Bukefalos 28 år!

Tipsa mig om lunchmat

Just "slö och tung i kroppen" var precis så jag kände mig när jag åt för mycket gluten. Jag är inte glutenintolerant, men kroppen reagerar väldigt negativt på för mycket gluten och min gräns för vad som är "för mycket" är väldigt låg. Av de anledningarna försöker jag äta glutenfritt hela tiden. När jag lyckas, då är kroppen full av energi och jag håller mig mätt längre, egentligen oavsett vad det är för mat.

För tillfället har jag snöat in mig på att äta sallad till lunch. Jag har ett fysiskt krävande arbete och äter frukost (glutenfri müsli och yougurt), mellanmål (ofta ägg och någon macka, ska dock bytas ut till smoothie) och sedan lunch. Då håller jag mig pigg och glad långt in på eftermiddagen/kvällen när det är dags för middag.

Vad du också kan testa, som fungerar helt ok för mig, är att byta ut vanlig pasta mot fullkornspasta osv. Min kropp reagerar väldigt olika på om jag äter vanlig pasta eller vanligt bröd jämfört med om jag äter något baserat på fullkorn.

Det är nog så att trots att man inte är glutenintolerant så kanske kroppen inte vill ha för mycket av det. För mig verkar en macka vara den gränsen.

Jag ska faktiskt testa ett riktigt fullkornsbröd och se vad kroppen säger.
 
Jag behöver 8-9 timmar per natt, mer blir jag slö och kommer inte igång, mindre somnar jag när jag sitter ned.

Men jag tycker jag känner skillnad på tröttheterna, om man kan säga så. Trött pga lite sömn blir jag sömnig, trött pga maten är mycket tyngre och påfrestande på något vis. Det är mer en matthet, som när man är sjuk, än trötthet.

Grönsaker blir det lätt att jag äter för lite av. Kan mycket väl ligga något i det!
Jo, ok. Det som förvånat mig lite är att jag just blivit mer trött av mina "klassiska" rätter men inte lika trött av "husmanskosten" som min man lagar.

Dvs när jag själv har gjort lunch till mig själv så har det varit värre. Men det var länge sedan nu :). Det är lustigt för min lunch är mer vad jag skulle trott var nyttigt än hans. Dvs jag blir som sagt tröttare av bara ris och magert kött än av ris, sås, magert kött och grönsaker. Eller till och med en pasta carbonara (som borde vara det värsta man kan äta.). Det kanske är bristen på näringsinnehåll och fett i det jag själv gör som är problemet. Jag skulle spontant trott att det borde vara tvärt om, pasta carbonara gör en trött, ris och kyckling pigg.
 
Det är nog så att trots att man inte är glutenintolerant så kanske kroppen inte vill ha för mycket av det. För mig verkar en macka vara den gränsen.

Jag ska faktiskt testa ett riktigt fullkornsbröd och se vad kroppen säger.
Tror det kan vara att man ibland äter så extrema mängder bröd och pasta att det tränger ut andra näringsämnen. Typ bröd till frukost, pasta till lunch, pannkakor till middag, då har man knappt ätit någonting annat än vetemjöl hela dagen. Lite av en monodiet. Dvs det som händer kan vara att man faktiskt får i sig sallad och grönsaker också, inte att man inte får i sig just gluten.

Man ska trots allt äta 5 portioner eller ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen, minst. Men vem gör det? Jag har försökt nu i ett halvår och helt ärligt är det jättesvårt, (två apelsiner ska ned och det är lite för lite, efter lunchen är man för mätt, efter frukost med och vid mellanmål äter jag hellre några mandlar, borde kanske äta mindre lunch.) det är lättare att inte äta en enda nedrans rå grönsak eller frukt. Så ska väl dessutom 1/3 av tallriken vara fylld med diverse kokt broccoli och dyl, hur ofta händer det egentligen?

(Jag äter mer en frukostmacka och sedan äter jag pasta ett par gånger i veckan. Men det verkar finnas de som äter frukostmacka, mellanmålsmacka, pasta, mellanmålsmacka och mackmiddag :D (mm mackmiddag är gott) då är det nog självklart så att man mår bättre om man äter färre mackor och börjar få i sig potatis.)
 
Senast ändrad:
Tror det kan vara att man ibland äter så extrema mängder bröd och pasta att det tränger ut andra näringsämnen. Typ bröd till frukost, pasta till lunch, pannkakor till middag, då har man knappt ätit någonting annat än vetemjöl hela dagen. Lite av en monodiet. Dvs det som händer kan vara att man faktiskt får i sig sallad och grönsaker också, inte att man inte får i sig just gluten.

Man ska trots allt äta 5 portioner eller ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen, minst. Men vem gör det? Jag har försökt nu i ett halvår och helt ärligt är det jättesvårt, (två apelsiner ska ned och det är lite för lite, efter lunchen är man för mätt, efter frukost med och vid mellanmål äter jag hellre några mandlar, borde kanske äta mindre lunch.) det är lättare att inte äta en enda nedrans rå grönsak eller frukt. Så ska väl dessutom 1/3 av tallriken vara fylld med diverse kokt broccoli och dyl, hur ofta händer det egentligen?

(Jag äter mer en frukostmacka och sedan äter jag pasta ett par gånger i veckan. Men det verkar finnas de som äter frukostmacka, mellanmålsmacka, pasta, mellanmålsmacka och mackmiddag :D (mm mackmiddag är gott) då är det nog självklart så att man mår bättre om man äter färre mackor och börjar få i sig potatis.)

Håller med till fullo! Att det ska vara så svårt med grönsaker och frukt, jag klarar inte ens de där fem frukterna om dagen. Blir bara inte av. Och grönsaker är typ blä :p
 
Kollegan äter knäckebröd med banan på..... :cautious: Inget jag skulle rekommendera.

Vi brukar göra stora lass av pajer. Typ kyckling/ champinjoner/ grönsaker i varierade mängder

Lätt att fördela i portioner och tas med och jag tycker de ger en mättnadskänsla som håller sig utan att man blir så tung i huvudet efteråt.

Lasagne som kan göras vegetarisk är också enkel, tar inte alltför lång tid och lätt att frysa in/portionera

Jag kan också göra någon tonfiskröra med vanlig sallad och lite bröd/knäckebröd till mättande och gott :D
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 013
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 494
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 179
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp