Bukefalos 28 år!

Tips på trygg och lugn ras?

Jag älskar fjordingar! Tänkte skriva med det också men samtidigt, alla fjordingar jag ridit har varit ”brötiga” och svåra, starka och envisa. En var jättemysig från marken men ridningen gick inte bra. Jag var i och för sig kanske 12 år eller nåt, men i alla fall :angel:Tänker att det kanske ligger lite i rasen? Eller har jag haft otur? För de är verkligen de finaste av alla enligt mig 🥰

Jag ska väl egentligen inte tala för fjordhästen, då jag har ett väldigt litet underlag för min erfarenhet. Men jag har hittills haft fem fjordhästar och ingen av dem har varit brötig eller svår. Dock med brasklappen att jag haft alla från de att de var föl. Dvs jag har uppfostrat dem till vettiga hästar. En var ganska krånglig i ridningen då han gärna hittade på bus (skolor över marken eller 180 grader sväng och fullt ös hem...), men det kan iofs också berott på medfödd skada som kan ha gjort ont (även om det märktes först ordentligt två år senare).

För mig är fjordhäst en oerhört lätthanterlig och intelligent häst, som är okomplicerade att utbilda. Jag hade en större utmaning när jag utbildade min welsh mountain än med nån av fjordhästarna.
 
Slår ett slag för New Forest här! Milda, stabila och över lag väldigt trevliga ponnys att jobba med. Finns i lite olika storlekar också.

Sen ligger ju russen mig väldigt varmt om hjärtat då jag har jobbat med russ i många år, men dom är ju (generellt) mindre och funkar därmed inte om ryttaren är lite längre. Har tips på uppfödare dock om du skulle vara intresserad av russ, vet av erfarenhet att dom har fantastiskt trevliga ponnys.
Jag håller med! New forest finns i olika storlekar och tuffar på utan större problem.
 
Eller så hittar man en med massor av pass som går i passtakt i alla gångarter… de kan också vara billiga.

Sen finns det många islandshästar med nerv och framåtanda, långt ifrån alla är turridningshästar.
Japp, det har jag också en. Jag har gett upp och försöka ändra på vad de är födda med, och utveckla det de har istället. För övrigt hade jag en liten svart grisepassare på 123 (!) cm när jag lärde mig rida som 7-åring, funkade jättebra!

De med nerverna utanpå har jag gjort mig av med, de är inge kul att rida med hjärtat i halsgropen. Avelsmål ”flashig femgångare” är utbytt till ”harmonisk, välbalanserad töltare som gör allt jag vill”.
 
Haflinger har jag haft två stycken, den ena blev en fantastiskt individ när hon var runt 12-13 år och hade kommit förbi den värst fasen, den andra sålde jag som 5 åring för att han var inte stabil i psyket vilket han inte är nu heller även fast han är äldre. Så haflinger är en fantastisk ras men den kräver väldigt mycket och de är smarta, väldigt smarta därför tycker jag inte det är något för ett barn.

Hade hellre sneglat mot större russ eller liknande ras. Träffat en hel del trevliga ponnyer genom åren när jag jobbade på ridskola, en del av dem var renrasiga och andra korsningar.
 
Jag tänker att det är personligheten och kemin som spelar störst roll för er. Alltså att du vill ha en lugn och trygg ponny/häst, det verkar ju vara det viktigaste. Då kan man ju söka efter det som ledning istället för att söka efter en viss ras och hoppas på att hitta en passande individ inom den. Om det nu är så att det är det viktigaste förstås, det är bara min tolkning av det du skrivit.

Om man hittar några stycken som verkar passa, först då kan man ju muddra mellan olika raser etc :)

Kom sedan på att du kanske inte söker efter en ponny att köpa. Men tittade lite på hastnet och fann en prickig ponny 45' (namn efter ett känt bilmärke) som arbetar extra som terapiponny idag :love: Han lät väldigt fin tyckte jag!
Jo men det är sant, absolut! :)
Tänkte mest som lite vägledning så jag gärna fastnar i att kolla på samma sorts hästar.

Apropå köpa eller inte så lutar det lite åt att köpa, men måste sätta mig ner och räkna på det osv. Hyra/låna etc är inte uteslutet heller. Samt jag måste prata med stallägaren hur det ligger till, de säger att det har fullt sen plötsligt har de köpt två islandshästföl så jag vet inte :rofl:
 
Min erfarenhet är att det inte går att utgå från ras.

Det handlar så mycket om hur man är själv också.

När jag var ung, var jag fodervärd åt en arab.

"Alla" sade hur kan var, utifrån rasen. Det stämde inte alls.

För mig var han en känslig och mjuk häst som var lugn i nästan alla situationer.

Om det var för att han var ovanlig som arab eller om det var för att vi klickade som ekipage, det vet jag inte?

Jag har också en god vän som skaffade sig en nordsvensk, men där relationen inte blev bra. Han var inte alls så som hon förväntade sig av rasen.

Vad som är vad, är inte lätt att veta.
Nej, visst finns det guldkorn i alla raser, det är jag medveten om :) Men jag tänker att jag inte behöver kolla på raser som är kända för att vara nerviga och/eller starka och envisa, då därför tänkte jag be om lite tips. Minskar sökfältet lite.
 
Slår ett slag för New Forest här! Milda, stabila och över lag väldigt trevliga ponnys att jobba med. Finns i lite olika storlekar också.

Sen ligger ju russen mig väldigt varmt om hjärtat då jag har jobbat med russ i många år, men dom är ju (generellt) mindre och funkar därmed inte om ryttaren är lite längre. Har tips på uppfödare dock om du skulle vara intresserad av russ, vet av erfarenhet att dom har fantastiskt trevliga ponnys.
Ja, new forest tänker jag också som snälla och lugna!

Tack för erbjudandet :)
Stallägaren föder upp russ i liten skala så har säkert mycket kontakter också och skulle nog bli glad om jag ville skaffa ett russ. Kanske finns plats för en sådan tänker jag (apropå att hen brukar säga att det är fullt i hagarna redan) :D
 
Ja, new forest tänker jag också som snälla och lugna!

Tack för erbjudandet :)
Stallägaren föder upp russ i liten skala så har säkert mycket kontakter också och skulle nog bli glad om jag ville skaffa ett russ. Kanske finns plats för en sådan tänker jag (apropå att hen brukar säga att det är fullt i hagarna redan) :D

Du kan ju försöka skaffa ett inkört russ så kan du köra det! De är ju oftast för små för de flesta vuxna att rida. Russ är trevliga små ponnys!
 
Jag säger också kolla efter individ och inte stenhårt en ras.

Sen får man ju se till att barnet ska rida ponnyn. Och om man inte vill byta ponny när barnet ska få rida lite på egen hand kanske inte ett stort kallblod är optimalt alltid. Nu finns det så klart fina kallblod som tar väl hand om yngre ryttare. Men man kan ju minimera riskerna för att barnet längre fram när hen kan få rida på egen hand ska misslyckas och tycka att ridning är läskigt/deppigt etc.

Sen gör man nog klokt i att välja en ponny med hyfsat ok exteriör och 3 rena gångarter.
Det kan bli onödigt svårt annars. Islandshäst kan man ju ha besvär med i form att de grisepassar eller har svårt för galopp. Plus att takten kan ändras om man inte har koll. Det blir svårt då med om barnet ska rida lätt och sen fatta galopp.
Det gör ju heller inget om den har rätt medioker gång och är lättare att lära sig sitta på etc.
Ja, så är det. Ras är inte det viktigaste utan individen, men tänkte mest om jag kanske förbisett någon jag inte tänkt på :)

Också kul med en renrasig ifall man får för sig att åka på någon utställning eller liknande i framtiden (högt flygande planer… :angel:)

Barnet är ju i nuläget liten och åker häst ibland, så främst ska ju hästen egentligen passa mig. Men att den ska vara trygg för barnet om den vill vara med.
 
Jag har en Haflinger och hon är fantastisk. Just nu är de barbacka i skogen som gäller pga dräktig. Men när hon är i gång tävlar hon 1m hoppning och LA dressyr och mår bäst av att röra sig mycket.

Men jag tror också du ska kika efter individ. Kanske något äldre. Min haflinger kommer vara perfekt för ”vem som helst” när hon är 15. Men som 6-10 åring var det en energisk, smart, stark och envis individ. Hon är fortfarande det, men huvudet har lugnat sig liksom och hon är mer följsam oberoende av vem som hanterar. Behöver inte samma ramar längre. Hon har aldrig varit dum men vet precis vem som håller i grimskaftet.

Individer kommer ju i alla raser menar jag! Tycker du fått många bra svar där du kan ha stor chans att leta rätt på en fin kamrat. Jag hade kikat på lite äldre hästar i lagom storlek och prisklass. Ponnykorsningar, new Forrest, islandshästar, fjording, haflinger.
Ja, jättekul att tråden fick fart! 😃

Och jag förstår verkligen vad du menar. Skötte om ett halvblodssto i min ungdom som alla sa var ”galen”, men hon och jag passade som handen i handsken. Dessutom var hon då 20+. Kunde dock inte rida henne men vi promenerade i skogen och myste ❤️

Gjorde sedan ”misstaget” och köpte hennes föl. Tänkte väl att hon skulle bli som sin mamma. Hon var alldeles för mycket häst för mig och jag sålde henne som treåring.

Det är det misstaget jag känner att jag håller på att göra om nu med unghästen jag har hand om, så därför ska jag avsluta det (har skrivit om det i en annan tråd).

Jag tittar absolut efter en äldre häst 🥰
 
Fast de är väl inte lugna? De har dessutom också kallblodets bufflighet och envishet. Härliga hästar men kan vara mycket häst.
Ja buffliga håller jag med om att dom är. Jag la fokuset på bra hovar och lösdrift. Upplever dom som tåliga. Men du har rätt där. Dom är inte speciellt enkla.
 
Haflinger har jag haft två stycken, den ena blev en fantastiskt individ när hon var runt 12-13 år och hade kommit förbi den värst fasen, den andra sålde jag som 5 åring för att han var inte stabil i psyket vilket han inte är nu heller även fast han är äldre. Så haflinger är en fantastisk ras men den kräver väldigt mycket och de är smarta, väldigt smarta därför tycker jag inte det är något för ett barn.

Hade hellre sneglat mot större russ eller liknande ras. Träffat en hel del trevliga ponnyer genom åren när jag jobbade på ridskola, en del av dem var renrasiga och andra korsningar.
Mina tränare köpte en Haflinger till ena tränarens mamma som ville börja rida som pensionär. Hon ville främst ut i skogen.
Tränarna utbildade hästen trevligt och han vann några dressyrklasser mot halvblod med en elev. Men med lilla mormor kunde han stanna och vägra lämna gårdsplanen. Hoppade någon mer bestämd och van ryttare upp försökte han inte ens.
När det väl löst sig så började han ibland snubbla när lilla mormor red ute. Han kollades igenom och inget hittades. Så hoppade ena tränaren upp för att se vad hon kunde känna när han fick gå på valfritt vis på en väg.
Mycket riktigt snubblade han till i skritten.
Det roliga var att man såg att han hade ögonen stängda. Tacka fasen att man ramlar när man går och sover. 😂🤷‍♀️
Jag red honom mycket när jag jobbade där IOM att han ryckte mormorn ur sadeln. Då var han lite enklare för henne.
Normalt hoppar inte jag upp barbacka och rider ut själv där jag inte hittar på en häst jag aldrig ridit. Men på den här hästen var det självklart. Så trygg och enkel! Men det är verkligen ingen barnhäst.
 
Ja buffliga håller jag med om att dom är. Jag la fokuset på bra hovar och lösdrift. Upplever dom som tåliga. Men du har rätt där. Dom är inte speciellt enkla.

Den jag känner är barfota och har varit det hela livet. Aldrig haft skor på sig och mycket bra hovkvalitet. Men hovskägget gör att det ofta är problem med huden under allt fluff.
 
Jag har väldigt fin erfarenhet av New Forest och Connemara och skulle också råda leta individer i lämplig storlek snarare än rätt ras. Det låter som att du skulle ha en förkrympt version av vårt ena sto, hon säger inte flasklock, är bombsäker och gör vad som helst för mat, helt utan att vara det minsta brötig. :D
 
Den jag känner är barfota och har varit det hela livet. Aldrig haft skor på sig och mycket bra hovkvalitet. Men hovskägget gör att det ofta är problem med huden under allt fluff.
Ja dom hovarna brukar vara av kvalitet.
Samma med welsh cob (mina erfarenheter iaf).
Älskar hovskägget men som du skriver... det är lite nackdelar med det...
 
Såklart är generellt en äldre häst att rekommendera men stirra dig inte blind på åldern; mitt nuvarande fjordsto har sedan jag köpte henne 4 år gammal varit betydligt stabilare än min gamla fjordvalack som blev 37 och foderhäst; welshcob/fjordhäst som blev 32, mina två kanske var ett undantag men ändå, haha!

Men som du redan sagt själv så förr leta en trevlig individ som är det du söker; jag har stött på mentalt halvgalen connemara lixom fantastiskt fina i temperamentet som de oftast är, tillägger som tidigare med sagt att new forest oftast är toppenhästar de med :).. Sen, om man inte vill just ställa ut osv finns det ju fantastiska korsningar :).
 
Ja, jättekul att tråden fick fart! 😃

Och jag förstår verkligen vad du menar. Skötte om ett halvblodssto i min ungdom som alla sa var ”galen”, men hon och jag passade som handen i handsken. Dessutom var hon då 20+. Kunde dock inte rida henne men vi promenerade i skogen och myste ❤️

Gjorde sedan ”misstaget” och köpte hennes föl. Tänkte väl att hon skulle bli som sin mamma. Hon var alldeles för mycket häst för mig och jag sålde henne som treåring.

Det är det misstaget jag känner att jag håller på att göra om nu med unghästen jag har hand om, så därför ska jag avsluta det (har skrivit om det i en annan tråd).

Jag tittar absolut efter en äldre häst 🥰
tycker som andra skrev att gå på individ, tror det blir bra :) du verkar ju kunna hästar, så åka och kolla och se efter kemi verkar som en riktigt bra plan :) och vad roligt med ny ponny!
 
tycker som andra skrev att gå på individ, tror det blir bra :) du verkar ju kunna hästar, så åka och kolla och se efter kemi verkar som en riktigt bra plan :) och vad roligt med ny ponny!
Tack :heart
Och ja, verkligen! Men är ju mest där i tanken ännu, hoppas det kan bli verklighet!

Vill diskutera med stallägaren NU, kan man störa dem på semestern tro? Det är ju faktiskt viktigt :angel:
(Nej, det ska jag inte)
 
Jag är ju själv väldigt partisk i russ :love: Däremot är min erfarenhet att de har stor integritet och en dos humor. Du kör inte över ett russ och bör vara beredd på en kompromiss lr två.
Men rätt hanterade kan de vara helt fantastiska ponnier även för barn!

Men som andra nämt så finns det ju individer i alla raser. Ett sätt att minska sökfältet utan att begränsa antalet raser för mycket kan ju va att kolla på hästar i rätt storlek och ålder. Eller lägga till sökord som lugn/stabil/barnponny/mor och dotter häst etc

Eller lägga ut en sökes annons, när jag letade min andra häst la jag ut en sökes annons, fick fler svar på den än jag själv hittade lämpliga hästar när jag kollade annonser. Sen tog jag visserligen över en kompis häst istället men ändå :angel::D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 277
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 958
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 196
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 597
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp