Bukefalos 28 år!

Tips mottages tacksamt!

Peak

Trådstartare
Har slagit knut på mina tankar och har svårt att komma till någon lösning. Så nu skulle jag vilja veta vad ni hade lagt på detta stoet nästa säsong. Eller ni kanske inte hade satt henne i avel öht?


Hennes stam: länk. Hon är nu vid 2,5 års ålder 176 cm i mkh. Mycket trevlig att hantera och umgås med. Är väldigt vänlig (dock full av bus) och har varit det sen hon var föl.
Hon rör sig helt okej och hoppar även hyfsat. Exp. rtg. u.a.
Anledningen till att jag vill att hon ska gå i avel efter 3-årstestet är just pga hennes storlek. Vill att hon ska få ett år till på sig att växa i sin kropp innan det är dags för ordentlig ridning.

Själv tror jag att hon behöver en hingst som lämnar ett bra framparti, gärna lite längre framben och "normal" storlek. Använder gärna någon välbeprövad hingst eftersom både hon själv och pappan är "nya". Målet är att få fram en avkomma som är bättre än detta sto, kanske multibegåvning?!


Bilder och film:

DSC_8402.jpg


DSC_5877.jpg


Film från longering.
Börjar se ut som en björn i vinterpälsen. :angel:


De hingstarna jag har funderat på och faktiskt kan tycka är lite aktuella är: Bellagio, Belissimo M, Contendro I, Escudo I, Florencio I, Hip Hop, Lauries Crusador-blod, Last Liberty, L’Espoir, Shooting Star, Sir Donnerhall I el. II, Sir Oldenburg.


Någon som har något tips att komma med? Antingen på mina funderingar eller helt nya tankar.. :)
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Kan alldeles för lite om stammen på mammans sida för att kunna lämna tips på passande hingst. Det jag däremot tror du ska tänka på är att ta en beprövad (äldre) hingst som lämnar lite mindre. Av två orsaker dels för att själv är så stor så att du upplever att hon behöver "växa i sin kropp". Dels för att det idag även i ridsporten börjar komma krav på att hästarna är tidiga. Är ju ingen garanti att avkomman blir mindre med oddsen ökar med en hingst som ofta lämnar mindre.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Precis, har själv tankegångar åt samma håll. Vill dock inte ta en hingst som är känd för att lämna pyttelitet då jag gärna vill ha en avkomma runt 170 (är själv 176 cm och ganska grov). Så om man tar en hingst som lämnar normalt till åt det mindre hållet så borde avkomman ju inte bli jättemycket större än mamman iallafall. Vilken konstig mening det blev. ;)
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Man måste ju inte betäcka för att ta det lugnt med ridningen.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Sen ska man nog inte vänta med att rida en så stor häst. Träna den mycket rakt fram i skogen, och inte hålla på och rida på ridbana. Då får du en hållbar häst som musklar sig fint.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Dressyr eller hopphingst?? eller kanske allround?

Bellagio är själv 173 cm, han en kompis som betäckte sitt sto 175 cm med jaguar mail 175 cm, var första fölet men avkomman blir rejält stor ändå, slutar nog på 175 cm han med, så bellagio är väl kanske inte första valet om man inte vill ha en jätte häst

Hip hop ger gärna avkommor med lite temprament enl mina erfarenheter

Last liberty är en gammal hingst, kan kanske inte sälja avkomman på stammen om man väljer honom då han är lite ur tiden

Shooting star och sir oldenburg tycker jag är 2 snygga dressyrhingstar, sir oldenburg har även gett några hoppavkommor, han kan inte heller ge fux avkommor

Tornesch om stoet har bra galopp och om man vill ha lite mindre avkomma, är en poppis hingst nu när malin rider honom
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Tack till både dig, Masse och CK för åsikterna.
Har fattat ett beslut nu, så denna tråden avslutas här. :)
 

Liknande trådar

Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 136
Senast: Vingra
·
Avel Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 144
Senast: Fenestra
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 821
Senast: KickiH
·
C
Avel Elitauktionen för fölungar och avelsston i Verden har ägt rum nu. Jag roade mig med att sortera ut alla fölungar som såldes för minst...
Svar
8
· Visningar
1 722
Senast: Gullegryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp