Tips på bra lättläst bok till 19-åring

AbCdE

Trådstartare
Är det någon som sitter på ett bra förslag? Ungdomen vill gärna läsa men tycker det är lite svårt. Hen har därför inte heller någon favoritgenre.
 
Om fantasy kan vara aktuellt så skulle jag rekommendera serien om Percy Jackson av Rick Riordan. Jag skulle beskriva serien som fantasy och äventyr kopplat till antika Greklands mytologi . Kollar man upp serien så riktar den sig till yngre tonåren men ålderskategori när det kommer till böcker och läsning tycker jag man helt bör bortse från. Det viktiga är att man tycker boken är rolig/spännande. Det gör att man faktiska gillar att läsa. Jag läste denna serie när den kom ut 2005 och jag gick då i gymnasiet. Jag har älskat att läsa sen jag var 9 år och blandade hejvilt bland böckers ålderskategorin under hela min uppväxt: ibland vuxenböcker, ibland böcker som egentligen riktat sig till yngre och ibland till äldre tonåringar.
 
Om deckare/skräck skulle funka så rekommenderar jag Magnus Nordin, Årstamorden eller Mästaren kanske. Spännande och bra böcker som brukar sätta igång läslusten hos ovana läsare.
 
Det finns en gammal 'fantasy' serie som utspelar sig i den 'vanliga' världen som handlar om en pojke som blir indragen i saker.

Serien heter 'The Dark is Rising' av Susan Cooper och är lagom spännande och lagom långa böcker för någon som är ovan läsare. Första boken heter Ovan hav under sten.

Även Ursula Le Guins 'Övärlden' serie är spännande med kortare böcker, men ändock riktiga böcker. Denna serie har också både en pojke och en flicka som huvudpersoner. Första a boken heter Trollkarlen från övärlden-
 
Senast ändrad:
Är det någon som sitter på ett bra förslag? Ungdomen vill gärna läsa men tycker det är lite svårt. Hen har därför inte heller någon favoritgenre.
Om jag ska ta fasta på rubriken så är faktiskt just "Lättläst" en kategori i bibliotekshyllan.

Jag har botaniserat bland dem eftersom jag undervisat invandrare. Där finns mycket bra, även för oss som obehindrat läser längre text.
 
Man kan kombinera ljudbok + riktig bok om man vill öka sin läshastighet men ljudböcker i sig hjälper inte med läsningen.

De är bra till annat! Men inte att knäcka den mer avancerade läsningen, vilket verkar vara ett önskemål i ts

Ja, absolut. Tack för förtydliganden! Jag formulerade mig hastigt. Min tanke med ljudböcker var inte som ett sätt att träna läsningen utan som ett alternativ för att hålla igång/väcka ett litteraturintresse. Jag skulle ha förtydligat att jag menade ljudböcker som komplement till de boktips som redan föreslagits.
 
Kolla in Hegas förlags böcker. De skriver skönlitteratur till barn och ungdomar med ett mer lättläst skriftspråk. Det är lättast att sortera efter läsnivå på deras egen hemsida men böckerna finns även på t.ex. adlibris.
 
Vilken nivå av lättläst är det som behövs? Det finns en förklaring här som gör det lättare att hitta rätt nivå p åböckerna: https://www.minabibliotek.se/sv/article/lättläst-för-vuxna
Kolla in Hegas förlags böcker. De skriver skönlitteratur till barn och ungdomar med ett mer lättläst skriftspråk. Det är lättast att sortera efter läsnivå på deras egen hemsida men böckerna finns även på t.ex. adlibris.
Fast en 19-åring kanske inte vill ha barnböcker, tänker jag.
 
Fast en 19-åring kanske inte vill ha barnböcker, tänker jag.
Fast det låter inte som om de har bara barnböcker. En av deras ålderskategorier är 15+ som beskrivs så här:

Tanken med vår lättlästa utgivning för 15+ är att väcka läslusten genom att se till att det finns spännande, gripande och engagerande litteratur även för unga vuxna.
 
Kanske någon biografi av någon person ungdomen är lite intresserad av? Finns ju med både skådisar och idrottare. Tyvärr kanske inte det mest lättlästa, men tänker att det kan vara motiverande att läsa något som hen är intresserad av från början.
 
Genren för unga vuxna har etablerat sig ordentligt och det finns olika lässvårighetsgrad bland författarna, har du vägarna förbi ett bibliotek så tror jag att bibliotekarierna kan vara till stor hjälpmed rekommendationer :)

Utan att veta något om personen så föreslår jag Slutet av Mats Strandberg. Spännande med fint språk, högt tempo och korta kapitel.
 
Är det någon som sitter på ett bra förslag? Ungdomen vill gärna läsa men tycker det är lite svårt. Hen har därför inte heller någon favoritgenre.

Jag vill slå ett slag för serier/grafiska noveller utöver tidigare förslag i tråden. Det finns många olika typer så det borde gå att få tag på något som passar hen.

Som min mor specialpedagogen alltid sa, det är strunt samma vad som läses, bara ATT det läses :heart Hon jobbade som specialpedagog nästan hela sitt yrkesverksamma liv och förutom tidig högläsning för barnen (företrädesvis av föräldrarna) var mängdläsning det absolut viktigaste, speciellt för de elever som hade det svårare.

Edit: Jag vill lyfta det här exemplet också hur en kan motivera läsning för de som av olika anledningar inte är så intresserade:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...-svenstavik-gjorde-succe-pa-bokmassan--mwx933
https://biblioteksutvecklingjh.se/b...-lanet/hant-pa-biblioteken/epa-book-club.html

Det kanske är lite OT men jag tycker det är fantastiskt :bow:
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 191
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 918
Senast: cirkus
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
955
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp