Bukefalos 28 år!

Tips på träning av illa beh. häst....

S

Stormy B

"Räddade" min ena travare från att avlivas, enligt förre tränaren var han "dum i huvudet" och skulle därför tas bort. Sambon jobbar på nödslakten, och skulle hämta honom på en klinik. Han såg inget fel på hästen och frågade veterinärerna varför han skulle bort och dom skakade bara på huvudet och sa att det va inget fel alls på honom, och inte hade han varit lynnig eller dyl. när han hade varit där och efter många diskussioner med ägaren fick vi ta hem honom. Väl hemma i boxen var han som en rädd liten mus, så fort man gick in till honom kastade han sig in i ett hörn med stora ögon och uppspärrade näsborrar och i hagen stod han helt apatisk( låter mina travare gå tillsammans om det funkar..) Efter ett tag började han vakna ur sin "koma" i hagen och efter mycket pyssel i gången med honom växte det fram en mycket trevlig häst, har inte märkt av att han skulle ha fel i huvudet alls... Till saken, jag lät honom vila i 3 mån när han kom till mig, började sen om från grunden, fick upp honom i fin form, jag kör för det mesta på "bonnvägarna" hemma, och han sprang skitfint. Granngården har rund- och rakbana som jag får tillgång till så jag beslöt mig för att testa att köra där. Så fort han kom in på banan fick han panik, och började ställa sig, fick ner honom men nu stod han bara och hoppade och var helt löddrig, körde ut från banan, men det gick ju såklart inte att få hästen att skritta, så vi taktade hemåt, efter det var han helt hopplös, vare sig jag red eller körde.Prövade på banan några gånger till, utan att kräva nånting av honom, ville han skritta så fick han göra det osv. Jag kom så långt att vi kunde trava lugnt runt banan, men så fort jag bad honom att öka takten lite viftade han med svansen och la öronen bakåt, och började galoppera, inte fort, utan mer på stället,han ville verkligen inte springa. Har nu börjat ge honom örter (Lugna) och tycker mig märka att han blivit coolare. Har haft honom som handhäst när jag ridit den andra och då springer han skitfint. Var ute och körde honom igår, och efter 7-8 km fick jag honom faktiskt att öka ganska bra, men så fort man tar i honom och vill sakta ner blir det lugn galopp istället. Jag har åkt till klinik och kollat honom, dom hittade inget fel på honom, då testade jag andra alternativ, och hittade en "trollgubbe:) " som höll på mkt med örter mm och han hittade lite småfel som är behandlade nu, men nu står jag fortfarande på samma fläck och stampar, vet inte hur jag ska komma vidare med honom. Är det någon som har något tips på hur man ska få honom att tycka det är roligt igen, han har varit superbra som 3-åring (Är 9 nu) och har superstam, och jag vet att han kan eftersom han "glimtar" till ibland och då går det FORT!!! men det har gått snett någonstans på vägen...HJÄLP!!
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Det beror ju på vad du vill ha ut av hästen.

Det verkar som om den inte har psyke att klara av miljön på en travbana tycker jag.
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Kanske inte... Gjorde sin sista start 04, och vad jag vet så travade han hela vägen då, men har en rad galopper innan, det va väl mkt därför han skulle tas bort, men jag e inte riktigt färdig att ge upp hoppet om honom än.....
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Hantera hästen MYCKET! så att han får förtroende för att du är på hans sida till 100% som med småhästar, han måste lära allt igen så att han vet att det inte händer nåt "farligt":smirk: när du är ute med honom! det kan vara så att han ha fått mycket stryk!? så strunta i spö när du kör och låt honom se och höra allt omkring! och ha tålamod! eller så är han bara :devil: trött på allt vad banor heter och protesterar på detta vis!? då är detn nog tyvärr inget att göra,men det kan ju bli en fin ridhäst!:bump: M
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Jag anser inte att det är att "rädda" en häst om du sen försöker få den att göra sånt den inte tycker är roligt. Han har tydligt visat dig (och förmodligen tidigare ägare) att han inte vill hålla på med trav, så varför envisas?

Okej att han kan glimta till och gå jättefort (vilken häst kan inte det), och okej att han har kanonstam och har gått bra i det förflutna, såna förutsättningar skulle få mig att prova honom på bana också, men nu VILL han ju så tydligt inte, så då skulle jag lägga ner.

Ta dig en funderare på om du räddade hästen för att göra honom till travhäst eller för att ge honom det liv han vill ha. Missförstå inte, jag tycker det är tokbra med folk som tar reda på "trasiga" hästar, men då ska det vara för att hästen ska få det bra, inte för att man ska kunna skriva förre ägaren på näsan eller för att till varje pris komma till start.

Jenny
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Hur länge har du haft hästen och jobbat med den?

Låter som du hållt på runt ett år eller mer... Tror att tiden(11år) kommer att gå ut innan du får hästen stabil nog att kunna kvala, springa på en bana ihop med massa andra hästar utan att "flippa ur". Jag skulle fråga mig själv, varför jag försöker tvinga en häst som verkligen inte vill(som det lät enl din beskrivning) Men det är verkligen beundransvärt att du tar hand om slakterifall! :)
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Vad skönt att du räddat honom till ett "nytt" liv:bow:

Det låter ju väldigt tydligt som att han är mkt rädd, och har förmodligen fått mkt stryk i sina dar. Att han beter sig så på en bana är ju förmodligen inte för att han ska vara dum, utan helt enkelt för att han är rädd. En häst som ändå är så pass gammal och varit med om så mkt (vilket han troligen har) som press, våld (med största sannolikhet av hans beteende att dömma) och dåligt självförtroende tycker jag inte förtjänar att ältas med inom travet....
Jag förstår verkligen om du tror på honom och vill testa...men det kan vara förödande att ta honom in till en bana igen om han visar de tendenser han gör...han blir ju bara nervös, och varför inte bara låta honom slippa det då? Låter ju som att du verkligen jobbat upp förtroendet, men har han blivit illa beh. och speciellt på en bana så kanske ändå hans nyuppbyggda självförtroende förstörs?
Det hade varit skillnad om han varit 4-5 år, men 9 år, och vem vet hur länge han blivit behandlad illa?
Låt han bli ridhäst istället, eller hobbykörhäst om han trivs med det :)
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Hmm, många åsikter.... Han är en häst som jag faktiskt inte har så höga krav på, går det så går det, jag har hästar för att det e kul, inte för att tjäna pengar på dom. Har hanterat honom väldigt mkt så han verkar lita på mig och börjar acceptera mina inackorderingar också, så vi e en god bit på väg känner jag. När jag fick honom så var han sned i bogarna och i korset, och satt så mkt fast att equiterapeuten trodde att han haft så i flera år, har han på behandling då och då och hon ser en klar förändring, men det e klart att det satt sig i huvudet på honom om han har sprungit och haft ont, och det e ju så med dom flesta hästar, dom vill alltid göra sitt bästa, oavsett hur dom mår....
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Jag har sett en häst som blivit tokkörd på banan större delen av sitt liv. De har kört honom varv efter varv efter varv efter varv osv
Sedan har han fått gå in i boxen och människorna i sällskapet har ätit lunch och efter det har de selat på kraken och kört han på rakbanan helva eftermiddagen.
När hästen började tröttna på att alltid springa runt runt runt eller fram och tillbaka i en evighet och började protestera så såldes han till en nybliven amatör som hoppas mkt på hästen.
Och de har ju gjort allt de kan för hästen men ändå kan den tvärnita inne på banan och bara vilja ut (ja det har hänt olyckor pga detta).

Jag förstår inte hur människor kan göra såhär mot sina djur.

Stormy B (är det rätt?) Jag tycker att du är ädel som vill rädda denna hästen, men den kanske inte vill vara tävlingstravare längre?


//Lillan
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Stormy B skrev:
Hmm, många åsikter.... Han är en häst som jag faktiskt inte har så höga krav på, går det så går det, jag har hästar för att det e kul, inte för att tjäna pengar på dom

De som håller på med hästar av annan anledning än att det är kul borde sluta....att få IN pengar är bara en bonus, men jag slänger gärna ut varenda öre det kostar för att se hästen må bra....
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Jamtland skrev:
Ta dig en funderare på om du räddade hästen för att göra honom till travhäst eller för att ge honom det liv han vill ha. Missförstå inte, jag tycker det är tokbra med folk som tar reda på "trasiga" hästar, men då ska det vara för att hästen ska få det bra, inte för att man ska kunna skriva förre ägaren på näsan eller för att till varje pris komma till start.

:bow: :bow:
håller fullt med, ett djur som inte vill ær varken roligt att arbeta med eller någon anlednig att førsøka tævla med. Har sjælv en talangfull pålle (nu 9, 6 nær jag fick honom) som var førstørd nær jag fick honom. jobbade i ca 1½ år med att få honom att bli travhæst (med ett kval och en galopp-start som resultat) innan jag tog det mycket kloka beslutet att låta honom slippa. han mådde inte bra i nærheten av den stress travbanan innebar før honom. Nu ær han en mycket lycklig ridhæst som stormtrivs med sitt liv och ska vara med i sin førsta hopptævling næsta søndag!
psyket ær vældigt svårt och tar lång tid att "ordna", en 9-åring med så stora problem ær det nog bæst att låta slippa det. (vet vad du menar med travet, har sjælv ångrat mitt beslut flera gånger nær man kænnt hans maffiga trav, men vet att det skulle kosta før mycket før honom :crazy: )
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Fattar inte varför du inte låter hästen vara som den vill, du skriver ju själv att han inte vill springa, låt han slippa då?
 
Sv: Tips på träning av illa beh. häst....

Å så tycker folk att 2 cm för lite strö i bädden eller ett täcke för lite när det är 20 grader varmt är djurplågeri...
Låt han bli ridhäst i stället. Han kan ju gallopera :rofl: .
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 213
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 998
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp