Tips på utbildning/jobb

Kan du inte läsa vidare till civ ek och sedan revisor? Finns ju fina vägar både inom internrevision (främst riskstyrning då) eller extern revision då man granskar andra bolag.

Arbetsmarknaden är mycket god för auktoriserade revisorer.
Det man läser på YH får man tyvärr inte tillgodoräkna sig på högskola/uni sedan, men jag har en hel del grundläggande ekonomikurser jag läst på högskola (52,5 HP av kurser som är med i ekonomprogrammet på högskolan i Gävle), skulle ju kanske kunna fortsätta på det spåret :idea: Det låter ändå som jag skulle kunna tycka det är kul!
 
En annan aveny som ligger nara de som namnts som kanske kan funka ar kanske nagon form av risk management? Det handlar ju mycket om att fundera pa vad som kan ga fel, och hur man ska undvika att de sakerna hander!

Enligt vad du berattat kanns kanske en breddning inom revision mer din grej, om du kanske far ratt kunskaper for att ga vidare med mer komplicerade uppgifter, men tankte jag skulllle slanga in ytterligare ett alternativ att fundera pa :)

Min uppfattning ar att risk oftast ses som ett ganska osexigt jobb, sa det kan finnas goda mojligheter att avancera om man ar kompetent och driven, da konkurrensen kanske inte ar stenhard - men det kanns nastan lite elakt att skriva, om det finns nagra risk managers har!
Det låter som ett spännande jobb, mina vänner stör sig på att jag jämt tänker på "worst case scenario" :rofl: Kanske skulle vara ett passande jobb då.
 
Det låter som ett spännande jobb, mina vänner stör sig på att jag jämt tänker på "worst case scenario" :rofl: Kanske skulle vara ett passande jobb då.

Risk ar ju ocksa brett - jag tror det ar nagon har pa buke som jobbar med typ katastrofplanering, den typen av risk jag stott pa mest ar olika typer av foretags/corporate risk, allt fran fysiska risker (typ, hur kontrollerar vi vem som kommer in i vara byggnaader) till datasakerhet. Att se till att GDPR foljs, klimatrisker osv faller allt under "risk",

Kommer ihag att pa mitt forsta jobb var jag kompis med en snubbe i risk funktionen, och de planerade diverse tester for att se till att de kontroller de hade i plats funkade (t.ex. sa hade vi en vakt i dorren som du skulle visa ditt foretagspass for - sa ett satt att testa var att skicka in folk i byggnaden utan foretagspass for att se om de stoppas osv)
Ar absolut ingen expert pa omradet, men det ar vad jag vet :p
 
Jag tänker att Logistikkoordinator/ingengör kanske skulle passa? Det är stor brist på såna och sägs vara ett bra framtidsyrke, med bra lön.
 
Hej!

Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år).

Jag går just nu en YH utbildning till redovisningsekonom (har gått 1 av 2 år). Jag har jobbat med enklare bokföring/löner i 8 år och tänkte att nästa steg att utbilda mig skulle vara rätt, men det känns inte som att jag vill jobba med detta resten av livet.

Jag gillar att räkna, tänka, fundera, är dock inget mattegeni. De roligaste kurserna i programmet jag läser nu är de som innehåller kalkylering av olika slag. Älskar att plugga och har pluggat lite till och från på sidan av jobbet. Helst skulle jag plugga hela livet, gillar att lösa "problem" av olika slag, läsa på, lära mig nya saker.

Jag trivs inte att jobba med människor, som t.ex. vård, skola, omsorg.

Har gått IT på gymnasiet, har läst Matte A, B, C, D, E, Fysik A, Kemi A & B, Biologi A & B, Svenska A & B, Engelska A & B och en hel drös med IT relaterade kurser. Så jag är behörig till rätt många utbildningar. Har totalt läst ca 170 högskolepoäng på högskola/universitet också, främst kurser inom IT och ekonomi, men bara på grundnivå och "lösa" kurser så att säga, så jag har ingen examen.

Sitter och kollar både på arbetsförmedlingens sida vilka typer av jobb som finns och på antagning.se för att de vilka utbildningar som finns. Det är så svårt att veta vad man kan jobba med, när i stort sett alla jag umgås med inte har studerat vidare efter gymnasiet. Jag har liksom ingen insyn i den akademiska världen.

Har ni några tips och råd? Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!
Upphandlare säger jag
Så fort jag blivit trött på en upphandling så är den klar och det är dags att gå vidare till nästa helt unika entreprenad/tjänst/vara /innovation
Man lär sig grymt mycket på vägen dessutom
 
Jag har en vän som är programmerare/systemutvecklare. Var själv lite inne på det spåret ett tag så har grillat honom lite om det. Det är ju ett bristyrke så det är inte svårt att få jobb, goda möjligheter till bra lön, hemarbete osv. Han ville dock understryka att det är viktigt att man tycker det är kul, det är ett jobb man måste "brinna för" och man får räkna med att spendera mycket av sin fritid med att "utbilda sig" och utvecklas, det man får lära sig i skolan sätter en bra grund men det räcker inte för att bli bra på sitt jobb, tydligen många från hans utbildning som inte jobbar med det nu för de helt enkelt inte kände att de klarar det. Det är också den typen av jobb där utbildning inte är ett direkt krav för jobb, kompetens är allt.

Även om jag kanske låter negativ vill jag inte vara avskräckande, tycker absolut du ska läsa en kurs och se om det är något du kan gilla! Med hur du beskriver vad du söker och inte så låter det som att det skulle passa jättebra :)
Min man och jag jobbar båda med programmering. Han har jobbat ca 15 år och jag har jobbat i fem år med programmering. Ingen av oss brinner för programmering eller programmerar på fritiden. Vi har alla fördelar som du räknar upp, bra lön och får jobba hemma osv.

Det finns en mytbildning som vissa programmerare gärna vill sprida om yrket, kanske för att de jobbat så och tycker det är det enda rätta sättet att göra saker eller så vill de att andra ska tro att det är så svårt.

Alla som programmerar lever inte för att koda. Vill du till de häftigaste ställen t.ex. Google eller Spotify behöver du ligga i, men kan man tänka sig lite mer töntiga ställen så är det som vilket ”kontorsjobb” som helst.

Så till TS vill jag säga att programmering är jättekul och bli inte avskräckt av myten om programmeraren som lever för sitt jobb.
 
Jag tycker också att det låter som att programmering kan vara något för dig, TS :) Kanske. Jag är i branschen och rekryterar en hel del nya förmågor.

Skulle säga att det är rätt blandat bland mina kollegor om man ÄR programmerare eller jobbar som programmerare.

När jag rekryterar, så vill jag hitta personer som gillar problemlösning, kan kommunicera(!), och som kan hantera föränderliga krav även sent i processen. Att kunna argumentera för sin sak och ifrågasätta, men ändå kunna ”kill your darlings” och vara prestigelös. Och ett intresse för slutanvändaren, vem gör vi de här för?
 
Det här är kanske helt fel i vad du letar efter men jag tänker ändå föreslå det. Cnc-operatör. Det är generellt ett jobb där de letar efter personer som är lösningsorienterade. Du har ritningsläsning, maskinens system och i viss utsträckning uträkningar. Mer eller mindre beror på arbetsplats. Sen ännu steget längre (och kanske mer passande för dig) är produktionstekniker. På mitt jobb som håller på med legotillverkning är det de som utefter ritning skriver program, fixar ställblad och ordnar med nya detaljer så att de går att köra. De jobbar även med förbättring och problemlösning men är inga fysiska reparatörer eller operatörer på samma sätt de som kör maskinen i vanliga fall.
 
Upphandlare säger jag
Så fort jag blivit trött på en upphandling så är den klar och det är dags att gå vidare till nästa helt unika entreprenad/tjänst/vara /innovation
Man lär sig grymt mycket på vägen dessutom
Det låter spännande! Vad behöver man för utbildning för att jobba med det? :)
 
Min man och jag jobbar båda med programmering. Han har jobbat ca 15 år och jag har jobbat i fem år med programmering. Ingen av oss brinner för programmering eller programmerar på fritiden. Vi har alla fördelar som du räknar upp, bra lön och får jobba hemma osv.

Det finns en mytbildning som vissa programmerare gärna vill sprida om yrket, kanske för att de jobbat så och tycker det är det enda rätta sättet att göra saker eller så vill de att andra ska tro att det är så svårt.

Alla som programmerar lever inte för att koda. Vill du till de häftigaste ställen t.ex. Google eller Spotify behöver du ligga i, men kan man tänka sig lite mer töntiga ställen så är det som vilket ”kontorsjobb” som helst.

Så till TS vill jag säga att programmering är jättekul och bli inte avskräckt av myten om programmeraren som lever för sitt jobb.
Tack för en annan vinkel, det låter ju ändå som programmering kan vara det som passar mig bäst. Jag ville jobba med det redan när jag gick gymnasiet, men sen tog livet andra vändningar. Kanske är dags att komma tillbaka på den banan nu :idea:
 
Jag tycker också att det låter som att programmering kan vara något för dig, TS :) Kanske. Jag är i branschen och rekryterar en hel del nya förmågor.

Skulle säga att det är rätt blandat bland mina kollegor om man ÄR programmerare eller jobbar som programmerare.

När jag rekryterar, så vill jag hitta personer som gillar problemlösning, kan kommunicera(!), och som kan hantera föränderliga krav även sent i processen. Att kunna argumentera för sin sak och ifrågasätta, men ändå kunna ”kill your darlings” och vara prestigelös. Och ett intresse för slutanvändaren, vem gör vi de här för?
Tack för ditt svar! Intressant att höra från rekryterarens sida, det låter som jag skulle kunna trivas som programmerare! Blir mer och mer övertygad nu tror jag! :D
 
Det här är kanske helt fel i vad du letar efter men jag tänker ändå föreslå det. Cnc-operatör. Det är generellt ett jobb där de letar efter personer som är lösningsorienterade. Du har ritningsläsning, maskinens system och i viss utsträckning uträkningar. Mer eller mindre beror på arbetsplats. Sen ännu steget längre (och kanske mer passande för dig) är produktionstekniker. På mitt jobb som håller på med legotillverkning är det de som utefter ritning skriver program, fixar ställblad och ordnar med nya detaljer så att de går att köra. De jobbar även med förbättring och problemlösning men är inga fysiska reparatörer eller operatörer på samma sätt de som kör maskinen i vanliga fall.
Tack för tips! Alla tips är bra, då kan jag kika och se om det låter som något för mig, ska läsa på lite om CNC-operatör och se vad det innebär :D
 
Jag tänker att Logistikkoordinator/ingengör kanske skulle passa? Det är stor brist på såna och sägs vara ett bra framtidsyrke, med bra lön.
Tack för tips! Jag har haft en del med transportbranschen att göra och jag känner vid första tanke att just den kanske jag vill hålla mig ifrån. Men det lär ju finnas andra jobb än just såna som jag kommit i kontakt med, så jag ska läsa på lite mer om det, och se om det kan vara ett alternativ! :)
 
Min man och jag jobbar båda med programmering. Han har jobbat ca 15 år och jag har jobbat i fem år med programmering. Ingen av oss brinner för programmering eller programmerar på fritiden. Vi har alla fördelar som du räknar upp, bra lön och får jobba hemma osv.

Det finns en mytbildning som vissa programmerare gärna vill sprida om yrket, kanske för att de jobbat så och tycker det är det enda rätta sättet att göra saker eller så vill de att andra ska tro att det är så svårt.

Alla som programmerar lever inte för att koda. Vill du till de häftigaste ställen t.ex. Google eller Spotify behöver du ligga i, men kan man tänka sig lite mer töntiga ställen så är det som vilket ”kontorsjobb” som helst.

Så till TS vill jag säga att programmering är jättekul och bli inte avskräckt av myten om programmeraren som lever för sitt jobb.

Jag kanner flera som jobbar pa Intel, Google, och Spotify (och andra storre dataforetag) som programerare ... INGEN av dem "brinner for" att programera. De gor ett bra job och har massor av fritidsintressen som de kan halla pa med for att de far in tillrackligt med pengar pa sitt programerar job. (Ett par av dem tjanar over en halv million US dollars aret pa sitt programerar job ... som de lagger ner den tid de behover, men inte mer pa)
 
Hej!

Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år).

Jag går just nu en YH utbildning till redovisningsekonom (har gått 1 av 2 år). Jag har jobbat med enklare bokföring/löner i 8 år och tänkte att nästa steg att utbilda mig skulle vara rätt, men det känns inte som att jag vill jobba med detta resten av livet.

Jag gillar att räkna, tänka, fundera, är dock inget mattegeni. De roligaste kurserna i programmet jag läser nu är de som innehåller kalkylering av olika slag. Älskar att plugga och har pluggat lite till och från på sidan av jobbet. Helst skulle jag plugga hela livet, gillar att lösa "problem" av olika slag, läsa på, lära mig nya saker.

Jag trivs inte att jobba med människor, som t.ex. vård, skola, omsorg.

Har gått IT på gymnasiet, har läst Matte A, B, C, D, E, Fysik A, Kemi A & B, Biologi A & B, Svenska A & B, Engelska A & B och en hel drös med IT relaterade kurser. Så jag är behörig till rätt många utbildningar. Har totalt läst ca 170 högskolepoäng på högskola/universitet också, främst kurser inom IT och ekonomi, men bara på grundnivå och "lösa" kurser så att säga, så jag har ingen examen.

Sitter och kollar både på arbetsförmedlingens sida vilka typer av jobb som finns och på antagning.se för att de vilka utbildningar som finns. Det är så svårt att veta vad man kan jobba med, när i stort sett alla jag umgås med inte har studerat vidare efter gymnasiet. Jag har liksom ingen insyn i den akademiska världen.

Har ni några tips och råd? Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!
Säljare. Mindre tekniska företag, du blir en hjälte. Sök säljarjobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
573
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 530
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 043
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp