Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.

honung

Trådstartare
Dags för fortsättning på bukes bästa inspirationstråd!

Jag har tagit fram kycklingfilé ur frysen, som jag under dagen ska marinera i en slatt rodvin tillsammans med peppar, saltflingor, chiliflakes, honung, sesamfrön och ingefära, sedan bränner jag av det i ugnen med lite extra kryddor ovanpå, och serverar till råriven rödkål, sötpotatisklyftor i ugn, keso och tomater.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Djurjouren - det som smakar i citronpeppar är glutamat... (och citronsyra och salt). Allt enligt Mats-Eric Nilsson/Äkta vara.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Petruska, gällande carbonaran var jag inte så allvarlig med "äkta":t ;) men jag menade väl att det inte var sådan med massa crème fraîche och paprika och grejer som ofta kallas carbonara här.

Jag följde Nigellas recept, så det var ägg ihopvispade med lite grädde.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag förstod att du inte var allvarlig, men det är alltid lite roligt när något är "äkta". :laugh:

Just grädden är jag särskilt skeptisk till ur "äktehetssynpunkt", på pastarestauranger i Sverige brukar carbonaran bada i grädde (troligen för att barn gillar det).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack för alla citronpeppartips!!!! Jag tror att det är som ni säger att det är citronsyresmaken som jag är ute efter. Det finns bara till en enda maträtt som jag vill ha den, nämnligen grillad kyckling, inte under tillagningen men efter när man frilägger köttet, då är den supergod.
Jag testade efter Houngs länktips http://www.grillguiden.se/recept/kryddor/akta-citronpeppar/att göra så men jag bytta ut lite såklart :-)

Jag skar av det gula på massa citroner, pressade saften i ett glas och där i la jag svartpepparkorn att marienera sig i.
Sen skar jag pluttefina skivor av vitlök, lök och röd chili och så la jag allt i en form i ugnen inklusive de avrunan pepparkornen.
Det var en sådär bra ide... Zestan är torr men det är inte chilin.... Men det heter ju learning by doing..... Jag återkommer om rapport. Tänker lägga allt i en sån där kryddburk där man kan mala det i.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo, jag håller med. Hade det bara varit jag hade jag uteslutit både grädde och äggvitor... men nu skulle jag mata två personer som trots att de är över 60 aldrig har ätit carbonara, så jag kanske omedvetet gjorde lite barnmatsversion ;) Dessutom hade jag fin-fin-finhackad lök i, stekt sådär som man gör till risotto så den blir genomskinlig och mjuk.

(Nu ser jag att jag skrev "följde" vilket jag absolut inte gjorde då hon stipulerar 500g spaghetti och 6 dl grädde till TVÅ portioner... det var mer att jag kikade på det för att komma ihåg i vilken ordning jag skulle göra vad.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Knappar mig själv.

Det pågår en liten diskussion på en blogg för tillfället om vare sig det är fel att det är tre herrar som dömer Mästerkocken? Vad tycker ni? Jag känner att jag inte kan komma på en enda svensk kvinnlig kock som skulle platsat (möjligen, möjligen Tina men jag ser det inte) så jag har faktiskt knappt reflekterat över att det är tre manliga domare.

Har ni?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu blev jag sugen på carbonara!

En god vän i Rom gör fantastisk carbonara. Hen använder lite pastavatten som vispas ihop med äggulan för att få önskad krämighet. Trots att jag stått bredvid och sett när hen fixar till det så lyckas jag f*n inte få det lika bra. Någon som har tips?

Själv tror jag att jag skall käka resterna av en persisk gryta med lammfärs, gula linser och paprika ikväll. Fast om jag beslutar att unna mig lite vin för att fira en inlämnad artikel, så blir det nog en köttbit med aromsmör och en romersk vintersallad. Den senare består av fänkål och apelsiner som skivas och varvas på ett fat. Varje lager toppas med flingsalt och olivolja. Jag vill helst ha stora, svarta halvtorra oliver också, men jag har inte lyckats hitta sådana i Sverige.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har reflekterat över att de kockar som dömer också spelar så übertrista machoroller, särskilt då Morberg och Mannerström. Mot bakgrund av det vore det ju trevligt om även andra sorters personlighet/roller fick en plats. Carina Brydling, tex.

Jag tror inte att förklaringen till att vi känner till så få kvinnliga kockar är att de är så mycket mindre rutinerade eller så mycket färre, som tv ger sken av.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gammalt, sunkigt pastavatten är hemligheten, det ska vara proppat med stärkelse.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Karin Fransson kanske? Eller vad efterlyser du för skills?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men det är ju många fler män som är kockar. Enligt den gamla devisen vardagsmatlagning=kvinnogöra, finmatlagning=mansgöra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men det är ju många fler män som är kockar.

Ja, men hur många fler? Och vilka väljer man att visa och hur väljer man att visa dem och varför?

Man har ju ändå, om man tänker till bara lite, en viss möjlighet att själv styra vilka stereotyper man reproducerar. Det gäller så klart både programmakarna och de medverkande själva.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nja, en skvätt per äggula:D

Och det ska vara grumligt, läbbigt vatten. Som om det var använt under en vecka. På restaurang använder du ju samma vatten hela kvällen, och får du såsbasen på köpet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Jag har farsk Bison fars och kopte nagra farska tratt kantareller (och har en hel del torkade) och tanker gora en sas ungefar som Hyacinth's. Det kanns sa lyxigt att jag nog gjor lite farsk pasta till ... Om jag inte blir for lat nar det ar dags att starta.:grin:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag känner att jag inte kan komma på en enda svensk kvinnlig kock som skulle platsat (möjligen, möjligen Tina men jag ser det inte) så jag har faktiskt knappt reflekterat över att det är tre manliga domare.

Alexandra Zazzi
Anette Rosvall
Anita Klingvall VD på Restaurangakademien
Anna Bergenström
Anna Lallerstedt
Annamaria Klintberger

Annika Ingemarsson
Annina Rabe
Camilla Sparring
Carina Brydling Kockarnas kamp
Carola Magnusson
Diana Blania Magnus & Magnus i Gbg
Elisabeth Johansson OS-medaljer i matlagning
Ella Frenning
Ella Nilsson
Elvira Lindqvist
Erica Landin
Eva Sandegaard Alveheim Hyr en Kock
Fia Gulliksson Meny i P1
Frida Ronge VRÅ i Göteborg
Husmorlisa Pulkkinen
Jeanette Bohman Skivarps Gästgivaregård
Jennifer Barker Köksmästare på Villa Pauli

Karin Andersson
Karin Fransson På hotell Borgholm
Karin Lidén Ordförande i branschföreningen Kost och Näring, sen 8 år tillbaka och utsedd till årets kostprofil
Laila Löfkvist
Leila Lindholm
Lisa Förare Winbladh
Lisa Lemke
Lotta Lundgren
Malin Landqvist
Malin Lundgren
Malin Söderberg
Malin Söderström Moderna museets restaurang
Malin Thörnblom
Maria Karlborg
Marit Paulsen
Mischa Billing
Monika Ahlberg
Renee Voltaire
Sanna Blomquist
Sara Begner
Sigrid Bárány
Siri Bjärhall
Tina Nordström
Tove Nilsson
Ulrica Brydling
Yukiko Duke

(Tack till rattviseformedlingen.se;))
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är lyxigt:)



Barnet har valt middag, vi ska äta...(da-daaaaaam) Korvsoppa. Gud vare nådig.

Släng ner salsiccia, potatis, rotselleri, vitlök, tomatpure, lagerblad, rosmaring och lite allt möljig annat i en kastrull och väntar nu med viss fasa på resultatet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp