Bukefalos 28 år!

Tillväxthormon

L

lady_bus

Det är ev aktuellt för min son på snart 5 år att få tillväxthormon. Vill gärna ha kontakt med ngn som har erfarenhet av detta. Har sökt i forumet men det finns bara gamla trådar där.
Sonen är 1 m och väger 14 kg och fyller alltså 5 år i maj.
Han är minst av barn jag träffar och ser snarare ut som en 3 åring. Jag är 171 cm och pappan är 186 cm.
Min son är provrörsbarn men det ska inte spela in säger läkaren? Är det så? Hoppas på svar.
 
Sv: Tillväxthormon

Min make var 105 cm och vägde 18 kg när han var 5 år och 6 månader. De ville ge honom tillväxthormoner men hans mamma sa nej. De ville även ge det till hans lillebror men mamman sa nej då också.
Hans mamma är 157 cm lång och hans pappa är 173 cm lång. Maken blev 175 cm lång och hans lillebror lite närmare 180 cm.

Det är den enda erfarenhet jag har.

En bild på släkten

Det är från vänster: Niclas (min makes) farmor, Niclas farfar, Niclas pappa, min mamma, Niclas med Rasmus, min pappa, jag (164 cm) min farmor, min syster, min lillebror, Niclas mamma och längst ut Niclas lillebror. Tycker de blev helt normallånga i slutändan fast de inte fick några hormoner.
 
Senast ändrad:
Sv: Tillväxthormon

Tack för dina erfarenheter! Finns här flera?
 
Sv: Tillväxthormon

Tack för dina erfarenheter! Finns här flera?

Jag har inga egna erfarenheter, men har en liten undran här. Varför ska han ev. få det? Är det för att ni är långa? Mina barn är korta och min äldsta son är knappt 110 cm och väger 19 kg. Han är 7 år och snart 3 månader. Mellansonen är 5,5 år och väger 17,4 och är 104 cm lång. Det har aldrig varit prat om tillväxthormon eller liknande utan nu senast sa till och med barnläkaren om mellansonen att han är alldeles lagom. Skillnaden är kanske att jag och deras pappa är korta.

Tycker du själv att det behövs till din pojke?
 
Sv: Tillväxthormon

Hej, jag är 171 och pappan är 184, sonen ligger 2 kurvor under och sjunker på kurvan. Växer alltså inte som han ska. Därför pratas det om tillväxthormon. Samt att han har sköldkörterubbning och har just börjat äta Levaxin.
Följer han kurvan är förväntad vuxenlängd knappt 170 cm och det tycker läkaren är för kort då han är pojke och borde vara minst 180 cm.
Jag vill inte han ska behöva bli mobbad då han är så liten och mager mot de jämnåriga. Alla kallar honom "LillEmil" redan nu... inte så kul när han börjar förstå innebörden. Men det viktigaste för mig är att han är frisk och mår bra.
 
Sv: Tillväxthormon

Jag tror att det kan vara klokt att ge tillväxthormon. Min kusin fick det som barn och blev av normal storlek. Hennes bröder fick inte men de blev inte så stora i vuxen ålder. De blev ca 170 båda två vilket passerar men kan kännas litet kort för dem ibland tycker de.

Min dotter var stor när hon var liten men slutade växa i samband med att mensen dök upp tidigt. Hon blev bara 153. Hade vi vetat vad vi vet idag så hade hon velat ha och fått tillväxthormon.
Det är bra hopplöst att inte kunna ha tex en EU moped för man inte når ner till marken när man sitter på. Det är lite knöligt med övningskörning i bilen för det går inte att dra fram sätet tillräckligt på den ena vi har. Hon når inte tillräckligt bra till pedalerna för att det skall vara säkert.. osv. Listan kan göras lång.

Många saker är anpassade för personer med större storlek. Ibland är det handikappande.

//Waern
 
Sv: Tillväxthormon

Ett av mina barn har också ätit Levaxin samt andra mediciner och fått tillväxth. Det senare för att h/n inte skulle komma in i puberteten för tidigt och sluta växa. Barnläkarna räknar pubertet som möjlig från 9 års ålder. Det skulle ju innebära en mycket kortväxt vuxen med div. praktiska följder. Nu blev h/n 1.60 vilket är helt ok. Din son kanske hellre bör bli 1,70 -1,80. Enda problemet var att sprutan var typ hästspruta och gjorde gräsligt ont, hur mycket man än emlade(bedövningssalva) Finns kanske bättre metoder nu ?
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 272
Senast: Habina
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 046
Senast: lundsbo
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 290
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp