Bukefalos 28 år!

Tips om elaggregat

Varmblod90

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt forum att lägga denna tråden i, men jag chansar^^

Det är så att jag letar efter nätdrivet(?) elaggregat som ska räcka för väldigt långa stängsel och gärna kunna koppla det till två olika hagar och även att den tål att gräs och sånt kommer upp i tråden utan att det påverka strömmen.
Jag har letat och sökt runt här på nätet men har inte hittat så mycket mer än ett. Är intresserad av ett aggregat, Rutland. Som just är enligt våra önskningar och att det inte heller kostar en förmögenhet.
Men tänkte ifall det finns fler, för det borde det väl göra? Vad har ni för aggregat? Och tipsa gärna om vart man köpa ett sånt aggregat vi önskar utan att det kostar för mycket förstås :p

Vore himla tacksam för svar, känner mig väldigt vilsen:bow:
 
Sv: Tips om elaggregat

jordas stängslet kommer det alltid att påverkas och elräkningen drar iväg! du bör, för såväl funktion som ekonomi hålla efter kring dina staket.. så lång tid tar det inte att köra trimmern och klippa under staketen.

ska du ha 5000 meter tråd, då skaffar du ett agg som är specat för det, eller mer..

sedan kan det ju bli aktuellt med flera jordspett om du har väldigt stora och utspridda hagar... speciellt om det är torrt/käle i backen.
 
Sv: Tips om elaggregat

Nä naturligtvis kommer jag ser till att ta bort så mycket gräs el liknande som möjligt. Jag har erfarenhet av att underhålla stängslen och vad som behövs och allt sånt.
Vi vet ju inte hur mycket tråd som behövs, vi har börjat bygga hage lite smått och fått ihop två st och 3 st till ska byggas. Och det är inte bara på "fält" el liknande utan det är mer skogshagar.
Men nu börjar det bli akut att skaffa aggregat eftersom det är snart betessläpp. Därför ville jag ha tips om vart man kunde köpa aggregat eftersom jag har svårt att hitta
 
Sv: Tips om elaggregat

lantmännen har ju såväl delaval som en del andra tillverkare.. om de är billiga eller inte låter jag vara osagt.

sedan så kan du ju köpa ett rätt kraftigt aggregat, de är ju inte så mycket dyrare än de små... om du vill gardera dig inför framtiden och eventuell expansion/fler trådar.

fast vill du specifikt ha rutland så föreslår jag att du googlar på rutland aggregat återförsäljare, så fann jag väldigt många träffar.
 
Sv: Tips om elaggregat

Bms produkter ab har Rutland + mycket annat inom stängsel. Rutland ESM 4400, deras absolut kraftigaste aggregat för extrema förhållanden mm kostar 4245:- inkls moms. Inte så fasligt dyrt tycker jag.

http://www.bmsab.se
 
Sv: Tips om elaggregat

Jag har ett från Elefant, M115 D. http://www.elstangsel.se/default.asp Kostar ca 5000:- men är STARKT. Ev. gräs som ligger mot tråden bränns av och slutar stjäla ström. Laddar ut ca 7500-8000volt trots att tråden inte är dragen optimalt, fukt mellan isolator och stolpe osv. Hästarna har en oerhör respekt för tråden, och jag likaså, testade av misstag :crazy: En inbiten smitare har inte varit ut en enda gång sedan jag bytte till detta aggregat.
 
Sv: Tips om elaggregat

PEL gör bra aggregat till humana priser :)
Jag har för mig att Bole är återförsäljare för PEL i Sverige.
 
Sv: Tips om elaggregat

Jag har ett från Elefant, M115 D. http://www.elstangsel.se/default.asp Kostar ca 5000:- men är STARKT. Ev. gräs som ligger mot tråden bränns av och slutar stjäla ström. Laddar ut ca 7500-8000volt trots att tråden inte är dragen optimalt, fukt mellan isolator och stolpe osv. Hästarna har en oerhör respekt för tråden, och jag likaså, testade av misstag :crazy: En inbiten smitare har inte varit ut en enda gång sedan jag bytte till detta aggregat.

Tack för tipset =) Men det lät för starkt för våran del, vi har inga utbrytar kungar ^^ hehe
 
Sv: Tips om elaggregat

Fast, vad spelar det för roll att det är mycket starkt ? Hellre det och man är aldrig begränsad om man nu skulle vilja bygga ut. Sen om man har ett kraftigt aggregat behöver man inte anstränga sig så mycket att leta tråd med lågt ohm antal. Man kan ta i princip det man hittar.
 
Sv: Tips om elaggregat

Men så starkt att gräset bräns av när det nuddar tråden är enligt mig för starkt. Vi har inga hästar som tar sig ut ur hagarna. Förstår de som har hästar som för jämnan tar sig ur hagen.
Vi har hittat ett på City Gross, ett aggregat som heter Toro någonting :p Räcker upp till 80 km. Och de är något som passar oss. Lagom starkt för de hästar som går här.
 
Sv: Tips om elaggregat

Fast så funkar det inte. Det brinner inte upp bara för det nuddar tråden, det vissnar. ;)

Det där med räcker upp till 80 km beror ju på. För att uppnå detta måste ledarna har mycket god ledningsförmåga. Annars får man absolut inte den sträckan. Dessutom dras styrkan ned ju fler trådar man sätter.
 
Sv: Tips om elaggregat

Ngt som jag inte tänkte på första gången jag räknade på längden tråd var att man har ju fler en en tråd i stängslet som man har ström på. Har man tre trådar så blir ju längden tråd som aggregatet skall driva 3ggr så lång. Ni kanske redan tänkt på det, jag tänkte bara ta upp det utifall att ni missat den biten precis som jag gjorde :)
 
Sv: Tips om elaggregat

Fast så funkar det inte. Det brinner inte upp bara för det nuddar tråden, det vissnar. ;)

Det där med räcker upp till 80 km beror ju på. För att uppnå detta måste ledarna har mycket god ledningsförmåga. Annars får man absolut inte den sträckan. Dessutom dras styrkan ned ju fler trådar man sätter.

Men en innan sa att det bräns av, sen om man ta det ordagrant eller tolka det på sitt eget vis är väl olika.
Tyckte det lät mysko att det skulle brännas av ^^

Vi har ju inga skit stora hagar och det är tvåtrådar.
Vi har gått runt och tänkt att det borde räcka med 80 km. Men hur vet man om ledarna har god ledningsförmåga, har inte alla det när dem är nyköpta? Vet att det bli sämre med åren och om mossa eller liknade växer på tråden. Men våran tråd är fräsch och ny.
 
Sv: Tips om elaggregat

Ngt som jag inte tänkte på första gången jag räknade på längden tråd var att man har ju fler en en tråd i stängslet som man har ström på. Har man tre trådar så blir ju längden tråd som aggregatet skall driva 3ggr så lång. Ni kanske redan tänkt på det, jag tänkte bara ta upp det utifall att ni missat den biten precis som jag gjorde :)

Nä då det har vi koll på ;) Vi har som sagt två trådar, på vissa ställen har vi bara 1 tråd.
Men jätte snällt ändå att du påpekade om det, inte alltid man tänker på det som sagt ;)
 
Sv: Tips om elaggregat

Du kollar vilket ohm antal tråden har. Det borde ju stå på. Ledningsförmågan mät i ohm. Ju lägre ohm antal desto bättre och dessto längre kan du stängsla in. När det står hur långt man kan stängsla, så utgår man från ledare med mycket god ledningsförmåga, ca 0,05 Ohm/m. Man kan väl säga att allt upp till 0,4 ohm är bra, fast vid 0,4 blir det lite medelmåttigt. Allt över detta är dåligt. Järntråd tex har en eldningsförmåga på 0,04-0,06 Ohm/meter. Då kan du tänka dig vad bra den leder om man tex hade köpt en tråd med tex 10 ohm/m.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag letar nu efter ridstövlar och behöver hjälp! :) Det lutar mot ett par bruna men har inte riktigt bestämt mig än. Jag ska både...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 245
Senast: Voeux
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
IT & mobiler Är det någon här som är haj på VPS egen server osv? som kan tipsa om bra och helst billigt managed VPS med Cpanel och Softaculous eller...
Svar
0
· Visningar
428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp