Bukefalos 28 år!

Tips på gripande biografier

Rosett

Trådstartare
Jag vill ha tips på bladvändare, såna som man bara måste läsa. Har beställt några i pocket, bl.a. Natascha Kampusch och Ingrid Betancourts böcker men vill ha tips på fler.

:)
 
Sv: Tips på gripande biografier

Freddie Mercury skriven av Lesley-Ann Jones. Grät offentligt, på tåget, när jag läste slutet. Älskar den.
 
Sv: Tips på gripande biografier

Jag har bara lyssnat, men den är säkert lika bra att läsa - "En blomma i Afrikas öken" om/av den afrikanska supermodellen Waris Dairie. Sen grät jag också floder när lag lyssnade på Magdalena Graafs bok "det ska bli ett sant nöje att döda dig" (eller nåt liknande).
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på gripande biografier

Jag rekommenderar också dem! Och "inte som andra döttrar" av Deborah Spungen.
 
Sv: Tips på gripande biografier

Lite speciell och stundtals seg, men Lotta Thells böcker fastnade jag i för massa år sen.

Riktiga bladvändare för mig (dock inte biografier) är Nicolas Sparks böcker. Jag gråter så där sådär hejdlöst så snoret rinner, inte bara lite tårar i ögonvrån. De är helt underbara helt enkelt! Kan varmt rekommenderas om du inte läst dem (många av dem har blivit film, men filmerna är inte alls samma sak, i vissa fall har de tagit bort allt det som ger boken mening enligt mig).
 
Sv: Tips på gripande biografier

inspärrad. tror jag den heter. kommer inte ihåg författaren. ska kolla det i kväll när jag kommer hem. mycket obehaglig. unga flickor som spärras in på hem och drogas ner och psykas så dom får men för livet. bara för att dom kommer ur fel familjeförhållanden.
 
Sv: Tips på gripande biografier

Bara en dotter - Sarita Skagnes
Rockstjärnan som gud glömde - Kee Marcello
Hinsehäxan - Lillemor Östlin
När livet stannar - Malin Sävstam
I skuggan av San Siro - Martin Bengtsson
Ögonblick som förändrar livet - Annika Östberg
När ljuset släcks - Magnus Hedman
 
Sv: Tips på gripande biografier

"Sigrid och Isaac" av Anders Wahlgren den boken är den bästa jag läst på länge, skönlitteratur inräknat. Den var svår att lägga ifrån sig.
"Årstafruns dolda dagböcker" av Kristina Ekero Eriksson
"Kupongtjuven" av Christina Kellberg

"Nedkopplad" av Susan Maushart är ingen biografi men ändå en bok jag rekommenderar starkt. I sex månader levde Susan och hennes tre tonåringar utan teknik, t.ex. mobiltelefoner, datorer, tv, tv-spel m.m. Hon är journalist och kallar det ett experiment, barnen kallar det tortyr. Var en otroligt bra tankeställare i vår uppkopplade värld. Sen tyckte jag boken var lite yvig och vissa delar blev lite långrandiga men som helhet ändå spännande att ta del av detta.

Det är de jag kommer på på rak arm.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på gripande biografier

Armlös, benlös men inte hopplös - Mikael Andersson
Kriget är slut - Morgan Alling
Mamma sa att jag var sjuk - Julie Gregory
 
Sv: Tips på gripande biografier

Trasig - Shy Keenan
Mamma sa att jag var sjuk - Julie Gregory
14år till salu - Caroline Engvall
Skamfläck - Caroline Engvall (fristående uppföljare till boken ovan)
3096 dagar - Natascha Kampusch
Hungrig - Crystal Renn & Majorie Ingall
När kalla nätter plågar mig - Jessica Andersson
Barfota Änglar - Linnea Willén (relativt tunn bok, men med en mäktig historia)
Den lilla fången - Jane Elliot
Snälla pappa, nej - Stuart Howarth
Kriget är slut - Morgan Alling
En flickfotografs bekännelser - Bingo Rimér
Live to win - Andreas Carlsson
Bibliotekskatten Dewey - Vicki Myron
Vinna hela världen - Jenny Berggren
Nästan hemma - Jean Kwok (inte 100% biografi men Mycket bra, jag sträckläste denna boken!)

Många av böckerna har jag i det närmsta sträckläst, för man kan helt enkelt inte lägga dem ifrån sig! Många är hemska berättelser, men viljan att överleva och bli "normal" hos huvudpersonerna fångar mig. Har en hel del böcker i samma genre som väntar på att läsas!
Trevlig läsning! :)
 
Sv: Tips på gripande biografier

Lägger till Gömda, sjukt obehaglig rakt igenom!

Och rent hittepå. Den får inte längre stå bland biografier i bokhandlar och på bibliotek.

OnT: Läste nyligen Carina Rydbergs Den högsta kasten som väl får räknas som biografi. Dave Pelzers Pojken som kallades det + uppföljaren är också bra.
 
Sv: Tips på gripande biografier

Unbearable Lightness av Portia de Rossi. Sjukt bra och gripande om ätstörningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Derivata
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 659
Senast: Butros
·
Fritid Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 962
Senast: warg
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp