Bukefalos 28 år!

Tips på övning för oliksidiga hästar!

Sirpafinnen

Trådstartare
Har i dagarna fått hem boken "Friskare Häst med punktmassage, stretching och psykisk träning" av Chris Olson - en lättläst bok med många och bra bilder på hur man utför hans punktmassage och andra övningar. Vill dela med mig av ett kapitel där han skriver om detta med att hästens ben kan vara olika starka och där han föreslår följande övning.

Den går ut på att man går DIAGONALT uppför och nerför en sluttning, om den är brant är det bara bra. Låt säga att hästen har problem med höger bakben och därmed också vänster framben, då LEDER man hästen DIAGONALT så långsamt som möjligt (av säkerhetsskäl och för att det tar mer på musklerna i långsam takt) nerifrån höger upp mot vänster. På så sätt tränas v bak och h fram mest. När hästen vill komma undan arbetet vrider den sig så att den går rakt upp för sluttningen, ha därför ett långt spö med dig i början så du kan hålla hästen på diagonalen. Man går upp och ned samma väg så här sex gånger - alltså en "upp och ner" räknas här som en gång. Eftersom hästens "bättre" sida måste balansera problemet så ska du även träna den sidan genom att gå nerifrån vänster upp mot höger i sluttningen - detta upprepar du dock endast fyra gånger. Författaren påpekar att övningen är mycket ansträngande för både människan o hästen men skonsam och att man försöker göra den minst tre gånger i veckan. Antalet upprepningar i sluttningen har författaren baserat på en sluttning på ca 100 meter, är sluttningen kortare ökar man bara antalet upprepningar. Börja alltid med den starkare sidan! Allteftersom den svagare sidan blir bättre kan du minska antalet gånger med en varje vecka och göra lika många på varje sida.

Obs: När du rider bör du av säkerhetsskäl och för att belasta bakdelen jämnt alltid rida lodrätt upp- och ner för sluttningar - därför är det bättre att leda hästen på diagonalerna.

Nå? Vad tror ni?! Vilket utmärkt sätt att träna sin egen kondition samtidigt! :banana: Kan jag VERKLIGEN behöva :o Hähä, kan se framför mig hur skogarnas alla lutningar fylls av flåsande människor med fundersamma hästar hack i häl :rofl: :rofl:
Boken skickade jag efter på adlibris.se om någon är mer nyfiken.
 
vad fräckt det låter som om det skulle kunna funka. jag har precis börjat stretcha o massera min häst då min tränare o jag kom fram till att han är låst i bogen troligtvis av sin olika han fick som liten :( men han funkar så mycket bättre nu.
o jag skall verkligen testa det du skrev :D :D :D
 
snacka om att The Ponies kommer att tro att man e tOkIG :angel:

låter som en väldigt omotiverande träning att gå upp och ner för samma sluttning... misstänker att en hel del pollar kommer stanna på mitten och bita ryttaren i rumpan! :D hihi
 
Spontant så känner jag att det kan funka.
Dock så tror jag att husse eller matte i många fall nog blir alltför trött innan det har hunnit påvärka hästen nämvärt.
I alla fall så skulle det garanterat vara så om jag prövade det med min medryttar häst. :D
Fast jag måste erkännat att jag onekligen blev rätt sugen att pröva. I alla fall för att se hur rörelsemönstret blev i backen... Tja jag får väl träna upp flåset lite innan. ;)
 
Jo jag måste hålla mä....

....om att det inte låter så KUL *flinar*, jag blev mest inspirerad av att det lät effektivt för båda parter men måste erkänna att jag hugar lite för att släpa min 10 kilo för mycket upp och nerför en backe :angel: och samtidigt orka motivera pållen. Ska testa i alla fall och återkommer med rapport!

hmmm... kanske man kunde spänna upp nån slags linkonstruktion så pållen kan gå själv (med en påse morötter framför för motivationens skull) medans man sitter nedanför med en kopp varm chokelad :crazy:
 
Det är en bra övning som jag utfört på två olika körhästar och båda har blivit mycket bättre.

Ifall man väger 10 kg för mycket så är det en övning som borde prioriteras! ;)

Jag upplever inte att hästen tycker det är tråkigare än något annat man gör. Det kommer an på motiveringen hos den som utför uppgiften.
Det går att sätta upp delmål och mål, öka antalet rep. succesivt, så att hästen lär sig vad som ska göras korrekt och orkar.

Vill man stärka sin häst istället för att fortsätta träna i samma "spår" som gjort hästen sned och oliksidig, eller inte ta hänsyn till befintligt skick, bara för att man är lat så är det tragiskt, tycker jag. Hästar mår bra av att ha en tränare som mår bra och håller sig i form.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 901
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp