Bukefalos 28 år!

Tips för att lära sig gå i pumps!

jag tror att det bara finns en lösning på problem med skor som inte sitter som de ska trots "rätt" storlek. Det är ett besök på Nordstrom som är en butikskedja i USA (grundad av en svenskättling). Där finns skor inte bara från minsta till största storlek utan också i olika vidder och varianter. Första gången jag var där blev jag helt förskräckt när expediten försvann ut när jag tyckte skon (ett par snygga pumps) klämde lite på tån. Men glad blev jag när han kom tillbaka med en exakt likadan som bara var lite lite vidare just över tån...

Upptäckte att de faktiskt har online-shop med leverans till Sverige! (Men då får man ju ingen resa...)
http://shop.nordstrom.com/c/womens-pumps?dept=8000001&origin=topnav
 
Jag har alltid gillat pumps, det är snyggt till typ allt, jeans, chinos, shorts, kjol och klänning! Och i år verkar de dessutom finnas i alla möjliga härliga måsteha-framkallande färger. Men jag kan inte gå i dom! Delvis har jag hög hålfot så jag upplever att jag liksom "går ur" dem och de lossnar från bakre delen av foten. Sen upplever jag att jag har svårt att gå ordentligt om underlaget inte är jämnt. Jag tänker mig inte stilettopumps a la 25 cm klack utan runt 10-11 cm skulle vara optimalt tror jag.
Jag vill gärna tro att det går att lära sig gå i dessa fantastiska pumps och att det finns bra tips, trix, hjälpmedel som gelekuddar, tejp, speciellt bra märken och annat som kan underlätta :) Och jag är helt övertygad om att Buke är oraklet att fråga för alla smarta råd!
Hjälp mig göra min vårstil lite snyggare och roligare :)
Jag har hög hålfot och höga vrister så pumps passar mig bättre än sandaler, de gånger jag går ur dem är när de glappar bak. Börja med en lägre höjd på skorna innan du siktar på stjärnorna och be dina vänner säga till så du inte knäar fram. Jag tycker filmen var väldigt bra, utan att ha ljudet på, han går jättesnyggt! Tyvärr så är det allt för vanligt att se tjejer/kvinnor knäa fram som om de gick över stock och sten istället för slät asfalt. :crazy: Så mitt tips är börja med en lägre klack och bli bekväm i den innan du börjar med högre höjder och sträck på benen! Klacken i först, precis som när du går i vanliga skor. :up:
 
Jag tror också det handlar mer om gå-stil än om gelkuddar eller andra attiraljer.
@Luff - filmen är ju bara strålande!
Såg den för många år sedan och den är underbar. Vet inte om det är just denna film som visar kamelgången osv. Sitter på för dålig uppkoppling för att kolla på den.
 
. Har provat heel grips och de ramlar ju av efter en halvtimme :(

Silikontejp is tha shit att fästa hälgrepp med :up: Jag måste på en del skor ha hälgrepp (i genomskinligt gelaktigt material) och för att de inte ska glida iväg och hamna fel så fäster jag dem med dylik och det funkar finfint.

Sen hur man lär sig att gå i högklackat.. Börja med ett par pumps/sandaletter som har lägre klack, få in vanan och sen kan man öka på klackhöjden. Det är ju ingen hit att ge sig på för höga klackar om man är ovan, blir bara jobbigt och besvärligt det.
 
Kan inte gå i klackar, men för vidare min mormors tips.
Glöm inte att sträcka ut knäna när du går :)
 
Mormorstips brukar vara de bästa! :)
Någon som har nåt tips på bra märken av pumps med bra passform, bra balans i klacken (som någon nämnde) som inte kostar en månadslön?
 
Jag har problemet att jag har jätte smala vrister, så jag måste alltid ha skor som har en rem som går mitt över foten som håller den kvar i skon. Jag kan aldrig ha pumps för jag kliver ur den på första steget, har testat hundratals skor har aldrig haft fått ett par pumps att sitta kvar på foten, eller jo när dom väl sitter kvar så är storleken alldeles för liten och mina tår ligger mosade längst fram. Skulle så gärna vilja ha skor utan remmar :(
 
Jag har problemet att jag har jätte smala vrister, så jag måste alltid ha skor som har en rem som går mitt över foten som håller den kvar i skon. Jag kan aldrig ha pumps för jag kliver ur den på första steget, har testat hundratals skor har aldrig haft fått ett par pumps att sitta kvar på foten, eller jo när dom väl sitter kvar så är storleken alldeles för liten och mina tår ligger mosade längst fram. Skulle så gärna vilja ha skor utan remmar :(
Fast nu blev jag förvirrad :confused:
Du har väl inte vristen i skon när du har pumps? Bara i stövletter väl? Vristen är väl leden mellan fot och smalben?
 
Fast nu blev jag förvirrad :confused:
Du har väl inte vristen i skon när du har pumps? Bara i stövletter väl? Vristen är väl leden mellan fot och smalben?
hum.. ja alltså precis ovanför hälen, den delen är väldigt smal och pumpsen ska ju greppa precis där. om du förstår
 
hum.. ja alltså precis ovanför hälen, den delen är väldigt smal och pumpsen ska ju greppa precis där. om du förstår
Hrm... det kallar jag nog hälen? Dvs häl omfattar både den delen som det blir hälsprickor på och delen ovanför, innan det blir vad av det hela.

men jag kanske är ute och cyklar.
 
Hrm... det kallar jag nog hälen? Dvs häl omfattar både den delen som det blir hälsprickor på och delen ovanför, innan det blir vad av det hela.

men jag kanske är ute och cyklar.
typ där hälsenan börjar då haha ;) precis där pumps oftast slutar, pumpsen greppar aldrig där för jag är för "liten"
 
Mina tips:
Bra skor - många pumps har klacken på fel ställe, den ska vara fäst så att du lägger tyngden under skon snarare än bakom. Man märker direkt skillnad i balans om man har ett par bra och ett par dåliga.
Rätt skor - de måste passa på foten, annars går du hela tiden och håller emot för att de inte ska ramla av.
Börja inte för högt - 5-7,5 cm är en ganska normal höjd som är elegant utan att ge svindel. Och tänk på att det handlar om muskler också, små muskler i fötterna och benen som du inte är van att använda på det sättet.
Öva! - spring runt hemma i klackar tills rörelsemönstret känns naturligt, kom ihåg att platåklackar är stylish styltor när du ska nå saker högt upp ;)
Om du får ont i tårna: klipp naglarna! Så fort mina tånaglar blir för långa blir jag öm i tårna även av låga klackar.

Sen om du känner dig modig/dumdristig kan du göra som jag: köpa sitt första par 12 cm platåklackar på rea och använda dem på fest med utgång samma kväll... jag ramlade bara några gånger :p
 
Mormorstips brukar vara de bästa! :)
Någon som har nåt tips på bra märken av pumps med bra passform, bra balans i klacken (som någon nämnde) som inte kostar en månadslön?

Jag tycker Clarks har bra klackar, flera modeller har dessutom inbyggd "kudde" framme vid tå-delen (sämst på att förklara). De är sjukt sköna att gå i! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp