Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var ätit lökpaj idag. Det var väldigt gott men samtidigt är det fascinerande med paj som liksom innehåller en rödlök, lite salladslök och gräslök för att sen bestå av pajdeg och äggstanning med absurda mängder ost. Det känns liksom som om jag suttit och käkat öst typ snarare än något annat (och så blir det en sån där obehaglig mättnad tycker jag när det mestadels är fett och pajdeg :o ). Meeen, det var som sagt gott och jag fick middagen serverad av sambon när jag hade bett om det, så jag borde inte klaga :angel:
Jag funderar på paj med gräslök och grönkål imorgon, då dessa grödor växer mig över huvudet snart. Jag brukar undvika grädde i fyllningen och så funderar jag på pecorinoost som är så smakrikt att det inte borde behövas så mycket. Då borde jag slippa den där fettmättnaden?
 
Jag funderar på paj med gräslök och grönkål imorgon, då dessa grödor växer mig över huvudet snart. Jag brukar undvika grädde i fyllningen och så funderar jag på pecorinoost som är så smakrikt att det inte borde behövas så mycket. Då borde jag slippa den där fettmättnaden?
Kanske? Jag tycker liksom hela grejen med ost i fyllningen, smör i degen och mjölk/ägg i stanningen är tillräckligt för att ser ska kännas flottigt, men jag antar att det beror mycket på hur mycket fyllning det är för att balansera samt hur en gör degen?
 
Jag funderar på paj med gräslök och grönkål imorgon, då dessa grödor växer mig över huvudet snart. Jag brukar undvika grädde i fyllningen och så funderar jag på pecorinoost som är så smakrikt att det inte borde behövas så mycket. Då borde jag slippa den där fettmättnaden?

1) Kan du snälla skippa pajen och skicka ditt överflöd av grönkål hit istället? Affärerna har ingen och jag längtar så efter det!
2) Jag brukar inte heller ha grädde och tar oftast en smakrik ost och utöver det keso i äggstanningen. Det brukar bli okej. Fast framförallt gillar jag att göra som jag skriver nedan till Killaloe och äta mindre paj och mer annat.

Kanske? Jag tycker liksom hela grejen med ost i fyllningen, smör i degen och mjölk/ägg i stanningen är tillräckligt för att ser ska kännas flottigt, men jag antar att det beror mycket på hur mycket fyllning det är för att balansera samt hur en gör degen?
Att byta pajskalet mot ett gjort på lite andra mjölsorter och baljväxter och byta lite av fettet mot något annat fuktigt hjälper lite, tycker jag(men det bär mig lite emot att skriva något som låter som diettips). Eller helst: betrakta pajen som en ganska liten del av måltiden och äta den med sallader, typ en grönsallad och en bönsallad - då behöver en inte tumma på flottigheten men mår ändå inte illa.
 
1) Kan du snälla skippa pajen och skicka ditt överflöd av grönkål hit istället? Affärerna har ingen och jag längtar så efter det!
2) Jag brukar inte heller ha grädde och tar oftast en smakrik ost och utöver det keso i äggstanningen. Det brukar bli okej. Fast framförallt gillar jag att göra som jag skriver nedan till Killaloe och äta mindre paj och mer annat.


Att byta pajskalet mot ett gjort på lite andra mjölsorter och baljväxter och byta lite av fettet mot något annat fuktigt hjälper lite, tycker jag(men det bär mig lite emot att skriva något som låter som diettips). Eller helst: betrakta pajen som en ganska liten del av måltiden och äta den med sallader, typ en grönsallad och en bönsallad - då behöver en inte tumma på flottigheten men mår ändå inte illa.
Något sådant brukar jag också göra. Tex bönsallad, en skål rucola eller nåt, och så pajen. Planen nu är dock ENORMA mängder gräslök. Den.är extremt invasiv i jordgubbslandet!
 
Var ute och käkade med jobbet igår, som sommaravslutning (nå, jag jobbar två veckor till jag) och avtackning för två kära kollegor. Var på ett nyöppnat turkiskt ställe på Hisingen - några hade spelat Laserdome innan så vi ville hålla oss inom promenadavstånd - så himla gott och trevligt! Jag åt kycklingspett, vilket jag nästan alltid gör på turkiska hak, och det var jättegott. En liten baklava efter som, hör och häpna, inte alls var lika sötsliskig som de jag är van vid från England.

Vilket ställe var ni på? :)
 
Gissade att det var den. Inte provat men låter ju värt ett besök :D
Bor ett stenkast bort så :p
(och ja, en mycket suspekt porrbio finns där :p)

Ja, lätt värt ett besök! Det är så roligt att det händer lite grejer där omkring nu, jag är uppvuxen i närheten och det var ju inga roliga kvarter förr alltså. Nu är det ju jättetrevligt (minus porrbio då antar jag).
 
Men då måste vi bo i samma område, typ grannar iom att området är rätt litet ;) Nybyggda delen av Kvillebäcken? :D

Ja, men det gör vi. Jag bor längs ån! Trodde jag skrev det när vi diskuterade förskola, och den lilla butiken där man inte längre kan hämta ut paket :p :D
 
Ja, lätt värt ett besök! Det är så roligt att det händer lite grejer där omkring nu, jag är uppvuxen i närheten och det var ju inga roliga kvarter förr alltså. Nu är det ju jättetrevligt (minus porrbio då antar jag).

Ja men verkligen! Så glad att vi tog chansen att köpa lägenhet där. Visade sig vara en mycket bra grej, både rent vinstmässigt om vi vill sälja - och just för att vi trivs så bra också.
Riktigt ruffigt där innan, och lite lever väl kvar, men överlag väldigt bra! :)
 
Pasta med pesto. Piggade upp pastan med citronzest och färsk rosmarin. Rött vin till. Blev trött och försöker nu pigga upp mig med kaffe.
 
Hipsterpizzorna igår var jättegoda, en med rökta tomater och kapris och en med getost, rosmarin och ricottakräm som vi delade på. Efterrätt blev fläderdrink och rabarberdrink.

Middagen idag fortsatte på helgens tema; sallad med mozzarella, tomater, basilika, nektariner, matvete, dillolja, cashewnötter, rädisor, picklad rödlök, asiatisk gurka med mera. Smulpaj med vaniljsås till efterrätt, det är ju ändå söndag.
 
Middagen idag fortsatte på helgens tema; sallad med mozzarella, tomater, basilika, nektariner, matvete, dillolja, cashewnötter, rädisor, picklad rödlök, asiatisk gurka med mera. Smulpaj
Åh så god din sallad lät! Jag åt också sallad baserad på matvete, nektariner, rädisor och gröna blad, men till lunch. Något mindre exotisk än din för det låter väldigt trevligt med asiatisk gurka (vad det nu innebär?)
 
Asiatisk gurka är bara mandolinad gurka som får dra med en ihoprörd kall lag (2 msk risvinäger, 1 msk socker, 1 msk sesamolja, rejäl nypa salt och finhackad färsk chili). Håller några dagar i kylen och man kan ha den till typ allt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 447
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
107 544
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 025
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 194
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp