Tips på tyglar?

MiniLi

Trådstartare
Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan och det är väl inte topp just när det gäller skav.

Jag vill ha smala mjuka tyglar med täta stoppar. Tycker stopparna på mina nuvarande är perfekta, de jag har nu är dessa från Hööks:

300755-10_1.jpg


Har försökt googla men alla med täta stoppar jag hittar har gummi på insidan.. Hoppas på tips!

Om det dessutom finns täta stoppar som är ”på insidan” skulle det vara ännu bättre, men tyglarna får inte bli för breda eller tjocka. Har små händer🤪
 
Jag hade hellre satt på ludd på tyglarna och pälsglans där det skaver. Fult med ludd men effektivt.
 
Jag hade hellre satt på ludd på tyglarna och pälsglans där det skaver. Fult med ludd men effektivt.
Det har jag redan, nu var ju skadan redan skedd sas men jag avskyr verkligen det där jäkla luddet. Asjobbigt att trä på, blir smutsigt jättefort av allt slem och är ivägen när jag leder hästen eller arbetar den för hand🤨
 
Hittade ”Lippo Supreme Lädertygel med dolda stoppar” som ska vara 15 mm. Stopparna ser relativt täta ut på bild men så svårt att veta. Någon som klämt på dem och kan recensera?

Måste nog mäta de jag har, vet inte hur breda de är..
 
Senast ändrad:
Eqviptus kalvskinnstygel med insydda stoppar ser väldigt mjuk och trevlig ut och har fått bra recensioner av både de med små händer och skavkänslig häst. Dessutom på rea nu.
 
Eqviptus kalvskinnstygel med insydda stoppar ser väldigt mjuk och trevlig ut och har fått bra recensioner av både de med små händer och skavkänslig häst. Dessutom på rea nu.
De såg väldigt fina ut, men stopparna ser inte ut att sitta så tätt?
Jag är usel på att hålla ordentligt i tyglarna så är väldigt hjälpt av stopparna, men tycker normalavstånd mellan stoppar är alldeles för långt..
 
De såg väldigt fina ut, men stopparna ser inte ut att sitta så tätt?
Jag är usel på att hålla ordentligt i tyglarna så är väldigt hjälpt av stopparna, men tycker normalavstånd mellan stoppar är alldeles för långt..
Vet inte hur tätt de sitter, men det går ju att maila dem och fråga 😊
 
Jag har haft samma problem, förutom att jag har stora händer.
Men jag har trivts bäst med exakt de tyglarna du visar, hästen får skav och ludd är jobbigt.
Jag testade ett par flätade lädertyglar och dessa är numera mina favoriter! De är mjuka och "trycks ihop" lite i handen, så de känns inte för tjocka eller breda. I o m att de är flätade, glider inte händerna som med släta tyglar.
 
Jag har haft samma problem, förutom att jag har stora händer.
Men jag har trivts bäst med exakt de tyglarna du visar, hästen får skav och ludd är jobbigt.
Jag testade ett par flätade lädertyglar och dessa är numera mina favoriter! De är mjuka och "trycks ihop" lite i handen, så de känns inte för tjocka eller breda. I o m att de är flätade, glider inte händerna som med släta tyglar.
Jag har nog inte ridit med flätade tyglar på typ 20 år eller mer, de ser alltid så breda ut så jag har tänkt att det inte passar🤪
Kanske värt att testa, men jag skulle sakna stopparna. Jag reder knappt ut att känna om tyglarna är lika långa så jag räknar alltid stopparna 😅
 
Jag har nog inte ridit med flätade tyglar på typ 20 år eller mer, de ser alltid så breda ut så jag har tänkt att det inte passar🤪
Kanske värt att testa, men jag skulle sakna stopparna. Jag reder knappt ut att känna om tyglarna är lika långa så jag räknar alltid stopparna 😅
Så tänkte jag också, men de ser bredare ut än vad de är, tycker jag. Att flätningen är lite "fluffig" och pressas ihop i handen. Iaf de jag har. 😅
Jag har också räknat stoppar för att kolla tygellängden och inte haft koll på var jag har händerna, men jag tycker faktiskt att de håller sig där jag placerar dem och därmed slipper jag det där ständiga "vilken stopp är den handen vid nu? Har vänstertygeln rymt igen och blivit lång?"

En annan bra sak är att de inte "äter" handskar på samma sätt som mina gummiklädda tyglar med täta stoppar. 😁
 
Om du gillar lite smalare tyglar så kan jag tipsa om att kika på utbudet för islandshäst, de är i princip alltid smala och har ofta täta stoppar, man brukar kunna välja att få hakar eller traditionella fästen också.
 
Eqviptus tyglar är mjuka och stroppar rätt tätt (men kanske inte tillräckligt?)
Däremot upplever jag dom som väldigt halkiga, de är rätt nya dock, kanske blir bättre med tiden. Men skaver inget iaf 😇
 
Eqviptus tyglar är mjuka och stroppar rätt tätt (men kanske inte tillräckligt?)
Däremot upplever jag dom som väldigt halkiga, de är rätt nya dock, kanske blir bättre med tiden. Men skaver inget iaf 😇
Halkiga är ju inget vidare, men läste på deras sida att greppet blir bättre efter mer puts och användning. Kanske beställer dem om inte lippotyglarna blir bra!
 
Om du gillar lite smalare tyglar så kan jag tipsa om att kika på utbudet för islandshäst, de är i princip alltid smala och har ofta täta stoppar, man brukar kunna välja att få hakar eller traditionella fästen också.
Kollade på en sida som har islandsgrejer men hittade inget där som kändes så lockande.
 
Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan och det är väl inte topp just när det gäller skav.

Jag vill ha smala mjuka tyglar med täta stoppar. Tycker stopparna på mina nuvarande är perfekta, de jag har nu är dessa från Hööks:

Jag har också små händer och när jag skaffade egen häst och egna tyglar så blev det just dessa från Hööks. Vilken skillnad mot allt som jag ridit med tidigare. Kunde äntligen börja jobba på att stänga handen ordentligt.
 
Jag har också små händer och när jag skaffade egen häst och egna tyglar så blev det just dessa från Hööks. Vilken skillnad mot allt som jag ridit med tidigare. Kunde äntligen börja jobba på att stänga handen ordentligt.
Ja jag gillar dem, men hoppas hitta ett par andra som också känns bra men som är mer skonsamma mot hästens päls i känsliga perioder😊
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 174
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: Calmiche
·
Utrustning Japp, då var jag igång med fler frågor nu då. Suck. Fråga 1. Finns det lädertyglar med täta stoppar som inte kostar skjortan och som...
Svar
8
· Visningar
786
Senast: mackan
·
Utrustning Mitt förråd av tyglar har tagit slut och jag behöver en viss typ av tygel för att slippa än mer ont i händerna. De jag har är märkeslösa...
2
Svar
34
· Visningar
3 293
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp