Bukefalos 28 år!

Tillstånd för 4 hästar?

Sv: Tillstånd för 4 hästar?

Nej, det är om du har fyra eller fler inackorderingar. Egna hästar får man ha upp till 9 utan tillstånd. MEN om det är yrkesmässigt, dvs du har ett företag där inackordering av hästar ingår, så måste man ha tillstånd från första inackorderingen.

Jag har precis pratat med kommunen om detta, eftersom jag har funderingar på en inackordering i vinter och har företag (har annan verksamhet och kommer troligen ha fler inackorderingar om något/några år, därav att jag ville ha även denna inom företaget). Tillståndet skulle kosta några tusenlappar, så om jag skulle gå runt skulle jag bli tvungen att ta orimligt dyr stallhyra - och alltså inte kunna ha någon inackordering...

Men hon på kommunen var hjälpsam och tyckte också att det kändes orimligt. Vi kom fram till att det inte är min huvudinkomst att ha en inackordering (DÅ skulle det bli riktigt dyr stallhyra!) så hon gjorde nån anteckning om att jag inte skulle behöva tillstånd för denna.
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

Det verkar som om de flesta i första hand följer Länsstyrelsens regler (5 eller fler hästar) eftersom dessa regler medför direkta ekonomiska påföljder (12 000:- om man inte anmält).

De eventuella straffpåföljder jag hört talas om, jag kan ha fel, för att inte följa de regler som djurskyddsmyndigheten utfärdat är vitesföreläggande. Det innebär att man får viss tid på sig att rätta till eventuella fel. Undantaget är om hästarna direkt vanvårdas. Däremot så anmäler man till Länsstyrelsen så man kan drabbas av böter enligt ovan om man har mer än fem hästar.

Många kommuner saknar också resurser för inspektioner...
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

"Länsstyrelsens regler" som du nämner är ju kravet på förprövning som ju gäller vid ny- el ombyggnation som berör 5 el fler hästar.
Det och tillståndet TS frågade om är två skilda saker...
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

Tack, det låter ju lovande, men jag tycker det är märkligt att de inte gör ett förtydligande om att det inte gäller de egna hästarna. Läser man bara rakt av så tolkar jag att det gäller alla hästar oavsett ägare. Ägaren förvarar och utfordrar ju även sina egna hästar :confused:

Sen finns ju alltid risken att kommunerna gör sina egna tolkningar av lagen så att det sok gäller i en kommun inte gäller i en annan.
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

Med tanke på alla regler som som finns är det synd att de inte tagit samma antal hästar på de båda områdena, dvs 4 i det ena fallet och 5 i det andra.
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

Ja, det bästa är ju att ringa till sin kommun och berätta om sina planer. De brukar vara snälla och hjälpsamma. Det är ju skönt att få veta hur de tycker att man ska göra, så att de inte kommer efteråt och säger att man gjort fel.

"Det är enklare att få förlåtelse än förståelse" har jag träffat på en del som resonerar - men jag tycker att det känns bättre att göra tvärtom och i förväg ta reda på hur de vill ha det. Och i mitt fall så ledde det ju till att jag slapp söka tillstånd, trots att jag kanske egentligen borde ha det så som reglerna är formulerade. Hade de "kommit på mig" så hade de kanske inte varit lika hjälpsamma.

Men de största problemen tycker jag är att det finns så många olika regler och att man knappt hittar alla. Även om man försöker göra rätt så kan man ju missa något... Kommunen har sina regler, länsstyrelsen andra, djurskyddsmyndigheten ännu fler, man ska registrera sig som foderföretagare, osv, osv

Finns det någon sammanställning nånstans om alla regler som berör stallägare...?
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

.

Men de största problemen tycker jag är att det finns så många olika regler och att man knappt hittar alla. Även om man försöker göra rätt så kan man ju missa något... Kommunen har sina regler, länsstyrelsen andra, djurskyddsmyndigheten ännu fler, man ska registrera sig som foderföretagare, osv, osv

Jag håller fullständigt med dig. Dessutom blir det lätt så att hästar som lever bästa tänkbara liv (för att vara i fångenskap) kan medföra problem p g a petitesser som inte drabbar djuren samtidigt som hästar som lever under bedrövliga förhållanden inte åtgärdas.
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

Ska bli intressant om någon har råkat på andra regler än AnnA_ i andra kommuner.
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

Det finns ingen sammanställning på ett ställe över alla regler som berör stallägare då det är olika typer av lagar och förordningar som man som stallägare berörs av.

Här finns de från djurskyddsmyndigheten
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=286

Här är de som berör gödsel och gödselhantering för djurhållande jordbruksföretag. Enligt försiktighetsprincipen i de allmänna hänsynsreglerna skall alla som bedriver en verksamhet utföra de skyddsåtgärder och vidta de försiktighetsmått som behövs för att motverka skador på miljön.
Miljöbalken (1998:808), framförallt de så kallade hänsynsreglerna i kapitel 2
Förordning (1998:915) om miljöhänsyn i jordbruket
Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2004:62) om miljöhänsyn i jordbruket vad avser växtnäring
Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:79) om miljöhänsyn i jordbruket
 
Sv: Tillstånd för 4 hästar?

Fler regler
Här hittar man regler för foderföretagare http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/foderforetagare.4.145934e
108234077158000980.html

Sedan kan det vara fler regler som berör miljön t ex var man gör av sitt avfall, ensilageplast t ex berörs av producentansvar och ska inte slängas som vanlig plast utan samlas in http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/lagar/mbalkinf/avd3/avd3k15/15avfall.htm, har man t ex en dieseltank på gården ska man ha tillstånd för brandfarliga ämnen om den är större än 3 kubikmeter, tillståndet söks hos kommunen, den ska också besiktigas vart 6:e eller 12:e år beroende på typ, transporterar man djur i kommersiellt syfte i mer än 30 minuter inkl. lastningstid ska man anmäla sig hos djurskyddsmyndigheten och kan få ett tillstånd som varar i högst 2 år, ja nu har jag nog tagit med de flesta regler tror jag.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 975
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 391
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp