännen, bettet inte har eller stigbyglar etc.
Alltså har jag köpt matchande.

Däremot har jag ju fler set schabrak, lindor, benskydd etc och kläder till mig. Allt matchar inte och ibland orkar jag inte bry mig.

Ibland tycker jag det är jättekul och är mycket noga med våra outfits.
 
Jag upptäckte just att min älskade vår-och höstjacka är i samma ton som det schabrak jag använder mest och tycker är snyggast på hästen.
Jag matchar ibland. Men som mamma, egen företagare och stallet på lite avstånd så blir det de kläder jag slänger ned i väskan och de tillbehör som finns i stallet. Ibland får jag till det, ibland inte.
I körningen så matchar jag med rosa tillbehör (benreflexter, reflexväst och ludd vid bröstan). Jag har även en rosa yllefilt som jag har över benen när det är riktigt kallt. Det det en starkt blå maratonvagn. Svart sele.

Jag gillar när vi blir ett läckert equipage.
 
En ytterst vardaglig bild från häromdagen. Brun träns med mässing och svart sadel, iofs med bruna detaljer. Det enda som stör mig med denna "outfiten" (förutom att jag ser gravid ut) är att nosgrimman sitter för lågt och likså bettet. Sånt stör mitt öga betydligt mer än att det ska vara rätt färger på prylarna.
10489698_10203325444688771_7427382144545494106_n.jpg
 
Jag matchar läderfärg och färg på spännena. Sedan är jag allergisk mot färger som verkligen skär sig mot varandra, så det undviker jag. Jag vill gärna att det matchar, eller iaf passar ihop, stilmässigt och jag har ju förmånen att göra det mesta själv när det gäller hästens utrustning vilket gör det lättare att matcha rätt nyanser.. :) .Hoppsadeln används för närvarande med mörkbrunt träns, med det funkar fint eftersom sadeln är tvåfärgad - rödbrun och mörkbrun.
I övrigt orkar jag sällan bry mig. Benskydden är mörkbruna - har bara en uppsättning senskydd.
Jag kan matcha mig själv mot hästen om jag känner för det, men iom att jag inte har ridhus eller ridbana med tak är det prio ett att kläderna funkar att rida i i rådande väderlek. Men så har jag inte så mycket stall/ridkläder i starka färger, med undantag för varseljackan och mina distansridbyxor (som är mörkbruna med orange revärer - matchar hästens distansgrejer :p ). Köper jag däremot något nytt och dyrt (som t.ex. en ridjacka för ett par tusen) då vill jag att den passar fint ihop med hästens grejer.

Undantaget är min bomlösa sadel. Jag är inne på nr 2, och verkar aldrig lyckas få tag i en brun - även den nuvarande är svart. Mutter mutter. Den har en svart sadelgjord, och skulle jag få läder och tid till att göra det så kan det hända att den får ett svart träns + tyglar och stigläder också. Annars vete sjutton om det blir något. Den är dock, med största sannolikhet, inte godkänd för dressyrtävling så det känns inte som någon katastrof.

Är så dålig på bilder på hästen, men lite på hästen har jag iaf. Tyvärr passar ingen av bladsadlarna i dagsläget :(

Distans-grejerna (+ lite reflexer) - mörkbrunt, orange och lite svarta inslag
dsc_0007_527fa9b2ddf2b35723c56396.jpg


Western-munderingen - rödbrunt och naturellt
dsc_0119_520ba16be087c36f8e5b2864.jpg


Sele + huvudlag - ljusbrunt, mörkbrunt och gul söm
dsc_0011_537795b82a6b224edb9d373f.jpg


..och matchande tömkörningsdäckel
dsc_0004_51379fa7e087c34bf8ae48ab.jpg



Hoppsadeln
dsc_0053_538394b89606ee58c9b42648.jpg


Och tränset (som egentligen gjordes för att matcha en skolsadel) som jag använder mest just nu
dsc_0010_517abde5ddf2b373169c53e2.jpg


Såhär såg vi ut på en "tävling" vi hade i stallet, i juni 2012. Hästen: svart och orange, jag: svart.
dsc_0003_205995862.jpg
 
Jag matchar mer än gärna. Har mkt blått i mina schabrak och använder då blåa lindor till dem. Men har även rosa och gult.

Svart sadel och träns. Några träns med mässingspännen och några med silver. Tyglarna måste matcha tränsets spännen men inte sadelns spännen med tränsens.

Rider ofta med vita skydd och boots, om hästen inte har lindor. Tycker vitt passar till allt.

Grimmor och grimskaft måste matcha.
Och så även mina ridkläder med det hästen har på sig.
 
Jag får klåda av att ha svart träns och brun sadel eller vise versa. Vilket grämer mig nu när jag har ett svart träns med turkosa (vår färg) detaljer men bara en brun sadel :arghh:
Just nu har jag brun sadel och försöker hålla mig till lika bruna nyans på tränset.
Spännen på tränset måste ha samma färg som bettet.
Detta är "hemma-i-skogen-måsten".

Ska vi göra nått speciellt så försöker jag även matcha schabrak, skydd och mina kläder.
 
hehe, jag har ridit med röda stigbyglar till alla sadlar jag nu haft hemma och provat sista veckorna, svart träns och den vojlock jag hittat snabbast som passat till sadeln om jag använt vojlock. Svarta stigläder till brun sadel, grå vojlock och svart träns etc.. allt går, men jag längtar efter att hitta en sadel till hästen så att jag kan matcha liite mer iaf, med utgångspunkt i sadeln. Fast egentligen bryr jag mig inte så mycket, men lite irriterad blir jag nu när mitt lila grimskaft gick sönder och jag måste ha ett djuprött till hans lila grimma..
 
Jag kör mest på svart läder och hyfsat neutrala färger, jag gillar blått så jag har mycket i det. Så det blir automatiskt ganska enhetligt. Men matcha, näe det kan jag inte påstå att jag gör. Favvotränset har guldfärgade spännen och silverfärgade bettringar, jag kan absolut rida med brunt träns och svart sadel, men skulle väl inte sätta en brun nosgrimma på ett i övrigt svart träns, eller bruna stigläder på min svarta sadel. Jag vill att vi ser prydliga ut bara :)
 
Jag tycker det är snyggt när det matchar och klär gärna upp mig och hästen om det är träning. Ibland även till vardags, trots att det bara är älgarna som ser oss då... Men det är inte hela världen om inte allt matchar perfekt, huvudsaken är att det inte skär sig (rött schabrak, rosa ridbyxor och orange tröja tex:wtf:)
Till förra hästen hade jag mycket i brunt och beige:
Gotland5.jpg

Här har vi vitt schabrak med blå-guld-blå passpoal, blå lindor, blå ridbyxor, gul tröja med blå detaljer, brun sadel, träns, hjälm, skor och shortchaps:
mickelevad.jpg

Till medryttarhästen hade jag ofta brun och rosa (schabraket syns inte så tydligt, men det är brunt m rosa passpoal och rosa logga, lika som huvan), allt läder+benskydd i svart och min hjälm svart och brun:
Hajas.jpg

Ibland körde jag brunt och rost istället:
Hajas2.jpg

Det här tycker jag är snyggt eftersom det liksom "tonar ut", schabraket är mörkt blått, ridbyxorna mellanblå och linnet ljusblått:
Oumlgonblicksbild22013-08-0521-252.jpg


En dag när vi inte är helmatchade, men ändå propert klädda eftersom vi är ute bland folk:
DSCN5469.jpg

Träns och schabrak matchar, stigbyglarna är i "fel" färg, mina kläder matchar inte hästens, men i alla fall varandra med grågröna ridbyxor, grönt linne och grå hjälm. Handskarna är dock svarta m gulddetaljer, så de matchar hästens utrustning!

Lycka är när man åker på ridresa och får en häst som matchar ridkläderna man har med sig!
Spanien1.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag får väl inse att jag ridit i svarta färgskavande stigläder lite länge nu i min lite äldre Stubben Edelweiss NT deluxe. Nu när...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: EZMK
·
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 297
Senast: Wera
·
Utrustning Hej. Jag är i svängen att skaffa mig en rödbrun sadel (Priceville Edinburgh). Men vad kallas den färgen? Är det hasselnöt? Jag...
Svar
1
· Visningar
765
Senast: Rosett
·
M
Ridning Jag funderade på om någon här vet vad för nyans färg det är på den i den 'rost bruna' färgen? Det ser ju ut att vara mörkare än...
Svar
3
· Visningar
1 741
Senast: _Nena_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp