Bukefalos 28 år!

Tipsa mig om lunchmat

Ninjakatten

Trådstartare
Nu är jag så trött på att vara trött hela tiden. När det sker så är det efter lunch, och håller i sig några timmar. Det är ingen trötthet som beror på för lite sömn, för det känner jag igen, utan det är en sjukt jobbig matthet som gör mig slö, tung i kropp och huvud och sur och grinig. Det sker inte heller varje dag, men jag misstänker att maten kan vara ett problem, då jag kan köra på som tusan fram till jag ätit lunchen. Jag misstänker bröd, och produkter med mjöl i som pasta.

Jag vill ha energi till att träna, vara ute och arbeta utan att känna att jag bara vill sätta mig ned och gråta.

Så snälla kloka bukefalister, ge mig tips på mättande och energirik lunchmat, som går direkt till musklerna utan att lägga sig tungt i magen! Jag vill undvika bröd, men kan prova pasta i ex sallader. Jag känner mig pigg och stark efter havregrynsgröt och ägg, men mer än så har jag inte uppmärksammat.

Maten bör till på köpet vara snabb och enkel att laga, alternativt gå att göra i stora mängder för uppvärmning. Inte jättedyr heller.

Tips tack!
 
En kycklingfilé med god kryddning tillsammans med ris/quinoa/couscous och kokt broccoli. Sås på yoghurt och vitlök eller hemgjord currysås om man hellre vill det.

Gott, hälsosamt och går att göra mycket av :) Och ingen grädde, pasta eller bröd som lägger sig som en sten i magen.
 
linssoppa! :d
(jag brukar koka tärnade morötter, tärnad potatis och röda linser i grönsaksbuljong, på slutet tillsätter jag purjolök. Ibland kryddar jag med en påse saffran. Det ger en soppa som håller blodsockret jämnt och magen i trim! Kan ge lite magknip första gången man äter, om magen inte är van vid fibrerna...)
jag brukar äta 1-2 rågkakor med smör o ost till, för att det känns som att det hör ihop... men det är ju en smaksak
 
Jag för gärna köttfärsbiffar med fetaost (helst av lammfärs men det går med vilken som helst). Man kan göra grymt många på ingen tid och de tål frysning fint. Och man kan äta potatis/ris/sallad/bulgur/inget mer än tzatziki till beroende på. (När jag jobbar och äter mitt i natten undviker jag gärna kolhydrattillbehör, blir så trött då. Så då brukar jag köra med sallad och tzatziki till. Är jag hemma blir det klyftpotatis till).
 
Sallader kan man variera i det oändliga, om man tycker om det som jag ;). Ett tips är tex blandsallad, lite gurka, cocktailtomater, ett pkt fetasost, ett par pkt kycklingbacon och valfri mängd bönpasta. Till det en vinegrette på matolja, vatten, senap och majonäs, svartpeppar. Mums! :d Lagom till 2-3 portioner :).
 
@Ninjakatten Själv gillar jag t.ex. fisksoppa med rotfrukter, det kan man ju variera i det oändliga och lätt att göra storkok av, använder mig av fryst fisk som t.ex. torsk och liknande. Laxfile eller kycklingfile med keso och sallad till är en annan bra lunchrätt. Keso är förövrigt en sån sak som jag alltid ser till att ha en burk av i kylen på jobbet och knäckebröd då kan man i värsta fall göra nödlunch på tärnad frukt, keso och krossat knäckebröd om man inte har något annat. Ska jag träna eller till stallet direkt efter jobbet så sätter jag alltid i mig en skål av detta innan jag lämnar jobbet. Keso har en bra balans mellan proteiner och kolhydrater med. Igår gjorde jag jättegod lasagne på rotfrukter, mozarella och spenat. Blev hur gott som helst och flera matlådor. Pasta med vitt mjöl kan du byta ut mot fullkornspasta.

Tänk på att minska portionen om du har en kolhydrattät lunch med dig och ha alltid sallad till. Själv försöker jag alltid äta en frukt på jobbet på förmiddagen, det gör att jag inte äter så stor portion på lunchen och håller mig mätt ändå. Bulgur och quinoa är ett bra alternativ till ris och pasta och går dessutom snabbt att göra. En promenad på lunchen kan göra underverk om du har möjlighet till det även om man bara hinner med 10 minuter går man i raskt tempo så piggnar man till efter att man ätit tycker jag.
 
Just "slö och tung i kroppen" var precis så jag kände mig när jag åt för mycket gluten. Jag är inte glutenintolerant, men kroppen reagerar väldigt negativt på för mycket gluten och min gräns för vad som är "för mycket" är väldigt låg. Av de anledningarna försöker jag äta glutenfritt hela tiden. När jag lyckas, då är kroppen full av energi och jag håller mig mätt längre, egentligen oavsett vad det är för mat.

För tillfället har jag snöat in mig på att äta sallad till lunch. Jag har ett fysiskt krävande arbete och äter frukost (glutenfri müsli och yougurt), mellanmål (ofta ägg och någon macka, ska dock bytas ut till smoothie) och sedan lunch. Då håller jag mig pigg och glad långt in på eftermiddagen/kvällen när det är dags för middag.

Vad du också kan testa, som fungerar helt ok för mig, är att byta ut vanlig pasta mot fullkornspasta osv. Min kropp reagerar väldigt olika på om jag äter vanlig pasta eller vanligt bröd jämfört med om jag äter något baserat på fullkorn.
 
Till matsäck är det bra med soppor. Linssoppa har någon redan tipsat om, men finns ju många fler... Mixad rotsakssoppa, rödbetssoppa, morotssoppa med ingefära, grönkålssoppa... Istället för en macka till soppan äter jag ofta risplättar gjorda på råris. Ibland gör jag sallad med quinoa eller fullkornspasta, kan ätas varm också om man har grönsallad och gurka och sånt vid sidan av. Jag brukar blötlägga och koka sojabönor pga det är billigt och väldigt nyttigt. Dom är små och har neutral smak så jag kan blanda ner lite i lite allt möjligt och det märks knappt!
 
Just "slö och tung i kroppen" var precis så jag kände mig när jag åt för mycket gluten. Jag är inte glutenintolerant, men kroppen reagerar väldigt negativt på för mycket gluten och min gräns för vad som är "för mycket" är väldigt låg. Av de anledningarna försöker jag äta glutenfritt hela tiden. När jag lyckas, då är kroppen full av energi och jag håller mig mätt längre, egentligen oavsett vad det är för mat.
Jag är precis likadan. Äter jag glutenfritt är jag piggare, mår bättre och har mycket mer energi. Jag är inte glutenintolerant, man har gjort tester på mig flera gånger eftersom jag har problem med gallan, men jag mår enormt mycket bättre utan gluten.
 
Wraps av något slag? Kan ju fyllas med nästan vad som helst. Tonfisk, kyckling, sallad och alla möjliga grönsaker.
 
Wiho vad många bra svar jag får! Tack för inspiration, det är just att dey är så svårt att komma på något nytt när man är oinspirerad. Kör hårt med era tips!
 
Min bästa lunch är bananpannkaka. Görs i ett nafs och med keso, frukt och lite nötter/mandel/frön på står man sig riktigt länge.
Bara mosa en banan och blanda med ett ägg, stek, ät. Kan inte blir snabbare och enklare, eller godare! :p:up:
 
Nu är jag så trött på att vara trött hela tiden. När det sker så är det efter lunch, och håller i sig några timmar. Det är ingen trötthet som beror på för lite sömn, för det känner jag igen, utan det är en sjukt jobbig matthet som gör mig slö, tung i kropp och huvud och sur och grinig. Det sker inte heller varje dag, men jag misstänker att maten kan vara ett problem, då jag kan köra på som tusan fram till jag ätit lunchen. Jag misstänker bröd, och produkter med mjöl i som pasta.

Jag vill ha energi till att träna, vara ute och arbeta utan att känna att jag bara vill sätta mig ned och gråta.

Så snälla kloka bukefalister, ge mig tips på mättande och energirik lunchmat, som går direkt till musklerna utan att lägga sig tungt i magen! Jag vill undvika bröd, men kan prova pasta i ex sallader. Jag känner mig pigg och stark efter havregrynsgröt och ägg, men mer än så har jag inte uppmärksammat.

Maten bör till på köpet vara snabb och enkel att laga, alternativt gå att göra i stora mängder för uppvärmning. Inte jättedyr heller.

Tips tack!
Det här är nog ett goddag yxskaft svar. Men jag slutade bli så förtvivlat trött efter lunchen när jag började sova mer :D.

Men det som var värst var väl att äta typ kyckling och ris för mig. Nu med mer grönsaker och lite mer husmanskostliknande mat så är det bättre. (Dvs typ kyckling, ris, sås, grönsaker istället för ett kycklinglår och en hög ris.)

(Om sömn inte hjälper och jag blir jättetrött ändå så äter jag järntabletter o C-vitamin, brukar fixa det för mig.)
 
Min bästa lunch är bananpannkaka. Görs i ett nafs och med keso, frukt och lite nötter/mandel/frön på står man sig riktigt länge.
Bara mosa en banan och blanda med ett ägg, stek, ät. Kan inte blir snabbare och enklare, eller godare! :p:up:

Åh det lät ju jättintressant! Då får man användning för halvgamla bananer också.
 
Det här är nog ett goddag yxskaft svar. Men jag slutade bli så förtvivlat trött efter lunchen när jag började sova mer :D.

Men det som var värst var väl att äta typ kyckling och ris för mig. Nu med mer grönsaker och lite mer husmanskostliknande mat så är det bättre. (Dvs typ kyckling, ris, sås, grönsaker istället för ett kycklinglår och en hög ris.)

(Om sömn inte hjälper och jag blir jättetrött ändå så äter jag järntabletter o C-vitamin, brukar fixa det för mig.)
jag blev piggare när jag började sova mindre ^_^. innan när jag bara jobbade 3-4h om dagen så sov jag oftast alldeles för länge och kom aldrig igång, dvs sov mellan kl 24- 11...
nu så sover jag 2,5 + 5h och har mer energi nu än när jag var mer ledig. jobbar i regel alltid dubbelt nu, natt och em. och sover däremellan. men jag är piggare när jag vaknar vare sig det är kl 1 på natten eller kl 12 på dagen :), lite mysko då jag nu ändå mest lever på bröd.. frukost nr 1 är rostbröd och frukost nr 2 är också bröd :p men äter ordentlig lagad mat på kvällen.
 
jag blev piggare när jag började sova mindre ^_^. innan när jag bara jobbade 3-4h om dagen så sov jag oftast alldeles för länge och kom aldrig igång, dvs sov mellan kl 24- 11...
nu så sover jag 2,5 + 5h och har mer energi nu än när jag var mer ledig. jobbar i regel alltid dubbelt nu, natt och em. och sover däremellan. men jag är piggare när jag vaknar vare sig det är kl 1 på natten eller kl 12 på dagen :), lite mysko då jag nu ändå mest lever på bröd.. frukost nr 1 är rostbröd och frukost nr 2 är också bröd :p men äter ordentlig lagad mat på kvällen.
Jo man är tydligen tröttast om man sover mer eller mindre än ca 7 till kanske 8 timmar om dagen enligt ngn statistik jag läste. Men på individnivå är det nog annorlunda.

Men jag blir i alla fall tröttare på dagen om jag sover runt 5 - 6 timmar än om jag sover 6-8 timmar per natt över tid. (Sover jag 8-9 timmar över en längre period får jag svårt att somna.)

Bröd påverkar inte min trötthet alls, eller pasta eller sådant. Men för lite grönsaker gör nog det.
 
Jo man är tydligen tröttast om man sover mer eller mindre än ca 7 till kanske 8 timmar om dagen enligt ngn statistik jag läste. Men på individnivå är det nog annorlunda.

Men jag blir i alla fall tröttare på dagen om jag sover runt 5 - 6 timmar än om jag sover 6-8 timmar per natt över tid. (Sover jag 8-9 timmar över en längre period får jag svårt att somna.)

Bröd påverkar inte min trötthet alls, eller pasta eller sådant. Men för lite grönsaker gör nog det.

Jag behöver 8-9 timmar per natt, mer blir jag slö och kommer inte igång, mindre somnar jag när jag sitter ned.

Men jag tycker jag känner skillnad på tröttheterna, om man kan säga så. Trött pga lite sömn blir jag sömnig, trött pga maten är mycket tyngre och påfrestande på något vis. Det är mer en matthet, som när man är sjuk, än trötthet.

Grönsaker blir det lätt att jag äter för lite av. Kan mycket väl ligga något i det!
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 013
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 498
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 179
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp