Tips angående lastning

R

Red_Tee

Jag skulle vilja har konkreta tips på hur man skall få hästen att gå in i transporten när man är ensam lastare?

Han är inte det minsta rädd och när vi går direkt upp på rampen så går han väl halvvägs och sedan är det tvärstopp!
Jag kan inte se att han är rädd på något sätt, bara så in i den tjurig och envis.

Jag vill inte använda linor eller andra hjälpmedel, helst heller inte locka med godis bara för att han skall gå in.
Vill kunna få honom att gå in själv så att jag kan vara kvar utanför och lägga på bakbommen, detta går nästan, men han tvekar och stannar på rampen.
Så hur skall man börja? :confused:
 
Sv: Tips angående lastning

Jag fick börja med en longerlina. Lockade upp hästen på rampen, gick ut genom framdörren( höll i linan) och ställde mej vid sidan av hästen och smackade lite. Detta är en väldigt lugn häst. :D
När allt var klart fick hon en morot och sen lastade jag på hennes kompis likadant.
Kan tilläga att jag inte lastat dessa hästar själv innan. Men ville testa om jag kunde.
 
Sv: Tips angående lastning

Ja det är ju en ganska bra ide, skall prova faktiskt...bara man inte drar i honom utan "lurar" han så att han tror att han går upp själv. :)





Mer tips!!!:bump:
 
Sv: Tips angående lastning

går han inte in alls eller stannar han bara när du är framför utan någon som smacka på bakom? ja menar går han in när du har hjälp? om du har möjlighet att träna och få hjälp så lär honom att gå in när du står vid sidan av lastbryggan.använd lina som tidigare inlägg sa och ha något gott som han älskar längst fram som lukt smask.;) låt han aldrig äta slut det ska vara han som måste lämna det goda. :devil:
 
Sv: Tips angående lastning

Min envisa (:devil:) ponny är likadan. Han går lugnt upp på rampen, ställer sig där och nosar lite, kollar läget och stannar. Sen står han där. Och stirrar på en som han tyckte att matte var dum i huvudet som tyckte att han skulle gå in i den där plåtlådan - till vilken nytta?
Han är absolut inte rädd! Och det fungerar inte att vänta ut honom, för han är hemskt envis. Och han får inte backa! Utan hela tiden tänka framåt!
Men det hela går väldigt enkelt om jag får hjälp. Det räcker med en smackning och en hand mot rumpan. Inte slå eller putta, bara ett stöd. Så går han in! Och sedan, när han står som han ska, så får han belöning.
Lätt och smärtfritt! :bump:
 
Sv: Tips angående lastning

Tänker börja med att ge bekgrund till mina lastnings kunskaper. Så får ni se om ni tycker att mina erfarenheter är ngt för er...
Tar bara mina två problemhästar, inackorderingar mm lämnar jag utanför tv.
Häst nr 1: Var lättlastad tills han råkade ut för en kompis i släpet som fick full panik, slängde sig mot mellanväggen och klättrade på väggen så att min häst blev liggande under mellanväggen fastklämd.
Fysiskt klarade sig båda hästarna bra, men det krävdes lite jobb för att han skulle våga kliva på en transport igen.
Han var ingen räddhare, men flippade sen ur när transporten väl börjat rulla. (gick in snällt)
Efter incidenten tränade vi stenhårt på att lasta, ut och in om och om igen, ibland åkte vi en kort vända till macken och köpte en morot till herrn :)
Tyvärr ville han aldrig mer åka med trä mellanvägg, utan ville kunna röra fötterna mer i sidled. Gummivägg fungerade utmärkt.
Häst nr 2:
Lång och trist bakgrund med "lastningshjälpmedel" såsom kvastar, grepar och div tillhyggen. Han var så rädd att han sket ner sig när mamma skulle mocka undan på bryggan innan vi stängde den, sen bröt full panik ut...
Till en början körde vi med korsade rep bakom rumpan på honom. Det fungerar bra som nödlösning, men inte i längden..
Jag fick tips av en NH tränare (håller inte på med NH annars)
hur man läser av hästar och får dem att tro att ens beslut är hästens egna... JAg gick på bryggan med en hov eller ingen alls, backade ngt steg, på ett eller ett par steg in, backade igen. Höll på så varesig han var helt inne eller ej, stängde bommen ibland och backade ut, ibland bryggan oxå. Jag mutade honom aldrig, eller pressade på utan bara lugnt och metodiskt fram och tillbaka... (Det är en stor kille på 168 med mkt muskler, så ngn kraftmätning var bara att glömma :)
En sak som jag aldrig gjorde var att sätta fast huvudet före bryggan var på plats, likaså tog jag lös huvudet innan den fälldes. Detta för att slippa "panik ryck" för att de sitter fast och vill ut igen... Fungerar faktiskt riktigt bra att de kan vända på skallen och se ordentligt vad som händer...
Summa summarum, medan någon fortfarande ?? orkar läsa...
Med häst nr 2 åkte jag helt själv på massor av tävlingar under 4 års tid, hade aldrig några som helst problem med lastning, utan fick snarare höra många avundsjuka och imponerade kommentarer om vilken härlig häst jag hade att resa med!
Så klockan är sen och inlägget kan tyckas förvirrat, men PM a gärna om ni vill ha utförligare förklaring!!
Kan i alla fall rekommendera metod nr 2 varmt! ingen stress och press och förhoppningsvis en snäll, cool och lättlastad häst som belöning :)
Lycka till!
 
Sv: Tips angående lastning

Min internetuppkopling fick tuppjuck, och helt plötsligt så gick den ogenomlästa versionen iväg.
Den här ska vara mer komplett i info :) Ursäkta dubbelpostningen! Om ngn moderator ser detta får ni gärna ta bort det första inlägget.

Tänker börja med att ge bekgrund till mina lastnings kunskaper. Så får ni se om ni tycker att mina erfarenheter är ngt för er...
Tar bara mina två problemhästar, inackorderingar mm lämnar jag utanför tv.
Häst nr 1: Var lättlastad tills han råkade ut för en kompis i släpet som fick full panik, slängde sig mot mellanväggen och klättrade på väggen så att min häst blev liggande under mellanväggen fastklämd.
Fysiskt klarade sig båda hästarna bra, men det krävdes lite jobb för att han skulle våga kliva på en transport igen.
Han var ingen räddhare, men flippade sen ur när transporten väl börjat rulla. (gick in snällt)
Efter incidenten tränade vi stenhårt på att lasta, ut och in om och om igen, ibland åkte vi en kort vända till macken och köpte en morot till herrn :)
Tyvärr ville han aldrig mer åka med trä mellanvägg, utan ville kunna röra fötterna mer i sidled. Gummivägg fungerade utmärkt.
Häst nr 2:
Lång och trist bakgrund med "lastningshjälpmedel" såsom kvastar, grepar och div tillhyggen. Han var så rädd att han sket ner sig när mamma skulle mocka undan på bryggan innan vi stängde den, sen bröt full panik ut...
Till en början körde vi med korsade rep bakom rumpan på honom. Det fungerar bra som nödlösning, men inte i längden..
Jag fick tips av en NH tränare (håller inte på med NH annars)
om hur man läser av hästar och får dem att tro att ens beslut är hästens egna...
Jag gick på bryggan (hästen i "huvudhöjd" med mig) med en hov eller ingen alls, backade ngt steg, på ett eller ett par steg in, backade igen.
Höll på så varesig han var helt inne eller ej, stängde bommen ibland och backade ut, ibland bryggan oxå. Jag mutade honom aldrig, eller pressade på utan bara lugnt och metodiskt fram och tillbaka... (Det är en stor kille på 168 med mkt muskler, så ngn kraftmätning var bara att glömma :) Det viktiga är att jag börjar backa hästen före han bestämmer sig för att göra det. Att hela tiden förekomma dem. Samt att jag aldrig gick runt och "tog sats" utan lät honom kliva på där han stod, även om det var snett eller fån sidan. De upptäcker snart att det är bekvämare att gå rätt på :)
En sak som var viktig för min häst var att aldrig sätta fast huvudet i transportgrimskaftet före bryggan var på plats, likaså tog jag lös det grimskaftet innan bryggan fälldes. Detta för att slippa "panik ryck" för att de sitter fast och vill ut igen... (de har ju en tendens att om de sitter fast, rycka och slita tills de kommer lös)
Fungerar faktiskt riktigt bra att de kan vända på skallen och se ordentligt vad som händer...
Summa summarum, medan någon fortfarande ?? orkar läsa...
Med häst nr 2 åkte jag helt själv på massor av tävlingar under 4 års tid, hade aldrig några som helst problem med lastning, utan fick snarare höra många avundsjuka och imponerade kommentarer om vilken härlig häst jag hade att resa med!
Så klockan är sen och inlägget kan tyckas förvirrat, men PM a gärna om ni vill ha utförligare förklaring!!
Kan i alla fall rekommendera metod nr 2 varmt! ingen stress och press och förhoppningsvis en snäll, cool och lättlastad häst som belöning :)
LYCKA TILL!!
 
Sv: Tips angående lastning

Eftersom det var så svårt att få till tips här, så kan jag ju själv ge ett tips som jag fick från min stallägare.

jag har en hink med pellets eller annat torrt gott, lägger ut lite pellets först på rampen och uppåt in i transporten,så får han typ äta sig upp, och när han kommer in helt så får han äta upp resten och sedan backa ut lugnt och sakta.
Lägger man in detta i vardagsrutinen ett par dagar i veckan så går han in av sig självt, jag har gjort detta nu ett par dagar redan och faktiskt så har han slutat att tveka och "frysa fast" på rampen.

Tyckte detta var ett bra tips, han kastar sig inte heller ut från transporten längre som han gjorde innan utan backar lugnt.

Så bara jag tar det lugnt så har jag nog en självlastande pålle snart :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 671
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 698
Senast: Pilot
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp