Tips på "bortförklaringar"..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Timsetims tråd om alkohol under graviditeten väckte iden till denna tråd.

Ge oss alla som är/försöker/tänker någon gång bli med barn tips på bortförklaringar till nyfikna släktningar och vänner som drar egna slutsatser om eventuella graviditeter.


:idea: :devil: :idea: :angel: :idea:
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Kräks:

*matförgiftning
*åksjuka (om man precis steg ur bilen)
*bakfylla


Alkohol:

*att man går på penicillin
*fyll en "alkoholflaska" med liknande, alkoholfritt alternativ, när ingen ser
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Ingen av mina nära och kära skulle misstänka en graviditet då jag alltid tackar nej till alkohol pga att jag äter smärtstillande som inte får kombineras med alkohol eftersom det kan ha dödlig utgång.
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Varför inte säga att man ska vara chaufför tidigt nästa dag, och av den anledningen undviker alkohol under kvällen?
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

I midsomras när jag var nygravid så körde jag en fuling med alkoholfritt vin i vanlig flaska.
Men det sprack ändå när en annan tjej på festen propsade på att vi skulle dela på hennes vinflaska innan vi gick på min :crazy: Jag kunde ju inte bjuda på mitt "vin" eftersom det smakade saft, så det blev till att berätta ändå...

// K
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

När jag gick med sonen så var det nyårsfest i början.. och då sa jag helt enkelt att jag hade haft migrän och tagit starka tabletter och därför inte ville dricka något
Brukar man inte ha migrän kan man ju säga kraftig huvudvärk, det har väl de flesta lite då och då.

Eller att man går på pencillin.
Eller byta ut innehållet i flaskan :) .

Eller varför helt enkelt säga att man inte vill!
MÅSTE man dricka vid middagsbjudningar om man inte är gravid!? :smirk:
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Jag skulle nog säga att jag var bakfull eller behövde upp och jobba dagen därpå. Att hitta på att man går på penicilin verkar vara att komplicera det hela i onödan. Dessutom är det väl ungefär som att låta det dofta nybakt när man har visning på huset, folk har hört det knepet så ingen går på det.
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

En kompis var med sin syster på fest hos oss för något år sedan. Systern hade magsår och drack Proviva (eller vad den nu heter) som lindrar för magen. INGEN misstänkte något (i o f s visste vi knappt om pojkvännen) men hon var gravid visade det sig sen. Alltså var magsåret bara båg...
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

"Jag ska upp tidigt imorgon och fodra/rida/vara hästskötare på tävling" :angel:
Det säger jag så ofta till bekanta att de kommer att svälja det om jag nångång skulle bli gravid, tror jag.
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Jag dricker alkohol så pass sällan att ingen skulle reagera på om jag tackade nej till att dricka det..Om det inte skulle vara så så skulle jag nog säga att jag skulle köra bil hem alt. skjutsa någon tidigt på morgonen.. Men då skulle jag också göra det eftersom jag inte kan ljuga...

Kräks:
*migrän
*för lång tid mellan måltiderna.. Jag kräks om det går för lång tid innan jag äter igen..Ska helst äta var 3:e timme, annars mår jag illa.
*magsjuka
*ont i nacken- då kräks jag om jag inte hinner få i mig värktabletter nog fort
*inte druckit kaffe- får ont i huvudet, om jag ej tar värktablett så kräks jag...
*jobbat flera nätter på rad, då brukar jag kräkas första lediga morgonen

Ovanstående förklaringar gäller dock bara om jag tror att det beror på något av det.. Annars flinar jag bara när folk frågar om jag är gravid och säger som det är: jag vet inte... Skulle jag vara gravid och veta om det så skulle jag måsta säga ja..

Mvh Anna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Man får inte dricka alkhohol när man äter medicin mot urinvägsinfektion, och det ämnet brukar folk inte vilja prata om ;)
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Kalaspinglan skrev:
Ge oss alla som är/försöker/tänker någon gång bli med barn tips på bortförklaringar till nyfikna släktningar och vänner som drar egna slutsatser om eventuella graviditeter.

Varför måste man ljuga?

Om nån undrar varför man inte dricker, kan man inte bara svara "jag vill inte", och sen får de tro vad de vill?

Eller om de frågar om man är med barn...om man inte vill berätta det än kan man ju bara säga att man av princip inte svarar på sådana frågor, vare sig svaret är "ja" eller "nej".

Varför ska det smusslas och krånglas så mycket? Det är som om det finns något mystiskt, tabubelagt kring att skaffa barn... :confused:
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Jag ljög för vår egen skull.

Skulle ngn av oss plötsligt inte dricka och bara ligga på dass och kräkas, då drar nog folk sina egna slutsatser, oavsett om vi säger "ja" eller "nej"...
Vi ville gärna slippa det...

Vi hoppade så, och var lite rädda för att det skulle bli missfall... :confused:
Skulle det bli det, behövde vi ju inte dela med oss av sorgen till så många...

Nu blev ju det ett lite senare missfall, och vi hade hunnit berätta för de flesta ändå :crazy:
...men jag hade tyckt att det vore skönare att slippa allas
"Hur mår lilla magen då?
Neeej, blev det missfall, ååå så hemskt
Stackars er..."


Och det gör man ju (slipper all medömkan alltså), om det skulle råka bli ett missfall och i så fall lite tidigare, innan man har hunnit berätta...



(Jag "svävade ut" lite nu Havreflinga, så hela inlägget var inte riktat just till dig...)
Det är ju ändå det man väntar på, att de där första riskabla 12 veckorna ska gå, så man kan känna sig lite tryggare... :)
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Jo, så tänker jag också...men samtidigt så kan jag inte ljuga.. och jag tycker även att det kan kännas bra om folk vet varför jag är så ledsen om det skulle bli missfall...

mvh Anna *som aldrig varit gravid och troligen inte är det heller*
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

havreflinga skrev:
Varför måste man ljuga?

Om nån undrar varför man inte dricker, kan man inte bara svara "jag vill inte", och sen får de tro vad de vill?

Varför ska det smusslas och krånglas så mycket? Det är som om det finns något mystiskt, tabubelagt kring att skaffa barn... :confused:

Om man umgås bland vänner och brukar dricka tillsammans brukar det av någon underlig anledning bli väldigt hallå om man plötsligt INTE dricker! Jag kan inte dricka just nu pga en medecin som jag äter. I helgen har jag varit ute och "festat" ändå men utan att dricka och jösses vilka frågor! :eek: Dricker du inte? varför? Folk blev jättechockade/förvånade.
Nu skyllde jag på att jag var bakis för jag orkade inte stå i tio minuter och dra en medecinsk föreläsning om min åkomma. Och det godkändes. Men jag är förvånad över reaktionen.
Varför ses det inte som helt naturligt att inte dricka ....? E g e n t l i g e n?
Jag menar folk kan ju ha fått alkoholproblem och väljer att inte dricka för det! :idea:

(och VAD gör jag på barnforumet?? :angel: )
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

eldhroka skrev:
Jo, så tänker jag också...men samtidigt så kan jag inte ljuga.. och jag tycker även att det kan kännas bra om folk vet varför jag är så ledsen om det skulle bli missfall...

mvh Anna *som aldrig varit gravid och troligen inte är det heller*


Jo men precis så menar jag med.

Och det är därför jag tänker som så, att det är bättre att ta till en liten undanmanöver (lögn...) för att få dem att tro att allt är som vanligt, så slipper de bli misstänksamma. Och de slipper fråga och jag slipper vsara på ngt jag inte vill svara på... :)
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

eldhroka skrev:
Jo, så tänker jag också...men samtidigt så kan jag inte ljuga.. och jag tycker även att det kan kännas bra om folk vet varför jag är så ledsen om det skulle bli missfall...

mvh Anna *som aldrig varit gravid och troligen inte är det heller*
Grejjen är ju det att en graviditet "sprider sig" och sen vet alla att du är gravid, men alla fick kanske inte reda på ditt missfall..
Det är väldigt jobbigt med alla frågor...

*svammla* :o
 
Sv: Tips på "bortförklaringar"..

Humelibumlan skrev:
Grejjen är ju det att en graviditet "sprider sig" och sen vet alla att du är gravid, men alla fick kanske inte reda på ditt missfall..
Det är väldigt jobbigt med alla frågor...

*svammla* :o


Precis....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
669
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mois
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 880
Senast: Madalitso
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 200
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp