Tillsatser?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har tänkt lite på en sak, min hund äter just nu Acana (Grassland eller Wild Prairie då hon blir dålig i magen av de andra smakerna :O). Hon har gått upp till snart 32kg, så nu har jag t.o.m fått dra ner på maten för att hon inte ska gå upp mer (så nu ska hon hålla sig där). Maten är det absolut inget fel på, bästa vi hittat någonsin! Dock tänkt kanske gå över till Orijen men pappa tycker att det blir för dyrt med 1000kr i månaden för hundmat, nu går den på 700 eller 800kr. Och hon funkar ju jättebra på denna så han ser nog ingen anledning till att byta, jag vill ju byta för att det är mer kött i Orijen. Men det var inte det jag skulle snacka om.

Nu är det så att hon nog är kvalsterallergiker, och är otroligt känslig mot ALLT. Får hon ett större grisöra så kan hon bli dålig i magen, äter hon rester så blir hon dålig i magen osv. Så just nu får hon bara väldigt lite godis, ett ben om dagen (sådant litet vitt med kyckling på) och sin mat och då är hon bra i magen.
Men är det någon tillsats eller så man kan ge för att hon ska vara lugnare i magen? Vi ska självklart fixa en medicin mot allergin, men hon kommer nog alltid vara väldigt känslig mot mat.
Hon har fin päls, bra med muskler osv. Så det är bara det att hon blir väldigt lätt dålig i magen. Vill ju kunna unna henne lite köttben och sådant ibland utan att hon ska bli dålig i magen, men nu går det inte alls.

Innan åt hon linfröolja på maten (det älskade hon), men det gör väll inget för magen på dem, om jag förstått det rätt haha.
Några tips på vad ni har? Och kanske några andra tillsatser som är "bra" att ge dem? Jag tror att maten "täcker" hennes behov egentligen så mest för att hon inte ska bli dålig i magen!
 
Fast om hon blir dålig i magen av grisöron och matrester är väl inte så konstigt? Grisöron är ju väldigt feta och matrester innehåller ju ofta kryddor, spannmål osv. Har du provat ge henne revben, nacke eller kycklingvingar? Blir hon dålig av det också?
 
Nu vet jag inte vad man kan ge för tillsats, men hade jag haft en hund som är "känslig mot allt" hade jag ärligt talat inte ens funderat på Orijen. Det innehåller ju sjukt mycket... tja, skit? Utöver kalkon och kyckling och tre olika sorters fisk innehåller vuxenfodret även "röda linser, gröna ärtor, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternutsquash, spenat, morötter, Red Deliciousäpplen, Bartlettpäron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin".

Alltså va? Jag har så himla svårt att se att våra hundar har någon form av behov för pepparmyntsblad och bockhornsklöver... har man därtill en hund som är känslig och som då skulle reagera på fodret tar det ju två livstider att få reda på VAD i fodret hunden reagerar på. Satsa på ett rent, milt foder om du vill byta, gärna svenskt.

Men om vi fokuserar på den känsliga magen istället så har jag tidigare blivit tipsad om A-fil. Nu går ju min shih-tzu på veterinärfoder numera (Specific Digestive Support) och boxern med sin kaosmage äter Standardt. När det gäller hundgodis är det leversnittar eller annat "rent" godis som blodpudding, bacon osv som gäller. Familjens frallor som dragits med tråkiga magar och dödsfisar äter idag Taste of the Wild med framgång.

Kan inte din tik äta köttben utan att få diarré hade jag helt enkelt skippat det. Gott för stunden men inte lika roligt dagen/dagarna efter.
 
För det första: Sluta med matresterna! Välj ut ett protein som hon tål och ge enbart det som träningsgodis.

Min är ju jätteallergisk och äter nästan bara fågel, så man får vara kreativ där. Köpt hundgodis innehåller ofta en massa skit, men det finns också de som är 100% kött (om man inte orkar göra eget godis).

Skippa grisöronen och tuggrullarna, erbjud äkta köttben, eller t.ex. frusna kycklinglår eller liknande.

Om hon fortfarande har problem med magen efter att du plockat bort det jag nämnt ovan så är ju saken sån att hon inte alls fungerar bra på just det fodret. Mot födoämnesallergi finns ingen medicin, utan det är bara att sluta ge sådan mat.

Jag vet att det är knepigt för dig att köpa färskfoder, men vill bara inflika att det enklaste då man har en känslig hund är att gå back to basics och plocka in ett rent protein i gången (tex först enbart nöt, sedan kanske fisk o.s.v.)

Får hunden problem med magen eller huden av ett torrfoder är det så mycket svårare att veta exakt vad den reagerar på, eftersom det som du säger finns rätt mycket jox i torrfodren.
 
Skojar du? Kallar du de "rent" godis? Skrämmande.

Oj, vilken reaktion. Med "rent" godis menar jag alltså godis som inte innehåller tusen olika tillsatser som det gärna gör när man köper hundgodis i affären. Ber om ursäkt om jag var otydlig.
 
Tillägg: leversnittar = hemmatillverkade, alltså. :D
Nu reagerar inte mina på de man köper i affär eftersom de får så otroligt lite av det, men det är ju inte det nyttigaste godiset precis. Otydlighet från min sida, sorry.
 
Har läst alla och ingen av er verkar ha kollat in sig på rätt sak. Hon är INTE foderallergisk, vi har testat henne 2ggr med olika foder. Hon äter inga matrester längre (har inte gjort på ett bra tag). Hon har dessutom aldrig fått något som innehållit starka kryddor (det äter inte ens jag och ja, jag vet att "starka" kryddor inte behöver betyda att maten är stark), saker som innehåller lök (köttbullar, blodpudding osv då det är lök i det, och vi gör inte heller hemmagjorda så utan lök är inget alternativ).
Du som sa att Orijen har mkt saker i, det är enbart "senior" osv maten, det är samma med Acanas om jag förstått det rätt. För i hennes mat är det inget som jag tycker verkar konstigt, inte heller med Orijens av samma slag (t.ex Acana har Ranchland osv), men har ju inte läst speciellt noggrant på deras innehållsförteckning.
Hon KRÄVER ett foder för aktiva hundar med MYCKET kött och utan spannmål för att inte gå ner jättemycket i vikt. De två månaderna hon gick på Specifics dietfoder (för foderallergi) så gick hon ner 3kg, när hon gick på Hills dietfoder så gick hon ner 4kg på två månader.
Jag HAR erbjudit henne riktiga köttben såsom benkotor (heter det så??), älgben osv, då är det fruset och rått. Hon har även fått bl.a ungnötslever och grishjärta (levern rå och hjärtat kokt) och några bitar sådant sen är hon dålig i magen.
Vill också säga att med Grassland eller Wild Prarie är hon inte dålig i magen när hon enbart äter fodret, och hon har gått på fodret i ungefär ett år och sålänge hon inte får för mycket annat, så håller hon sig bra i magen.

Hon får sällan godis under träningarna då jag föredrar bollar, men ibland får hon t.ex Orijens frystorkade (heter det så??) och vanliga leversnittar och lammsnittar. Men det är kanske 10-20 bitar om dagen, inte mer och det reagerar hon inte på.
 
Och A-fil? Är inte det som "vanlig" fil fast lite annorlunda, men fortfarande en mejeriprodukt? För isåfall lär hon bli dålig i magen av den också ...
 
Vad säger du om att ge färskfoder? När jag hade en tik som "inte kunde äta något" utan att bli dålig (hon fick diarré i en vecka av att äta annat än det torrfoder hon då fick) var anledningen just torrfodret. Jag fattade det inte då, eftersom hon mådde till synes bra så länge hon åt det, men när jag efter mycket om och men lyckades byta foder så kunde hon faktiskt äta allt utan att bli dålig i magen. En enorm förändring alltså! Det KAN alltså vara så att fodret du tror att fungerar bra är anledningen till att inget annat fungerar.
 
Om hon är kvalsterallergiker kan det vara idé att portionsfrysa torrfodret, eftersom det kommer kvalster i fodersäckarna på ingenting oavsett hur väl man försluter :)
 
@Hundbloggerskan en hund ska inte bli dålig i magen. Blir den det så är det nåt den inte tål. Därav mina kommentarer och tips.

Jag tror itne du ska behöva lägga till nåt för att gömma ett symtom, utan istället plocka bort det som inte funkar.
 
Det är kvalstrens saliv och avföring som hunden inte tål. Fryser du fodret dör kvalstren och producerar därmed inte mera saliv eller avföring. Problemet är att fodersäcken kan ha stått i ett lager ganska länge och kvalstren kan ha hunnit producera mängder med avföring redan.

Så, man kan genom frysning minska allergenerna i maten, men kanske inte tillräckligt. Därför är det inte en metod att lita på.
 
Det är kvalstrens saliv och avföring som hunden inte tål. Fryser du fodret dör kvalstren och producerar därmed inte mera saliv eller avföring. Problemet är att fodersäcken kan ha stått i ett lager ganska länge och kvalstren kan ha hunnit producera mängder med avföring redan.

Så, man kan genom frysning minska allergenerna i maten, men kanske inte tillräckligt. Därför är det inte en metod att lita på.
Nej det stämmer att dom inte kan producera mer saliv och avföring, men har säcken redan stått länge så är skadan redan skedd - det finns ju redan där oavsett frysning eller ej :)
 
Ah, okej. Men då är det ju inte skadligt att frysa säcken i alla fall - finns det kvalster i så kommer det åtminstone inte fler, och har det inte hunnit komma några så gör det inte det heller.
Även om det inte kan ses som en hel lösning kan det ju åtminstone hjälpa lite.
 
Har läst alla och ingen av er verkar ha kollat in sig på rätt sak. Hon är INTE foderallergisk, vi har testat henne 2ggr med olika foder. /.../
Du som sa att Orijen har mkt saker i, det är enbart "senior" osv maten, det är samma med Acanas om jag förstått det rätt. För i hennes mat är det inget som jag tycker verkar konstigt, inte heller med Orijens av samma slag (t.ex Acana har Ranchland osv), men har ju inte läst speciellt noggrant på deras innehållsförteckning.

Uppenbarligen finns det ju flera saker hon inte tål, oavsett om man kallar det allergi eller känslighet. Tittade på Acana och ja, det innehåller lika mycket "tillbehör" som Orijen. Alla Orijens varianter innehåller det jag citerade ur deras innehållsförteckning. På tok för mycket onödigheter i min mening, men det är ju olika vad man vill se i sitt hundfoder. Det kan ju som @Red_Chili skriver vara fodret som utlöser känsligheten för allt annat.

Hittade ett kosttillskott på Standardts sida, som heter "Standardt MAGE", som tydligen ska hjälpa till att balansera mage-/tarmfunktioner och bidra till en bättre matsmältning. Det kanske du kan kika på?

Det finns laktosfri A-fil, antar att det är laktosen hon inte tål i mejeriprodukter.
 
Hon har varit känslig mot allt sedan hon var liten, och vi har bytat foder en del för att hitta något hon går bra på, och detta är det hon är minst dålig i magen av.
Jag har "tyvärr" ingen möjlighet att frysa in en 13kgs säck, det får inte plats i frysen. Och jag kan ingen möjlighet att ha färskfoder, tror inte heller att jag skunne klara av att hantera det (tycker det är skitäckligt).
Den dära på standardts sida vet jag inte om jag vågar testa. Det står att den ska suga upp överflödig magsyra, men är det då inte risk för att de suger upp nödvändig magsyra också
 
@Hundbloggerskan en hund ska inte bli dålig i magen. Blir den det så är det nåt den inte tål. Därav mina kommentarer och tips.

Jag tror itne du ska behöva lägga till nåt för att gömma ett symtom, utan istället plocka bort det som inte funkar.
Jo absolut, men det ska inte kunna vara något som är allergisk mot i maten (ev. kvalsterna som finns i påsen). Så därför är tips om att byta mat totalt ointressanta för mig då vi har testat det och även gjort 2 foderdiets undersökningar (olika foder med olika innehåll).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 732
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: annaovega
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 837
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 895
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp