Bukefalos 28 år!

Tips på roliga övningar för nybörjare

Anyo

Trådstartare
Nu behöver jag era tips.
På fredag ska jag ha 2 grupper helt själv för första gången.
De flesta är med ledare. Så jag som har idé torka behöver nu eran hjälp.
Har ni några övningar på lager som barnen kan tycka är roliga ? :)
Något som inte hör till vardagen och som dom kanske inte gjort förut. Det blir ju gärna "samma" saker oftast :)
 
Sv: Tips på roliga övningar för nybörjare

Jag tyckte att det var askul med "gymkhana"-stafetter när jag var liten men det beror ju på vilken ålder och nivå de ligger på. Att de har ledare är ju inget bekymmer men kan de trava t.ex?

Stafetterna går ju att variera i oändlighet. Allt från att sicksacka mellan koner som står utställda på olika sätt till att hämta lappar på hinderstöd med bokstäver som bildar ord. Man kan variera mellan att vara först i mål till långsammast i mål (med hjälp av samling). Bara fantasin sätter gränserna.
 
Sv: Tips på roliga övningar för nybörjare

Det låter inte som en dum ide :) Jag vet inte alls mycket om dessa grupper då jag inte varit med på de dagarna. Men jag tror de har travat lite iaf. Men kanske kunde ha 3 stöd med en postit lapp på varje och de måste lägga en volt runt varje . Då tränar de ju samtidigt lite balans när de ska ta lappen och lite volter. Vad tros om det ?

Mölj gärna på med fler tips :D
 
Sv: Tips på roliga övningar för nybörjare

Om dom har ledare så kan det ju vara lite kul med balans övningar; rida utan stigbyglar, röra hästens svans rumpa öron, hålla ut händerna eller över huvudet, blunda, variera i skritt eller trav beroende på hur duktiga dom är.
 
Sv: Tips på roliga övningar för nybörjare

Tänk på att inte göra för svårt eller för mycket, det är det vanligast noob-misstaget man gör som lärare för nybörjare. Själv så vill man att det ska hända saker så det blir roligt för ryttarna men dem har i själva verket fullt upp med att hålla balansen. Tydliga övningar typ slalom mellan hinderstöd eller koner är bra, kanske lägga ut två bommar parallellt där de ska rida emellan och göra halt- går det bra kan de trava och sakta av till skritt mellan bommarna. Eller göra lite sitsövningar som att stå upp i lätt sist, sträcka sig efter svansen med vardera hand etc. Ta allt i skritt först och om det går bra så öka gångart. Trav behöver kanske inte vara mer än att trava längs led spåret något varv åt gången
 
Sv: Tips på roliga övningar för nybörjare

Tack :)

Mata gärna på lite fler om ni har :)
 
Sv: Tips på roliga övningar för nybörjare

Nummerleken! Den vill mina barn alltid göra som avslutning på lektionerna. Bra när de har koncentrerat sig länge och gjort "riktiga övningar" men också om man har ett barn som är lite nervöst.
1=röra ponnyns öron
2=röra ponnyns svans
3=röra sin vänstra tå
4=röra sin högra tå
5=stå upp i stigbyglarna
6=stå upp i stigbyglarna och släppa händerna
7=ge sin ponny en kram
8=göra en jorden runt

osv osv...
Bara hästarna är vana och alla har ledare!
"What's the time, Mr Wolf" är också populär. :)
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 174
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 519
Senast: Whoever
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 652
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp