tillstånd för uthyrning?

A

annorlunda

ja, vad krävs för att du osm har eget stall ska kunna hyra ut boxplatser ?
behövs vissa tillstånd, godkänt stall osv ?
Skulle va toppen om någon kunde dela med sig :)
 
Sv: tillstånd för uthyrning?

Det beror lite på i vilken omfattning det handlar om så här säger lagtexten:

"Tillståndsplikt för viss djurhållning

16 § Tillstånd till verksamheten ska den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning
1. håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring,
2. håller, föder upp, upplåter eller säljer hästar eller tar emot hästar för förvaring eller utfodring eller använder hästar i ridskoleverksamhet, eller
3. föder upp pälsdjur.

Frågor om tillstånd prövas av den myndighet som regeringen bestämmer. Myndigheten får också återkalla ett beviljat tillstånd.
Vid tillståndsprövningen ska särskild hänsyn tas till att den sökande kan anses lämplig att bedriva verksamheten och att de anläggningar i vilka verksamheten ska bedrivas är lämpliga från djurskyddssynpunkt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
1. villkoren för att en verksamhet ska anses vara av större omfattning,
2. undantag från första stycket. Lag (2008:660)."
 
Sv: tillstånd för uthyrning?

Hmm okej..

Det kanske bara är jag som förstår trögt (;) ) men vi kan ta exempel.
Jag har en gård med stall. Stallet är litet, dryga 2,3m i tak kanske och vill ha inackorderingar (stora hästar) plus mina egna hästar där.Måste man då få stallet godkänt av någon myndiget? Och måste jag då ta kontakt med diverse myndighet och få tillstånd för att kunna hyra ut lagligt ? dvs, skatta på pengarna osv ?

Och för att kunna skatta på pengarna måste man väl ha eget företag ?
Och kunna lämna kvitto ? :S

Skulle vara snällt om någon ville reda ut detta åt mig :)
 
Sv: tillstånd för uthyrning?

Om börjar med takhöjden så får det inte stå så stora hästar där om det bara är 2.30 högt. Som exempel ska en häst som är 160 cm hög ha som lägst 2.40 i tak. Så det får helt enkelt inte stå så stora hästar i ett stall som är 2.30 i tak.

Sedan om man behöver tillstånd eller beror på hur många hästar man tar in, någon enstaka kräver inte tillstånd. Kommer du att driva det som en verksamhet/yrkesverksamhet så krävs tillstånd. Det kan också krävas tillstånd om du har många hästar på samma ställe. Hur många beror lite på ålder på hästarna.
Om ett stall kan ha fler än fyra hästar och det inte redan finns måste det förprövas hos Länsstyrelsen innan man börja bygga boxarna. I vissa fall har jag sett att man vill ha stallarna förprövade även om de redan finns om man ska ha verksamhet där.

Om du ska ha det som hobby kan du skriva kvitto och sedan ta upp det som inkomst av hobby i deklarationen. Om du ska det i stor skala så får du registrera rörelsen och anmäla till Skattemyndigheten. Är det en lantbruksfastighet som du äger som stallet finns på så kan du har även stallet i lantbruket. Är det i större omfattning så registrerar du dig för moms hos Skattemyndigheten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 188
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 607
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 062
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 733
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp