Bukefalos 28 år!

Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

N

Novalee

Det vill jag ha nu:bump:
Allt ifrån mockning, foder, hästsköttsel ja allt som rör hästarna;)

Hur gör ni, hur hade ni velat göra:idea:
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

Mockar du grundligt från början så är det mycket lättare att mocka i fortsättningen. Sen försöker jag att mocka innan ridning så jag blir uppvärmd. :)
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

Mocka ordentligt en gång per dag, och mocka sedan ur boxen (högar) innan kvällsfodringen. (Om hästarna varit inne ett tag alltså.) Då är boxen ren när stallet släcks för natten och dagen efter behöver du bara mocka ut det som kommit till sedan dess.

Använd en pirra istället för att lyfta saker i onödan. (Fodersäckar, höbalar m.m.)

Finns det möjlighet så kan du ju släppa hästarna in och ut ifrån hagen, istället för att leda dem fram och tillbaka.

Sanda rikligt på gångar och annat runt stallet och i hagarna (vid grinden är praktiskt) på vintern, så slipper både du och hästarna halka.

Bygg in foderluckor i boxväggarna så slipper du gå in till varje häst för att fodra.

Skura boxväggar och damma av i taket/på gallren med jämna mellanrum, så behöver du inte stå i en hel vecka efter betessläppet och städa ur stallet.
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

Om hästen har impregnerat pälsen med lera och dammar trots evigt ryktande så kan man fukta en handduk och stryka hästen med så att pälsen blir lite fuktig på ytan, men inte blöt. Detta binder damm/leran så att man kan borsta bort den lättare. Det kan även funka om man tar en sprayflaska och har strålen på "mist" typ dimma.
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

Vräk in strö när du mockat så det räcker i flera dagar så kan du mocka ett par dagar utan att strö nytt (om du inte har en skitgris)

Kratsa hovarna i boxen så slipper du sopa stallgången efter dig
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

Automatisk utfodring - sparar massor av tid.

Jag har dörrar (engelsk modell, tvådelade, isolerade) till varje box direkt ut (+ att jag har vanliga boxdörrar in till stallet). När man släpper in och ut så öppnar man bara dörrarna, inget ledande av hästarna en och en. Det sparar tid och är dessutom säkrare.

Permanentbädd som man kan snabbmocka när man har ont om tid och "finmocka" när man har gott om tid.
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

Mockluckor i boxar som ligger mot gödselstacken, sparar jättemycket tid. Det är bara att öppna & kasta ut!
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

vet inte om jag har så mycket tips att dela med mig av, jag är nog inte alltid så effektiv :angel:

*jag brukar iaf lägga in ordentligt med spån kanske 2 ggr i veckan, så behöver man inte lägga in lite varje dag
likaså brukar jag lägga in spån i alla boxar när jag ändå håller på
*tar 2 hästar åt gången till o från hagen (om man har hästar som går bra ihop)
*försöker ha ett "system" i mockningen så den går enkelt o snabbt
*städar o smörjer med jämna mellanrum, så är det inget som behöver göras "ordentligt" så ofta
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

just det, om du vill att ex kvälls- eller morgonfodringen ska gå snabbt så kan du fylla hö i ex ikeapåsar så är det bara att slänga in höet sen vid fodringen.
vi har "hål" i boxgallren (så hästarna kan titta ut) o krubborna är placerade ganska nära det här "hålet", så man kan ge hästarna kraftfoder därigenom, slipper gå in till varje häst vid fodring.
likaså slänger vi in höet genom "hålet"
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

Täcka inte hästar i onödan, och minimera täcken, ha hellre ett tjockt än tre tunna som måste bytas varje gång hästarna ska in/ut. Och laga spännen och sånt som är trasigt på dem, så att man inte måste stå och fumla med balarband och sånt.

Ha en hökärra i gången så behöver du inte gå flera varv ut i foderladan efter mer balar.
 
Sv: Tipps som gör stalljobbet mer effektivt!

Så långt det går, samma sorts mat till alla hästar, så man slipper mata Kalle ur tre tunnor och Brunte ur fyra andra. Är man flera hästägare i stallet så har man ett "basutbud" av foder, allt annat därutöver får ägaren själv blanda i ordning i en namnad burk.

Våg till höet. Gärna en gammal farmarvåg så man slipper stoppa i säckar för att kunna väga. Motvikterna kan man ha ett antal för ett kilo, eller en serie på 1/2, 1, 2, 4, 8 kg, då kan man väga varje halvkilo upp till 15,5 kg. Måla dem i en färg som syns i höet.

Låt bli att ha täcke på de hästar som inte behöver det.

Bygg ordentliga staket från börjar, man slipper lägga en massa tid på att laga dem och på att jaga hästar. Inga elband tack, mer än till högst provisoriska hagar.

Planerad logistik, dvs mockargrejer vid dynghögen (om den ligger vid stallet), hövågen där höet kommer in osv.

Vattenslang till hagen. Bära vatten är ett evighetsjobb och skadligt för din mentala hälsa.

"Grimtavla" vid varje hage med litet tak på, så slipper man släpa grimmor fram och tillbaka.

Tappskokompetens, så behöver man inte vänta på hovslagare. Man kan även byta ut slitna söm, så hänger skon kvar lite längre, kanske ända tills hovslagaren ska verka.

Hela sulor, då behöver man bara kolla att det ser ok ut och behöver inte kratsa.

Lösdrift med fri hötillgång, dumpa en ny rundbal när den gamla är slut, automatiskt badkar med anti-frys :angel:

/Ida
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 978
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 113
Senast: QueenLilith
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp