Tips på roliga gruppövningar

B

beda

Vi är några stycken som träffas 1-2 dagar i veckan och tränar lydnad, alla på sin egen nivå. Är verkligen jättekul för både hundarna och oss, och man blir mycket mer motiverad när man är några stycken.

Jag undrar om ni har några förslag på "gruppövningar"? Eller saker som man kan göra med nytta av varandra.

Tex:
- träna inkallning medan en person kastar en boll förbi hunden (som alltså ska lyssna på mig och inte jaga bollen)
- ställa en matskål med något gott i (ex korv) och gå runt i mindre och mindre cirklar, och ha ögonkontakt med hunden
- gå slalom mellan varandra

Mer förslag? :idea:
 
Sv: Tips på roliga gruppövningar

Visst är det så mkt roligare när man är fler. :)

Några tips som jag kan komma på lite så här snabbt är:

*Vid platsliggningen (där ägarna står på det avstånd från hunden som passar deras nivå) kan någon i gruppen göra olika störningar tex gå slalom mellan de liggande hundarna med en prasslande påse eller matskål. Variera slalomgåendet med att personen som går sätter sig på huk, slår en kullerbyta, ålar, hoppar, sparkar fotboll, m.m m.m

*Ställ alla ekipagen i en stor ring, med ca 5 m mellan varje. Hundarna ska vara kopplade. Ett ekipage ska nu gå slalom mellan alla ekipage, med sin hund lös. Om den lösa hunden försöker springa fram till ett ekipage i ringen, ska den personen "skrämma" bort hunden. När hunden tvekar till att fortsätta gå mot den kopplade hunden ska ägaren locka till sig och fortsätta slalomgåendet. Målet är att den lösa hunden ska gå fot hela ringen runt, utan att släppa matte med blicken.

*Hälsa träning. Dela upp Er två och två. Gå fot med Era hundar och gå mot varann. När ni har en meter kvar innan möte stannar ni, sätter era hundar, skakar hand och säger -Hej, så kul att se Dig!! beroende på hur duktiga hundar ni har, så får ni dämpa respektive höja glädjen i mötena. Hundarna ska inte hälsa. Har ni duktiga hundar så får ni sätta dem, hoppa och skutta och krama varann av ren glädje vid mötet. Se om de fortfarande håller sig i skinnet och sitter där de blev satta.

*Budföring. Skicka hundarna emellan Er.

*Dela upp Er två och två. Ena ekipaget ska stå i utgångsställning, ägaren rakt upp och ner och hunden sittandes vid sidan. Den sittande hunden sak hålla ögonkontakt med sin ägare hela tiden. Samtidigt så ska den andra hundägaren gå runt i cirklar, vända framför och "störa" den sittande hunden. Hur mkt störning får ni komma överens om innan. Den som har hunden sittandes får hela tiden jobba med att bibehålla kontakten. Störning kan vara att bara gå förbi, till att gå väldigt väldigt nära och hoppa och skutta.


Det var några, har massor av övningar på lager, men får ta det senare.
 
Sv: Tips på roliga gruppövningar

Det ingår i tävling. Man ska kunna skicka sin hund till främmande människa och denne ska i sin tur skicka tillbaka hunden.
 
Sv: Tips på roliga gruppövningar

Kommando som normalt används vid buföring är förövrigt "marsch".
 
Sv: Tips på roliga gruppövningar

En grej som är svårare än det verkar som är att gå på led direkt efter varandra. Någon kan ropa ut kommandon som vänster (höger, helt) om marsch, ni kan lägga hundarna och röra er koordinerat, gå tillbaka till de liggande hundarna men inte stanna när ni kommit fram utan fortsätta gå (bra för hundar som gärna sätter sig upp när man går tillbaka efter platsliggning), sätta hundarna på rad och kalla in en och en osv. Låter kanske lite krångligt, men tänk ridskolelektion med en ryttare i täten!
 
Sv: Tips på roliga gruppövningar

Okej, då förstår jag. Men hur går det till?

cillamuffins - Det lät som en suverän övning, tack för tipset! :idea: :bow:
 
Sv: Tips på roliga gruppövningar

låt en annan person ställa sig med din hund vid sidan och gå ca 50 m bort. den andra personen ger kommandot "marsch" och du kallar in hunden som ska sätta sig på din vänstra sida. försök sedan göra samma sak, kommendera "marsch" och be den andra personen kalla in din hund. lite godis gör övningen roligare. så småningom plockar man bort inkallningskommandot och säger bara "marsch".
 
Sv: Tips på roliga gruppövningar

När jag tränade in budföringen gick vi lite annorlunda tillväga än cillamuffins. Jag stod med min hund sittande vid min sida när min medhjälpare visade honom en godis och gick sedan iväg en bit. När denne stannat och vänt sig om kommenderade jag "marsch". Eftersom hunden var så koncentrerad på godisen den sett så var det inga problem att få den att göra rätt. Man kan byta ut godisen mot en leksak också om hunden tycker bättre om det. Dessutom får man enligt tävlingsreglerna (vad jag kan minnas) kalla på hunden när den kommit halva vägen också.

Så, då har du två varianter att titta på. Välj själv det du anser passa just dig och din hund bäst. Ingenting passar alla hundar.

/Madeleine
 
Sv: Tips på roliga gruppövningar

det där beror lite på hur lydig ens hund är. mina sticker inte iväg på träning utan att ha fått order om det, alltså svårt att locka med godis när hunden vet att den inte får sticka. speciellt den ena är lite överlydig.

men naturligtvis finns det inte en metod som passar alla hundar utan man får prova sig fram. det finns säkert fler metoder. detta är bara två förslag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Min tik som blir 2 år om 2 månader har inga som helst problem att gå förbi andra hundar eller träna runt andra på t ex...
2
Svar
30
· Visningar
2 274
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp