Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Middagen idag kändes ganska snäll i smakerna utan att för den delen vara tråkig. Kokt nypotatis, Harry kuvert, sallad och så kummel som ugnsbakats i en citron- och gräslökssås.

Till efterrätt små fina brownies med nougatkrisp som jag impulsgandlade på stationsbageriet i stan :)
 
Herregud. Hade det blivit bättre med sriracha?

Jag tror det är utanför srirachans räddningsområde.

Tveksamt, jag tror inget kan rädda något sådant :crazy: förutom kopiösa mängder alkohol då (boxvin för att matcha nivån på maten) för att glömma smaken på eländet.

Vin. Öl. Sprit! Allt för att glömma. (förmodligen fick vi ljummen folköl eller Coca-Cola eftersom jag fortfarande minns)
 
Lunch: sallad på grönkål, röd rucola (båda egenodlade), melon, jordgubbar, nektarin, lök, pumpakärnor och fetaost. Olja och balsamico.

Middag: moules marinière, surdegsbaguette från samma bageri som @Killaloe s fikabröd. Köpta jordgubbar och egenodlade persikor marinerade i rött vin och honung till dessert.

Före middagen drack vi Bitterfitta. Består av limon cello och prosecco. Resten av proseccon till maten.
 
Var ute och käkade med jobbet igår, som sommaravslutning (nå, jag jobbar två veckor till jag) och avtackning för två kära kollegor. Var på ett nyöppnat turkiskt ställe på Hisingen - några hade spelat Laserdome innan så vi ville hålla oss inom promenadavstånd - så himla gott och trevligt! Jag åt kycklingspett, vilket jag nästan alltid gör på turkiska hak, och det var jättegott. En liten baklava efter som, hör och häpna, inte alls var lika sötsliskig som de jag är van vid från England.
 
Gårkvällens middag blev veganska tapas på jobbsommaravslutning (även om undertecknad jobbar ytterligare några veckor...). Min favorit var en med miso- och svampcreme på rostat surdegsbröd. När jag kom hem på kvällen var jag fortfarande lite småsugen, hittade chips i skåpet och den sista biten bresaola som jag tog med från skidresan i Italien i våras. Intogs med ett glas rött och sedan somnade jag innan kl 23 :D

Lunch idag blev caprese pimpad med nektarinskivor, kokt matvete med dillolja och asiatisk-picklad gurka. Ikväll blir det hipstrig vedugnsbakad pizza på LOKAL.
 
Här undrar vi vilken mat du förväntar dig att få, som ska piggas upp med sriracha och sesamolja. När jag tänker på husvagnssemester med episk mat i inlandet, tänker jag på typ fläskkotlett med potatis och brunsås. Sesamolja på det känns lite udda?

Du är så fördomsfull. :)

Du skulle bara vilka kulinariska utsvävningar man kan åstadkomma på ett enkelt triangakök. En utmaning väl värd att anta. :) Jag minns speciellt hur jag lyckades få till färsk pasta med gorgonzolasås till fem personer. Eller pannkakor . Väldigt frasiga och goda. Med jordgubbar.
 
Förresten är jag ensamstående några dagar och matmisären slår ofelbart till. :crazy:

Tänkte ändå försöka undvika kaffe & servettdieten så jag har gjort ett storkok på broccoli, fullkornspasta, mögelost, chili och turkisk yoghurt. Värms i micro vid behov. :)

I stället har jag lagt min energi på tre saker:
1. Utvidga trädgårdslandet så att jag får ner resten av mina kronärtskocksplantor + sötpotatisplantan som jag hittade på ica (!).

2. Göra tredubbel sats av flädersaft.

3. Fortsätta på min bestseller (?) som aldrig tycks bli klar.

Livet är gott. :heart
 
Jag är sjukt hungrande efter en klassisk jordgubbstårta med mycket grädde och lätt,lätt sockerkaksbotten. Men, bor ensam och har just nu ingen att bjuda hem. Man kan liksom inte tratta i sig en hel tårta eller ens en halv eller en kvarts och eländet håller sig inte mer än högst en dag i kylen. Äsch.

Är det någon som har bra recept på smoothies? Eftersom jag är laktosintolerant brukar jag köra med juice och fryst banan plus olika frusna bär, men skulle gärna ha fler recept? Yoghurt/mjölk/glass går ok om jag inte gör det i för stora mängder (fuck my stomach liksom). Vill ha något kallt och sött!
 
Du är så fördomsfull. :)

Du skulle bara vilka kulinariska utsvävningar man kan åstadkomma på ett enkelt triangakök. En utmaning väl värd att anta. :) Jag minns speciellt hur jag lyckades få till färsk pasta med gorgonzolasås till fem personer. Eller pannkakor . Väldigt frasiga och goda. Med jordgubbar.
Jag tolkade det inte som att det handlade om egen matlagning. Jag har också gjort helt ok mat på triangakök.
 
Jag är sjukt hungrande efter en klassisk jordgubbstårta med mycket grädde och lätt,lätt sockerkaksbotten. Men, bor ensam och har just nu ingen att bjuda hem. Man kan liksom inte tratta i sig en hel tårta eller ens en halv eller en kvarts och eländet håller sig inte mer än högst en dag i kylen. Äsch.

Är det någon som har bra recept på smoothies? Eftersom jag är laktosintolerant brukar jag köra med juice och fryst banan plus olika frusna bär, men skulle gärna ha fler recept? Yoghurt/mjölk/glass går ok om jag inte gör det i för stora mängder (fuck my stomach liksom). Vill ha något kallt och sött!

Ett alternativ till jordgubbstårta är att du gör en lätt, luftig rulltårta. Fyller dem med mosade jordgubbar, lite socker och vispad grädde eller vaniljkräm som blandas. Sen skär du rulltårtan i lagom bitar och dekorerar dem med mer grädde och jordgubbar . Rulltårtebitarna som inte går åt kan frysas in och tinas vid behov och då dekoreras.
 
Till lunch gjorde jag pannkakor på getmjölk och en liten kompotthistoria på de få jordgubbar och persikor som hade mognat.

Frampå eftermiddagen fick jag nog av livet på landet och gick ut och åt med partner
Tortillachips och guacamole. Sedan diverse tacos. En med ceviche, en med friterad fisk, en med portabello och en med långkokt fläskkött. Goda smaker och framförallt helt andra kombinationer än vi brukar göra själva.
 
När jag senast närstuderade en campingplats så verkade det enbart stå antingen grillat eller räkor på menyn. :)
Jag har i stort sett aldrig varit på en campingplats, men jag tror dig. Sist jag seglade kunde man köpa fläskkotletter i de små hamnbutikerna. I stort sett inget annat.
 
Ikväll har jag ätit lax i Abbas citron-och basilikasås med linguini, sallad och en massa små vikentomater med salt och olivolja till. Ett glas cremant de bourgogne. Deppigt att inse att pastasåsen var mycket godare än om jag lagat den på egen hand.
 
Ikväll har jag ätit lax i Abbas citron-och basilikasås med linguini, sallad och en massa små vikentomater med salt och olivolja till. Ett glas cremant de bourgogne. Deppigt att inse att pastasåsen var mycket godare än om jag lagat den på egen hand.
Ändå gott med en god sås!
 
Vi var ätit lökpaj idag. Det var väldigt gott men samtidigt är det fascinerande med paj som liksom innehåller en rödlök, lite salladslök och gräslök för att sen bestå av pajdeg och äggstanning med absurda mängder ost. Det känns liksom som om jag suttit och käkat öst typ snarare än något annat (och så blir det en sån där obehaglig mättnad tycker jag när det mestadels är fett och pajdeg :o ). Meeen, det var som sagt gott och jag fick middagen serverad av sambon när jag hade bett om det, så jag borde inte klaga :angel:
 
Igår åt vi grillade kycklinglår och kycklingklubbor med olika marinad. Sen hade vi grillad knipplök i smör- och krydd-knyte, grillade och marinerade skogschampinjoner, grillad Halloumi och grillade spetspaprikor fyllda med rosmarin och feta. Till det drack vi vin.
Sen åt vi ostkaka med drottningsylt till efterrätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 450
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
107 586
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 047
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 194
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp