Tips på ridövningar..

M

Moja

Hejsan.
I början av ridpasset är min lille kille seg och han lyssnar inte så bra på skänklarna.
Sedan när man börjar komma igång blir han tvärtom att han inte lyssnar när man ska sakta av. Det kan ta jättelång tid innan han tillslut stannar, hur mycket man än försöker.
Han sänker också gärna ner huvudet och gör sig lång vilket gör att jag lätt ramlar framåt.
Tips på bra ridövningar?
:smirk:
Det är bara att fråga på!
 
Sv: Tips på ridövningar..

Jag läste lite på den här sidan, i hans ridhandbok, om olika övningar.
En går ut på att skritta fem steg, sen göra halt. Stå en stund, sedan gå framåt igen med så små medel som möjligt. Stanna igen efter fem steg, och så vidare. Det ska vara exakt fem steg (eller sju, eller ett eller vad du nu bestämmer dig för, men fem är lagom i början) varken mer eller mindre.

Jag provade på min häst, som visserligen inte är det minsta svårstannad, och oj vad uppmärksam han blev! Kan ju vara värt att testa.
Viktigt är att inte "dra" hästen in i halten, utan rida in i den mjuk och försiktigt.

Holsts ridhandbok föll mig verkligen på läppen, trots att jag är western och inte dressyr. Står mycket intressant där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 874
Senast: SkorpSmulan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp