Tillsatser?

Den dära på standardts sida vet jag inte om jag vågar testa. Det står att den ska suga upp överflödig magsyra, men är det då inte risk för att de suger upp nödvändig magsyra också

Varför skulle det göra det? :confused: Du tror inte att någon hade reagerat på att ens hund plötsligt inte kan smälta maten...? Skulle tro att det är väl beprövat innan det ens kommer ut på marknaden.
 
En enkel googling så hittade jag även följande produkter på lite olika sidor:

Pro-fibre för hund: "Kostfibrer och probiotika som tillför tarmen gynnsamma bakterier och preplex (patenterad) prebiotika. Hjälper till att få en balans i mag-tarmkanalen hos hund men kan även användas till katt. Förebyggande behandling vid problem med analsäcksinflammation."

FortiFlora PVD hund: "Fortiflora är ett probiotiskt kosttillskott som kan användas för att främja hälsa och balans i tarmen. Det innehåller välgörande mjölksyrebekterier som finns naturligt i tarmarna hos alla friska djur. Det innehåller också C- och E-vitamin. Varje dospåse innehåller minst 100 miljoner levande mjölksyrebakterier."

Pro-soluble: "När din hund eller katt under lång tid haft diarré eller andra kroniska besvär med mage/tarm kan probiotika hjälpa till att återställa magen. Pro-Soluble kan du ge dagligen under lång tid utan problem. Innehåller bara snälla magbakterier."

Sanofor: "Naturlig torvprodukt, innehåller näringsämnen som stödjer magens och tarmens aktivitet, ger en vital tarmslemhinna och tarmflora, främjar hematopoes, lämpligt för hundar, katter och gnagare."

Fanns säkert ett dussin till i sökresultaten.
 
Jo absolut, men det ska inte kunna vara något som är allergisk mot i maten (ev. kvalsterna som finns i påsen). Så därför är tips om att byta mat totalt ointressanta för mig då vi har testat det och även gjort 2 foderdiets undersökningar (olika foder med olika innehåll).

Men du har ju själv nämnt att du funderar på att byta mat, då är det ju inte så konstigt att du får tips om det. Har ni tagit hjälp av veterinär vid foderbyten för att testa vad hon reagerar mot?
 
Men du har ju själv nämnt att du funderar på att byta mat, då är det ju inte så konstigt att du får tips om det. Har ni tagit hjälp av veterinär vid foderbyten för att testa vad hon reagerar mot?
Nämnde att jag kanske skulle byta till Orijen, inte till färskfoder eller något helt annat.
Och ja, vi har gjort foderdietena i "samarbete" med en veterinär. Hon rekommenderade att vi skulle göra det igen då hon ändå är så pass känslig och testa med annat foder för att vara helt säkra. Så därav blev det två foderdiets tester (eliminationsdieter), och hon var exakt likadan med de foderna, bara lite smalare för hon gick ner i vikt...
 
Jag har tänkt lite på en sak, min hund äter just nu Acana (Grassland eller Wild Prairie då hon blir dålig i magen av de andra smakerna :O). Hon har gått upp till snart 32kg, så nu har jag t.o.m fått dra ner på maten för att hon inte ska gå upp mer (så nu ska hon hålla sig där). Maten är det absolut inget fel på, bästa vi hittat någonsin! Dock tänkt kanske gå över till Orijen men pappa tycker att det blir för dyrt med 1000kr i månaden för hundmat, nu går den på 700 eller 800kr. Och hon funkar ju jättebra på denna så han ser nog ingen anledning till att byta, jag vill ju byta för att det är mer kött i Orijen. Men det var inte det jag skulle snacka om.

Nu är det så att hon nog är kvalsterallergiker, och är otroligt känslig mot ALLT. Får hon ett större grisöra så kan hon bli dålig i magen, äter hon rester så blir hon dålig i magen osv. Så just nu får hon bara väldigt lite godis, ett ben om dagen (sådant litet vitt med kyckling på) och sin mat och då är hon bra i magen.
Men är det någon tillsats eller så man kan ge för att hon ska vara lugnare i magen? Vi ska självklart fixa en medicin mot allergin, men hon kommer nog alltid vara väldigt känslig mot mat.
Hon har fin päls, bra med muskler osv. Så det är bara det att hon blir väldigt lätt dålig i magen. Vill ju kunna unna henne lite köttben och sådant ibland utan att hon ska bli dålig i magen, men nu går det inte alls.

Innan åt hon linfröolja på maten (det älskade hon), men det gör väll inget för magen på dem, om jag förstått det rätt haha.
Några tips på vad ni har? Och kanske några andra tillsatser som är "bra" att ge dem? Jag tror att maten "täcker" hennes behov egentligen så mest för att hon inte ska bli dålig i magen!

Fortsätt med den maten du ger som hon fungerar på, och ge inget annat utöver som du vet att hon inte tål. Strunta i tillskott, är väl onödigt att tillsätta något när hon fungerar på det hon får i dagsläget? Varför krångla till det?
 
@Hundbloggerskan Hur länge höll ni dieterna? Vilken mat var det? Hur strikta var ni?


(förlåt om du redan svarat på det i någon annan tråd)
Hon gick på dem i 2 månader var (alltså 4 månader sammanlagt), och vi hade ca 4månaders mellan dieterna så inte direkt efter varandra. Det var en från Specific och en från Hills, vet inte exakt vilka (va ett tag sedan det gjordes), men den från Hills tror jag var med fisk, och den andra med kyckling eller något sådant. Det var "helt" strikta, hon lyckades få i sig en ostbit under ena dieten men annars INGET förutom maten. Och det blev ändå ingen skillnad från annars med "kliandet" som hon har från allergin (kvalster), och hon va ju bra i magen då men det är hon ju på denna också när hon inte får något annat...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 724
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: annaovega
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 831
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 891
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp