Bukefalos 28 år!

Tillåtet med hästar på allmänning?

B

Bärin

Jag skulle behöva hjälp med en fråga. Det handlar om att låta mina hästar stå på allmänning. Nu är det så att jag kanske ska ha mina två hästar på en allmän tomt, som vi hyr från vår tomtägarförening. Från tomtägarföreningen har vi redan fått tillstånd.

Är det någon som vet vad som gäller i sådana frågor när kommunen och länsstryelsen är inblandad? Måste man ha något speciellt tillstånd, och är det i så fall svårt att få? Det gäller alltså lösdrift med vindskydd/uteboxar.

Tacksam för svar.
 
Sv: Tillåtet med hästar på allmänning?

Skulle tro du behöver tillstånd från byggnads och miljönämnden. Det är väl område med detaljplan du menar va ?
 
Sv: Tillåtet med hästar på allmänning?

Vad menas med detaljplan? Är det svårt att få tillstånd?
 
Sv: Tillåtet med hästar på allmänning?

Jo, det kan vara svårt beroende på vilken policy man har vad gäller j
hästhållning, men det beror vanligtvis på hur långt ifrån det finns boende. Sedan kan miljö och hälsa ha synpunkter med tanke på gödselhantering osv
Detaljplan är en sak som kommunen upprättar som innehåller bestämmelser för hur områden får användas, tex vilken typ av bebyggelse som får finnas där och hur den då ser ut.
Det som du skall göra är definitivt att ringa och prata med/ gå upp på kommunen. Ta reda på vilken fastighetsbeteckning tomten har så kan de lättare hjälpa dig. Det kanske inte alls är så att de har synpunkter på det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 357
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Bee
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 154
Senast: Magnum
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 031
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp