Tips för osäker valp

Kilauea

Trådstartare
Blev lite upprörd när jag var ute idag. Ska förklara:
Valpen, som nu är 5 månader, är osäker när vi möter främmande hundar ute. Hon börjar skälla och skälla och är svår att få att sluta. Har försökt med godis, men hon blir nästan helt blockerad.
Idag gick det förbi en annan med hund (schäfer = stor) som valpen blev rädd för, varpå hon började skälla.

Den ägaren tyckte då att jag ska hålla i kopplet hårt medan denne gick förbi med hunden (och jag släpper inte fram mina hundar utan att först fråga, men jag tycker inte de behöver hälsa på alla hundar heller).
Jag sa att valpen bara var en valp och osäker, varpå den andra hundägaren sa att "om man bara tar tag i dem ordentligt så slutar de med sånt, inget pjosk"!
Jag blev riktigt upprörd, inte tar jag väl tag i min redan nervösa valp heller! Då blir det väl bara värre, jag vill ju inte att hon ska vara rädd för alla nya hundar, även om hon inte ska gå fram utan tillåtelse.

Nån som har nåt bra tips om hur man kan få bort osäkerheten?
(går kurs, så jag ska höra med ledaren nästa gång)
 
Sv: Tips för osäker valp

Jag skulle tro att det bästa är att hålla sig lugn och bara gå på som vanligt. Börjar man stanna upp trösta och svamla med valpen signalerar man bara att man själv är rädd. Att bli arg på en femmånadersvalp för att den är rädd/osäker är ju vansinnigt.

Min hund hade nog sina första "spökålders"-tendenser i den åldern, kanske lite senare. Han kunde stanna och tokskälla på en vägskylt, en människa, en cykel eller vad som helst. Och han visade ren rädsla, med svansen mellan benen..
Kan det vara något sådant?
 
Sv: Tips för osäker valp

Gå lungt förbi bara och prata lungt med hunde både innan du går förbi hunden och medan du passerar och efter du passerat. Stanna inte upp vid mötet utan korta kopplet och bara gå men inte snabbt utan lugnt så valpen känner att du är trygg i situationen.
 
Sv: Tips för osäker valp

Mycket miljöträning, vistas där det finns hundar tex brukshundklubbar
där är det ingen lek eller hälsande, utan din hund kan bara vara där och titta på hundarna på håll.

Träna upp kontakten med din valp när ni är ensamma, där inget stör,
försök att hitta något som du kan avleda hunden med, kamp, lek med boll el godis, när du sedan fått bättre kontakt utan störning kan du träna med störning ( andra hundar), jag skulle nog dock ändå säga till hunden om den börjar skälla , ett nej om den kan det.

För även om de är osäkra så ska man inte tolerera att de gör utfall osv, tycker jag. Man behöver inte vara "dum" mot sin hund,
men säga nej ( försöka avleda först) ,massor med beröm när den gör rätt. Inte "tvinga" den att hälsa på andra hundar, för då kan den se det så att du som ledare inte kan "skydda" den i från de "farliga" hundarna, ( den främmande hunden träder då in på din osäkra hunds revir ) och bli ännu mera osäker.



Vad är det för ras?
 
Sv: Tips för osäker valp

Det kan nog vara nån "spökålder" för det har kommit de senaste två veckorna. Förut var det inget sånt....
Vi har tränat och tränat tycker jag och hon har sina kompisar hon får leka med.

julia_v - det är en lagotto romagnolo. Vi ska på ringträning för utställning snart, så det blir en bra övning för henne. Och hon håller inte på så på kursen, utan när hon fått hälsa och vet att hundarna är snälla är det ingen fara.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 211
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp