Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Taylor and Jones gör en sån korv med äpple och salvia, riktigt god! De är duktiga på engelska korvar av olika slag, deras Merguez och liknande är inget vidare, eller snarare smakar de engelsk korv de också, men när det gäller nordvästeuropeiska korvar är de riktigt bra.

Var hittar man dem??? Inte hos ICA Maxi, väl...?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har dålig koll på Anders, men jag tycker han är rätt skön. Jag gillar alla som är kvar nu. Igår fick vi äntligen se lite mer av Helena. Hon har varit rätt osynliggjord hittills, precis som Madeleine var. 40+kvinnor blir ju lätt det.

På twitter igår var folk förbannade över champinjonhistorien och skrev att Portabello ju ÄR en champinjon, fast en större trädgårdsvariant. Aftonbladet skriver om det i dag också. Trist att en sådan sak skulle bli utslagsgivande.

Det som möjligen talar emot Jennie är väl att hon flera gånger sagt att hon vill lansera det koreanska köket i Sverige så möjligen blir det en helt koreansk kokbok isåfall. Jag undrar om juryn vill det. Fast jag tycker att det låter rätt spännande och skulle önska fler sådana inslag i tävlingen.

Jag gillade Madeleine! Blev väldigt irro när hon åkte ut, men det kanske jag har gnällt om förut ;)

På Facebook har ledarna för gruppen (gissar att det inte är domarna direkt men vet inte vem det är) förklarat skillnaden på champinjoner och portabello. Jag hade definitivt sagt fel.

Jag hade blivit jätteglad om Jennie gav ut en koreansk kokbok!

Jag tycker inte illa om Anders, men han är så hysterisk att jag blir trött på honom, dessutom har han gjort rätt dåligt ifrån sig ett antal gånger att jag bara blir trött på honom. Och jag blir väldigt trött på killen i glasögon som inte är Carl, jag kommer inte ihåg vad han heter. I och för sig droppar han svett i maten lika mycket som Morberg, så han kanske tjänar poäng på det ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jamen Anders har ju åkt ut? (Den som är "lite hysterisk" känns som att det syftar på Markus, enligt min bedömning - inte jury-Marcus då alltså utan deltagaren)

Tackarrrrrrrr-killen heter väl Magnus.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja han heter nog Magnus, jag har aldrig lyckats hålla isär honom och Anders.

Magnus var härligt hysterisk i ambassadens kök igår. Markus tycker jag bara är skön, han uttrycker så mycket känslor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är intressant att vi börjar välja ut namn som vi tycker platsar - i stället för att bara tänka "Ojdå, finns det så många, då måste det självklart finnas ett helt gäng där som skulle funka". ;)

----

Trist att Julien åkte igår! Dessutom på grund av något som t o m gränsar till slamkrypare, tydligen.

Men å andra sidan, när man såg honom i köket på ambassaden - verkar han någonsin ha funderat över hur det går till i ett restaurangkök innan han sökte till tävlingen? "Jag måste vila...":rofl:
Min första tanke var "oj, så många! Hur kommer det sig att ingen av dem är med i juryn?", och sedan blev jag lite förvånad över att Mästerkocken 2012, Sigrid B...nånting, var med men inte vinnaren från 2011, Louise Johansson.

Tråkigt med Julien, han är så söt! Och han verkar vara väldigt duktig. Men jag funderade också på hur han skulle orka med kockyrket när han sa att han måste vila. Kockyrket innebär väldigt mycket jobb på obekväma arbetstider och i värsta fall i princip dygnet runt. Ingen tid för vila där inte!
Undrar varför Anders är kvar faktiskt, han har failat rätt många gånger nu tycker jag. Eller?

Har dålig koll på Anders, men jag tycker han är rätt skön.

Jag tycker inte illa om Anders
Nu blir jag förvirrad. Vem är Anders? :D Är det Markus ni menar? Med skägget och det dramatiska tonfallet? ;)

Anna: Han med glasögon som inte är Carl är ju Magnus. "Tackarrrrrrrr!" Jag hoppas verkligen att det är tv-teamet som tycker att det är hans typ catch phrase som de ber honom använda och inte någonting som han har spontant i sin jargong. :crazy:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja han heter nog Magnus, jag har aldrig lyckats hålla isär honom och Anders.

Jag menar killen med skägg som är så Himla Dramatiskt Hysteriskt Lycklig varje gång han får individuell intervju, det ser ut som om han håller på att kissa på sig.


Anna: Han med glasögon som inte är Carl är ju Magnus. "Tackarrrrrrrr!" Jag hoppas verkligen att det är tv-teamet som tycker att det är hans typ catch phrase som de ber honom använda och inte någonting som han har spontant i sin jargong. :crazy:

Ja men då gillar jag inte Magnus heller. Jag menar, kom på en bättre catch phrase än "Tackarrrrrrr"! Jag tror att det är spontant och jag tycker att han kan ta sig i dalen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är uppenbarligen alldeles för många helyllesvenska namn i den här tävlingen. :D Carl, Magnus, Anders, Markus... Fram för fler Julien:er!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag menar killen med skägg som är så Himla Dramatiskt Hysteriskt Lycklig varje gång han får individuell intervju, det ser ut som om han håller på att kissa på sig.

Ja det förstod jag, det är Markus. Det är Magnus och Anders vi blandat ihop.

Men inte är Markus lycklig för att han får intervju? Jag tolkar det som att han är så engagerad i tävlingen, bara. Jag tycker att han är lite bedårande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är uppenbarligen alldeles för många helyllesvenska namn i den här tävlingen. :D Carl, Magnus, Anders, Markus... Fram för fler Julien:er!

Inte bara namnen, utan "blonda killar". Jag kan inte heller hålla isär dem. Alla ser likadana utom Carl som är kort och ger cyklopfeeling:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja det har nog varit ett ovanligt homogent startfält i år? Åtminstone på herrsidan. Bland kvinnorna har de varierat lite mer både i utseende och namn.

Men hey, till och med juryn (Morberg) blandade ju ihop (glasögon)gossarna. Ett av mina favoritavsnitt hittills. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men inte är Markus lycklig för att han får intervju? Jag tolkar det som att han är så engagerad i tävlingen, bara. Jag tycker att han är lite bedårande.

På sätt och vis är det lite synd att programproducenten har valt att fokusera så mycket på hans person. Jag har tidigare tänkt att det är konstigt att han är kvar i tävlingen när han verkar prestera så pass undermåligt. Men så tänker jag att programproducenten går igång på att Marcus så passionerat överdramatiserar varje lilla sak som inte är perfekt, vilket får det att framstå som att han gång på gång misslyckas i köket fast så inte alls är fallet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Var hittar man dem??? Inte hos ICA Maxi, väl...?

Jo, ICA Maxi och Coop Forum har deras korvar där jag bor, brukar vara 3-5 olika sorter beroende på årstid och vad de känner för, brukar variera lite. Tror de har en egen butik nånstans i Stockholm också.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tror de har en egen butik nånstans i Stockholm också.

Den ligger på Hantverkargatan och det är också där som korvarna tillverkas. Men jag tror inte att de har så stor produktion att man kan hitta deras korvar precis överallt i Sverige.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

.

Men hey, till och med juryn (Morberg) blandade ju ihop (glasögon)gossarna. Ett av mina favoritavsnitt hittills. :D

Ja, jag tycker att flera avsnitt har varit bra. Gillar att många av deltagarna inte verkar så kamerarädda och tillbakadragna.

Men så tänker jag att programproducenten går igång på att Marcus så passionerat överdramatiserar varje lilla sak som inte är perfekt, vilket får det att framstå som att han gång på gång misslyckas i köket fast så inte alls är fallet.

Det har jag inte tänkt på men du har säkert rätt! Någon som ömsom strålar, ömsom gråter, är naturligtvis tacksam tv. Och då kanske man övertolkar både hans strålande och hans tårar.

Överhuvudtaget är det svårt att bilda sig en uppfattning om maten, tycker jag, man får varken se deras tallrikar ordentligt eller höra någon utförligare kritik av juryn. Stor skillnad mot amerikanska förlagan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den ligger på Hantverkargatan och det är också där som korvarna tillverkas. Men jag tror inte att de har så stor produktion att man kan hitta deras korvar precis överallt i Sverige.

Säkert inte, de säljer nog bara på sin lokala marknad än så länge. Men de har ökat spridningen rätt bra på sistone, nu finns de i de flesta stora butiker, så de kanske sprider sig ut i landet också. Det finns säkert liknande lokala korvmakare på andra håll i landet också, tänker jag mig?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Överhuvudtaget är det svårt att bilda sig en uppfattning om maten, tycker jag, man får varken se deras tallrikar ordentligt eller höra någon utförligare kritik av juryn. Stor skillnad mot amerikanska förlagan.

Precis! Först tyckte jag synd om det röda laget som fick Marus och sedan ojade jag mig över att Marcus fick vara kvar men inte Julien. Men sedan slog det mig att jag nog är orättvis - för jag vet ju egentligen inget alls om maten de lagar. Allt vi får är den bild som programproducenten serverar oss.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte bara namnen, utan "blonda killar". Jag kan inte heller hålla isär dem. Alla ser likadana utom Carl som är kort och ger cyklopfeeling:D

Jag är hur förvirrad som helst av diskussionen. Carl, cyklops - det måste vara han som man kan se bakom ett par gigantiska glasögon va?
Anders, har jag inga problem att hålla reda på, han är vansinnigt lik en skådis i tonårs-serien vampire diaries, "alaric saltzman":
Alaric-1x09-alaric-saltzman-10370442-1280-720.jpg
MV5BMTU0NzE2MTY3M15BMl5BanBnXkFtZTcwOTAyMzc0Mw@@._V1._SY314_CR14,0,214,314_.jpg

Anders:
582831_107696226075663_1416027240_n.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det finns säkert liknande lokala korvmakare på andra håll i landet också, tänker jag mig?

Jag kan starkt rekommendera en finsk korvbutik i Norrköping som inte bara säljer finska korvar utan delikatesser från hela världen - de har säkert korvarna ni pratar om i sitt sortiment. Jag handlar där då och då och kommer alltid hem med mycket mer saker än jag räknat med, nu var det ett tag sedan jag var där men det är nog dags igen känner jag. Jag är allt annat än en korv-människa - jag har faktiskt lite svårt för korv(som i korv liksom, men gillar kallskuret), men jag blev ju sugen nu på sen där salvia-korven som nämns här i tråden...
http://www.finskkorvbutik.se/
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nåt jag saknar grymt är de himmelska engelska korvarna med t.ex Sage and Apple (salvia och äpple)-fyllning, grillade blir de så goda att man nästan inte står ut! Dom har också kryddiga små chipolatas (vilket ju inte låter särskilt brittiskt...) <snip>

Mmmm ... jag vet. Vi har ocksa den typen av korvar med en massa olika kryddningar, apple, ost, sage, basil, etc, etc ... vansinnigt gott.

Nej, det var inte någon fyllning i utan mer som drömmar med hackad pistage i smeten. De är väldigt spröda och ser väldigt anonyma ut, i utseendet liknar de mest svenska standardsmåkakor men de är SÅ mycket godare! :love:

Den typen av kakor finns hur mycket som helst med sma variationer i mellan ostern. Jatte goda ... men lite for sota for mig.:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp