Bukefalos 28 år!

Tips på fiskar som lever trångt i naturen?

S

salander

Tanken på att ha ett akvarium börjar kännas allt mer lockande igen. Det blir väl någonstans runt 400 liter.
Och då undrar jag om någon kan tipsa om fiskar som lever trångt i naturen, t.ex. fiskar som i princip lever i små vattenpölar åtminstone en del av året? Kampfisk, lungfisk och killifisk är väl sådana, men vad finns det för andra sorter?
 
Sv: Tips på fiskar som lever trångt i naturen?

Väldigt många anabantoider borde uppfylla dina krav. De har ju utvecklat sitt labyrintorgan för att kunna ta upp atomsfäriskt syre i de fall där vattennivån blir låg och syresättningen dålig. Många av dem, tex Ctenopomorna, kan ju även förflytta sig långa sträckor över marken för att lämna en torkande pöl.
 
Sv: Tips på fiskar som lever trångt i naturen?

Borde inte pansarmalar funka också? De kan väl också andas luft, och även om de inte bor i pölar så är det väl inte alltid jättemycket friskt vatten i vattendragen där de bor.
 
Sv: Tips på fiskar som lever trångt i naturen?

Pansarmalar har jag faktiskt bara hittat just i syrerika och snabbflytande små bäckar med klart vatten i naturen, men onekligen har de ju tarmandningen att tillgå, och det borde vara ett skydd just för syrefattiga miljöer, så ja. Gäller ju även för loricariderna.
 
Sv: Tips på fiskar som lever trångt i naturen?

KL

Tack för tipsen! Det lutar nog åt ett gäng killifiskar av varierande kvantisort, och en kampfiskhane + två damer. Innan akvariet förverkligas, blir det dock ett gäng sådana här:

http://www.coolstuff.se/Triops
 
Sv: Tips på fiskar som lever trångt i naturen?

Förstör inte den fina biotopen, jag som just tyckte det började låta så spännande. Om du ska ta afrikanska killis akn du väl komplettera med någon microctenopoma?
 
Sv: Tips på fiskar som lever trångt i naturen?

Förstör inte den fina biotopen, jag som just tyckte det började låta så spännande. Om du ska ta afrikanska killis akn du väl komplettera med någon microctenopoma?

Menar du att jag inte borde blanda asiatiskt/afrikanskt? Nej, det har du nog rätt i. Även om jag är mycket svag för kampfiskar. Men microctenopoma (har googlat) såg också fina ut! Och killisarna är ju bedårande vackra.

Triopserna tänkte jag ha i en egen liten skål, och efter deras frånfälle (de lever tydligen bara max 90 dagar) försöka få fram egna torkade ägg. Fast de är ju inte ens fiskar, utan leddjur. Med tre ögon.
 
Sv: Tips på fiskar som lever trångt i naturen?

Det är klart man kan blanda dom om man vill, men jag såg framför mig ett riktigt läckert Sune Holm-akvarium med afrikanskt tema och vatten stående i djupa elefantspår.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 925
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp