Tips på tyglar?

Ja jag gillar dem, men hoppas hitta ett par andra som också känns bra men som är mer skonsamma mot hästens päls i känsliga perioder😊

Borde nog ha ett par såna också, min får också lätt skav, men samtidigt känner jag mig väldigt beroende av gummigreppet.
 
Jag har lippo-tyglarna. Har rätt stora händer (7,5) och för mig sitter stropparna nästan för tätt… Är nöjd med hur mjuka de är men mina svarta tappade snabbt färg så numera är de nästan gröna och jag rider bara med dem hemma och i skogen.
 
Jag har lippo-tyglarna. Har rätt stora händer (7,5) och för mig sitter stropparna nästan för tätt… Är nöjd med hur mjuka de är men mina svarta tappade snabbt färg så numera är de nästan gröna och jag rider bara med dem hemma och i skogen.
Gröna? Oj, mindre bra :down:
 
TIL att det finns något som heter tygelskav. Är det mot halsen, eller? Hade aldrig hört talas om. (Rider själv med hängande westerntyglar).
 
TIL att det finns något som heter tygelskav. Är det mot halsen, eller? Hade aldrig hört talas om. (Rider själv med hängande westerntyglar).
Ja precis! Avskavd päls på den del av halsen där tygeln ligger mot. Har man gummi på tyglarna kan det bli skav extra lätt eftersom det blir så hög friktion.
Min häst har haft sjukt dålig päls nu sista halvan av vintern, fått skav lite överallt av välpassande utrustning.
 
Beställde de där lippotyglarna, får se om de blir bra eller inte. Lyckades googla fram att folk var nöjda med dem iaf 👍

Jag hade såna för ett tag sen, tyckte jättemycket om dem 😊 Har väldigt små händer ( 6-6.5 i handsstorlek)

Gillar också Schockemöhles Durasoft grip.
 
Kan uppdatera med att lippotyglarna verkligen är superfina! Jag har inte haft chans att rida med dem själv, men räckte med att klämma på dem för att bli nöjd. Så himla mjuka och fina i skinnet, helt lagom i tjocklek och bredd och stopparna sitter tätt och bra. Tror jag ska satsa på ett par likadana men rundsydda till mitt andra träna också, men det får bli lite längre fram🥰
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 169
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Utrustning Japp, då var jag igång med fler frågor nu då. Suck. Fråga 1. Finns det lädertyglar med täta stoppar som inte kostar skjortan och som...
Svar
8
· Visningar
780
Senast: mackan
·
Utrustning Mitt förråd av tyglar har tagit slut och jag behöver en viss typ av tygel för att slippa än mer ont i händerna. De jag har är märkeslösa...
2
Svar
34
· Visningar
3 293
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp