Tips på "bortförklaringar"..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

eldhroka skrev:
Kräks:
*migrän
*för lång tid mellan måltiderna.. Jag kräks om det går för lång tid innan jag äter igen..Ska helst äta var 3:e timme, annars mår jag illa.
*ont i nacken- då kräks jag om jag inte hinner få i mig värktabletter nog fort
*inte druckit kaffe- får ont i huvudet, om jag ej tar värktablett så kräks jag...
*jobbat flera nätter på rad, då brukar jag kräkas första lediga morgonen

Men Stackars dig! Det måste ju vara ett rent h-vete att kräkas så ofta! Finns ju inget värre i hela världen...
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

fergan skrev:
Men Stackars dig! Det måste ju vara ett rent h-vete att kräkas så ofta! Finns ju inget värre i hela världen...

Hi hi hi :rofl: det är ju bara förslag på vad man kan säga om man är gravid och inte vill avslöja rätta orsaken till kräkningarna som vissa drabbas av tidigt i graviditeten :D
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Det är rätt konstigt det här med alkohol egentligen. Jag själv har minskat mitt drickande radikalt och tar sällan något för jag mår verkligen dåligt dagen efter även om det inte rör sig om några störra mängder. Är man då bortbjuden och säger nej tack så kommer genast följdfrågan: Vadå är du gravid? Det har hänt mig ett antal gånger och en del säger inget men det syns att de sitter och tittar på hennes mage under en hel kväll.
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

corona skrev:
Och det gör man ju (slipper all medömkan alltså), om det skulle råka bli ett missfall och i så fall lite tidigare, innan man har hunnit berätta...

Vi fick oxå missfall, men för oss kändes det bra att vi hunnit berätta, trots att det var tidigt, för då fattade folk varför vi var lite ur gängorna. Jag skulle aldrig orka att se ut och bete mig som vanligt efter ett missfall, så då skulle jag ju ändå bli tvungen att förklara.
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Jag skulle säga så här; "Nej tack, jag dricker inte alkohol."
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Funkar ju inte så vansinnigt bra bland bekanta som sett en dricka alkohol x antal gånger...
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Tack för alla era svar! :bow:

Jag vill bara säga att jag håller med er som ifrågasätter varför man måste ljuga, och att det ständigt ifrågasätts varför man INTE väljer att dricka alkohol.

Vad gäller min egen framtida graviditet vill jag och min sambo behålla den för oss själva tills dess att de första månaderna har gått. Jag anser att det är vi själva som ska välja NÄR det är dags, och inte ständigt bli ifrågasatt. Därför väljer jag att "fara med osanning" tills vidare...
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Behövde inte ljuga alls när jag väntade barn; Var helt kass i magen och hade ont av magkatarr nästan hela grav. Var tillomed sjukskriven pga den känsliga magen :angel:

Tålde inte ciggaretrök, kunde inte dricka kaffe, inte heller alkohol och mådde illa. Och ingen av mina vänner eller arbetskamrater misstänkte något :D :D

Jag tillomed var o badade med mina bästa vänner med en plutande mage men ingen misstänkte något.. :cool:

Släppte bomben en eftermiddag vid kafferasten på jobbet när jag var i 5:e månaden. Gissa om många satt kaffet i halsen :angel:
Det roliga var att jag är ganska så tunn så det syntes ganska tydligt då men ingen gissade något.
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Jag blir lite småirriterad på de som ger kommentarer som att man bara ska säga att man inte dricker alkohol, och tjatar om att "varför måste det ifrågasättas om du inte dricker".
Det handlar ju inte om att säga nej till en rejäl fyllekväll, vilket vem som helst kan säga nej till utan att ifrågasättas (skulle jag tro) utan om att tacka nej till det där glaset vin till maten man blir bjuden på och alltid förut har tackat ja till.

Jag förstår fullt ut de som vill hymla lite i början med att de är gravida. Man kanske har en del personer, tex familj, nära vänner och sin chef på jobbet som man vill berätta själv för istället för att skvallret ska hinna före - och graviditeter skvallras det om! Min chef fick reda på det genom skvaller vid min första graviditet, och då väntade jag inte särskilt länge med att prata med honom.

Jag har gjort på båda sätten under mina graviditer. Första gången talade jag om det på en gång för alla jag kände. Det kändes rätt då, jag resonerade att om jag skulle få missfall så skulle ju folk förstå varför jag var ledsen. Nu, andra gången jag är gravid så var vi väldigt sena med att tala om det för både familj och vänner om man jämför med första gången. Den största anledningen till det var att jag inte ville att det skulle skvallras om det denna gång eftersom graviditeten kom relativt tätt inpå den första, och jag vet hur det skvallrats, spekulerats och tyckts om andra jag känner som fått barn tätt.

// K
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Kajo skrev:
Man kanske har en del personer, tex familj, nära vänner och sin chef på jobbet som man vill berätta själv för istället för att skvallret ska hinna före - och graviditeter skvallras det om!

Tänk vad olika det kan vara... Jag tycker det skvallras för lite. Jag hade inte planerat att personligen berätta för varenda människa att jag är gravid. Trodde att det liksom skulle sprida sig. Så på jobbet berättade jag för dem som råkade befinna sig i närheten när det kom ett lämpligt tillfälle. Men ingen av dem verkar ha berättat vidare, trots att jag inte har sagt att det är hemligt eller så.

Om de ska fråga mig hur det går med graviditeten (jag har lite blödningar) väntar de tills ingen annan är i närheten, så nu har det blivit lite knäppt...att vissa vet och andra inte...som om en del var värda förtroendet och andra inte... :crazy: :eek: Så är det inte alls! Det är bara det att det är jobbigt, tycker jag, att springa runt och berätta personligt för varenda en...

Vet inte hur jag ska lösa det här... Får väl sätta upp ett plakat på jobbet... ;)
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

havreflinga skrev:
Vet inte hur jag ska lösa det här... Får väl sätta upp ett plakat på jobbet... ;)

Ja, det är nästan så vi gör på mitt jobb :smirk: Nu, denna gång, när jag faktiskt hann tala om för chefen att jag är gravid innan någon annan på jobbet fått nys om det så skrev han om det i vår veckorapport som går ut till vår avdelning plus båda de mottagningar som vi är i knutna till (jag jobbar på sjukhus). :o :D Så där var det inte tala om att sprida nyheten långsamt när man väl bestämt sig.

// K
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Du får skaffa en sån där T_shirt som det står "BEBIS" på :idea:

Grattis föresten.

Mvh zaria
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

havreflinga skrev:
Varför ska det smusslas och krånglas så mycket? Det är som om det finns något mystiskt, tabubelagt kring att skaffa barn... :confused:

Om något skulle hända, tex ett missfall, tidigt i graviditeten så har vi vissa människor som kan stödja mig och min sambo i detta. Därför är det också endast dessa personer som får reda på att jag är gravid! Plus att det finns många som inte är så värst intresserade av just graviditeten men väldigt intresserade av att vara de första som berättar det för andra!

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
669
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
10
· Visningar
568
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 854
Senast: Madalitso
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 187
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp