Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Asiatisk gurka är bara mandolinad gurka som får dra med en ihoprörd kall lag (2 msk risvinäger, 1 msk socker, 1 msk sesamolja, rejäl nypa salt och finhackad färsk chili). Håller några dagar i kylen och man kan ha den till typ allt!
Låter ju supergott! Tack!
 
Dagens mat idag har bestått av min matvete- och nektarinsallad (som jag fått inspiration till av min salladsguru @Koltrast ) samt middag hos föräldrarna. Älskar att kunna åka dit spontant och bli bjuden på middag. Idag hade min far fått ihop grillad kyckling (som smakade väldigt grekiskt - svårt att sätta fingret på varför men smakade som många typ kycklingspett en äter på grekiska restauranger) med en bulgursallad innehållandes fetaost, olika nötter, mynta samt granatäpple och tzatziki. En väldigt bra matdag alltså! :D
 
Det ar "lagom" varmt i dag sa jag inte behover kora AC ... det innebar att jag inte anvander spisen sa det blev gravad, halstrad lax. Jag gravade laxen med mycket mindre dill an vanligt men med en forsvarlig skvatt gin och la den pa grillen for en halstring. Till det en potatis vinegrette salad med jordgubbar till efteratt. Till det har jag en oppnad Pino Gris fran Oregon, friskt, lite syrlig och vansinnigt god sa har en varm sommardag.
 
Tjatade med en kompis på mitt måndagsträningspass. Hon följde med tack vare mutbelöningen: hämtsushi och choklad hos mig efteråt. Har precis intagits :d Sushin av slaget som är ganska bra vardagssushi och till rimligt pris, men på en helg hade jag valt ett annat ställe.
 
Provlagade mat inför släktmiddag på lördag. Fransk dragonkyckling och ratatouille. Min kollega lagade det när jag hade kalas för ett tag sen och dragonsåsen är verkligen sjukt god! Inte riktigt lika bra när jag gjorde det, men det funkar :) Vitt vin till.
 
Vad är det i dragonsåsen? @jarakamandan

Eh... Dragon, typ ;) Det är nåt franskt recept som kollegan översatt hjälpligt... Man bryner valfria kycklingdelar. Sedan svettar man lite lök och finhackad morot, häller på vatten så det täcker typ halva kycklingen och kokar en stund (och har i ett par dragonkvistar, en timjankvist och lite persiljekvistar). När kycklingen är klar tar man ur den, plockar ur kvistarna, reducerar snabbt ner såsen till hälften, silar den och har i lite creme fraiche och finhackad dragon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 297
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
106 118
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 854
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 121
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp