Tips på sadlar

SoNo

Trådstartare
Jag är nu på jakt efter en ny sadel.
Jag har enbart testat en Hilbar Royal Delight, 17", 32 i bomvidd än så länge till min häst som sitter jättebra, den flyttar sig inte en m.m.

Men, då dessa sadlar sällan säljs begagnade så har jag inte möjlighet att köpa en ny.
Jag kollar därför efter andra sadlar och skulle önska lite tips.

Jag som ryttare vill ha rejäla knästöd och en djup sits så man känner sig stabil i sadeln.

Jag vill kunna ha stigbyglarna under kåpan och kunna komma åt hästen bra.

En hilbar är ju 46 i anläggning och inte över det.

Jag undrar också vad man bör tänka på när det gäller bossorna, de stoppas ju med olika material, vad är egentligen bäst?

Hästen har bra kroppsform och är normalhullad vilket gör att hon håller samma hull nästan året om.
Ryggen är något svängd.

Här är en bild på henne, det vara bara den jag hittade just nu.
136800522490923500_resized.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på sadlar

Har en Equipe Island som jag tar med mej när jag rider olika hästar. Passar de flesta som inte har spikrak rygg. Köpte den beg för några år sedan, ganska så ny till halva priset, är helnöjd o älskar den sadeln. Köptes till en häst som hade en liknande rygg som din.
 

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd... Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Lutten
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny sadel till min häst men hobbyrider lite då och då bara så jag hade tänkt mig en sadel i 3000kronors prisklassen...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp