Bukefalos 28 år!

Tjänsteledigt eller sjukdom?

Ja men som du skriver ska man vara proaktiv och jobba för att inte behöva vara hemma från jobbet pga kris
Men alla har olika sätt att hantera kriser och det finns banne mig inget rätt eller fel i hur folk reagerar.
Om förlusten av partnern är första stora krisen i livet så såklart man reagerar starkt
Klart man kan vara hemma från jobbet pga kris, men att gå ner i djup deppression är inte särskilt bra. Det är en viss skillnad tycker jag på att reagera starkt och gå ner i en djup depression.
 
Usch vad hårda många av er är! Tänk på arbetsgivaren också. Visst att det är bäst enklast och billigast om allt rullar på men vi är människor! Det beror på vilket jobb en har. Jag vill inte träffa en storgråtande halvt förvirrad tandläkare polis eller busschaufför tex. Men visst jag skulle kunna sitta på jobbet och storgråta eftersom jag jobbar ensam med min hund i en etta i en trappuppgång typ. Men mina anställda som förväntas ta hand om andra?! Nej tack då önskar jag att de tar ansvaret att vara hemma faktiskt.
 
Usch vad hårda många av er är! Tänk på arbetsgivaren också. Visst att det är bäst enklast och billigast om allt rullar på men vi är människor! Det beror på vilket jobb en har. Jag vill inte träffa en storgråtande halvt förvirrad tandläkare polis eller busschaufför tex. Men visst jag skulle kunna sitta på jobbet och storgråta eftersom jag jobbar ensam med min hund i en etta i en trappuppgång typ. Men mina anställda som förväntas ta hand om andra?! Nej tack då önskar jag att de tar ansvaret att vara hemma faktiskt.
Ja jag arbetar inom skolan
Känner jag att jag inte kommer orka hantera de elever som behöver det så är det bäst för alla att jag är hemma.
Brukar aldrig ta med mina känslor till jobbet oavsett,men i vissa lägen känner man själv vad som är bäst.
När jag hade sömnproblem som värst var jag hemma två gånger.
För att jag inte sovit alls och jobbade inom vården med medicinansvar.
Det var helt enkelt inte lämpligt att i det skicket ha det ansvaret.
Arbetsgivaren förstod varför och jag tog tag i problemen.
Nu när jag inte arbetar skift så funkar sömnen mycket bättre.
 
Ja nu är det ju milsvidd skillnad mellan att någon går bort, ett barn blir påkört osv än att ens partner vill gå isär.

Och som jag skrev, mår man så oerhört dåligt ser man ju till att få hjälp med sjukskrivning snarast så att man kan få hantera problemet under minst nån - några veckor med "tillstånd" så att säga.

Vem bestämmer att det är milsvid skillnad?

Och mår man oerhört dåligt i en krisreaktion så man inte kan arbeta tar man sig knappast till läkare heller första dagarna. Dessutom så på många ställen tar de inte ens emot förrän du varit hemma din egensjukskrivningsvecka. Något en tidigare AG erfor när de la förstadagsintyg på folk men fick ta bort kravet för personerna fick inte ens komma till läkare första dan.
 
Klart man kan vara hemma från jobbet pga kris, men att gå ner i djup deppression är inte särskilt bra. Det är en viss skillnad tycker jag på att reagera starkt och gå ner i en djup depression.
an kan inte alltid "lära" dig hur man ska göra för att förhindra depression.
Jag har återkommande depressioner, trots medicinering. Medicinen gör att jag fungerar som vilken "normal" människa som helst, men jag är betydligt mer känslig för motgångar. Och jag kan inte styra allt.
 
Vad som gör att människor har en akut kris som kräver en kanske två dagars sjukskrivning är en sak och vad som orsakar en långvarig djup depression som kräver eventuell långtidssjukrivning och rehabilitering är en annan. Just den akuta krisen som kräver en eller några dagars frånvaro anser inte jag vara så mycket att tala om eller betyder att personen mår dåligt i sig. Vi kan alla drabbas av dödsfall i familjen, mamma får en hjärtattack och ligger på intensiven osv. Skälet tycker jag inte spelar så stor roll i det fallet utan att det är något som AG borde acceptera - och jag tror också att de flesta gör det - även om det inte är lagstadgat. Det betyder inte att personen är kliniskt deprimerad utan att det krävs några dagar att komma över en akut kris.

De flesta AG vill nog inte ha en hysteriskt gråtande helt förstörd arbetstagare som inte kommer att kunna jobba och med största sannolikhet kommer att skapa mindre produktivitet eftersom kollegerna kommer att trösta och måna om personen istället för att ägna tid åt sina arbetsuppgifter. En helt naturlig reaktion.

Sedan vad som skapar den akuta krisen är helt individuellt och ska inte graderas eller dömas. Det här gäller bara mig själv, men när min farfar dog gick jag till jobbet, jobbade som vanligt och var ledsen men ändå fungerande. Däremot vet jag att om/när min katt dör kommer jag att rasa ihop och behöva några dagar att hämta mig. Om jag orkar gå till VC kommer jag med största sannolikhet att bli sjukskriven eftersom jag kommer att vara helt hysterisk och absolut inte kapabel att jobba.

Sedan att när jag kommit tillbaka till jobbet kommer att kasta en hålslagare i huvudet på den person som vågar säga att det bara är en katt är en helt annan sak. :rage:
 
Jag har inte läst riktigt hela tråden men min fundering är om man verkligen behöver uppge en anledning till sjukdom de första 7 dagarna? Så har det inte varit på någon arbetsplats jag jobbat på och jag tror att huvudregeln är att man inte behöver uppge det.

Sedan blir det ju skillnad vid upprepade fall, tror det varit typ 6 sjukperioder på ett år som gör att det blir åtgärder tillsammans med chef och HR.
 
Jag har inte läst riktigt hela tråden men min fundering är om man verkligen behöver uppge en anledning till sjukdom de första 7 dagarna? Så har det inte varit på någon arbetsplats jag jobbat på och jag tror att huvudregeln är att man inte behöver uppge det.

Sedan blir det ju skillnad vid upprepade fall, tror det varit typ 6 sjukperioder på ett år som gör att det blir åtgärder tillsammans med chef och HR.
Man behöver det inte ens på läkarintyget från dag 8.
 
Jag tycker att du ska godta att det blir obetalt och vara glad att du får stanna.
Ditt privatliv tillhör inte din arbetsplats såvida det inte är på en nivå med cancer eller något smittsamt som kommer att ha en STOR avgörande betydelse och som kräver hänsyn utöver det vanliga pga humanitär respekt.
Hjärtesorg är ingen sjukdom utan ett "suck it up tillstånd" och depression hör till läkare = Du skulle fått en sjukskrivning på papper dag 1 eller allra senast dag 2.
Herregud ang din brist på insatthet vad som gäller vid sjuk 7 dagar generellt och din inställning utöver det mitt i oinsattheten .
 
Såvitt jag vet måste man inte uppge orsak till sjukfrånvaro men måste förklara varför man inte har arbetsförmåga, för de flesta är det då enklare säga att man brutit armen eller är förkyld än att förklara varför man inte kan utföra sitt jobb ;)
 
Jag har inte läst riktigt hela tråden men min fundering är om man verkligen behöver uppge en anledning till sjukdom de första 7 dagarna? Så har det inte varit på någon arbetsplats jag jobbat på och jag tror att huvudregeln är att man inte behöver uppge det.

Sedan blir det ju skillnad vid upprepade fall, tror det varit typ 6 sjukperioder på ett år som gör att det blir åtgärder tillsammans med chef och HR.

Nej du behöver som sagt inte ge anledning för sjuk 7 dagar . Sen behövs ett läkarintyg för vidare frånvaro .
Din huvudregel ang antal sjukfrånvaro /perioder på ett år så är det fö inget relevant i sammanhanget alls - det finns ingen regel om det och ffa är det inte något arbetsgivare har som trend /norm/lag .
 
Nej du behöver som sagt inte ge anledning för sjuk 7 dagar . Sen behövs ett läkarintyg för vidare frånvaro .
Din huvudregel ang antal sjukfrånvaro /perioder på ett år så är det fö inget relevant i sammanhanget alls - det finns ingen regel om det och ffa är det inte något arbetsgivare har som trend /norm/lag .
De företag jag jobbat på har haft praxis på att starta en rehabutredning efter att den anställda varit sjukskriven fler än sex gånger under de senaste tolv månaderna. Arbetsgivaren ansvarar att i samråd med dig ta reda på varför du är sjuk och utreda ditt behov av rehabilitering. Så är det även för kommunanställda i vår kommun. I vissa fall får de även kräva sjukintyg från första dagen.
 
Nej du behöver som sagt inte ge anledning för sjuk 7 dagar . Sen behövs ett läkarintyg för vidare frånvaro .
Din huvudregel ang antal sjukfrånvaro /perioder på ett år så är det fö inget relevant i sammanhanget alls - det finns ingen regel om det och ffa är det inte något arbetsgivare har som trend /norm/lag .

Jodå, det är rätt uppstyrt vilka krav arbetsgivaren har på sig vad gäller upprepad korttidsfrånvaro och insatserna runt detta.
---
Rehabsamtal ska ske oavsett bakgrund till tillfällena av korttidssjukfrånvaro, om de är tillräckligt många. Försäkringskassans definition av upprepad korttidsfrånvaro – ett skäl till rehabsamtal – är sex eller fler korttidsfrånvarotillfällen under en 12-månadersperiod, men det förekommer arbetsplatser där man använder definitionen fyra tillfällen per sex månader.

Vid ett rehabsamtal byggt på Försäkringskassans definition har den anställde skyldighet att lämna information om sina korta sjukfrånvarotillfällen.
---
 
Jodå, det är rätt uppstyrt vilka krav arbetsgivaren har på sig vad gäller upprepad korttidsfrånvaro och insatserna runt detta.
---
Rehabsamtal ska ske oavsett bakgrund till tillfällena av korttidssjukfrånvaro, om de är tillräckligt många. Försäkringskassans definition av upprepad korttidsfrånvaro – ett skäl till rehabsamtal – är sex eller fler korttidsfrånvarotillfällen under en 12-månadersperiod, men det förekommer arbetsplatser där man använder definitionen fyra tillfällen per sex månader.

Vid ett rehabsamtal byggt på Försäkringskassans definition har den anställde skyldighet att lämna information om sina korta sjukfrånvarotillfällen.
---

Jag avböjer att kommentera/debattera med dig som känt sen länge .

Jag vet inte vad du väljer att tjafsa om över huvud taget utifrån det jag motiverat i svar utifrån TS inlägg .
Rehab samtal etc är inte aktuellt där alls utifrån frågan och läget. Vet inte vad du får det från ang kortids frånvaro mm etc.
Utifrån det har jag svarat .
 
De företag jag jobbat på har haft praxis på att starta en rehabutredning efter att den anställda varit sjukskriven fler än sex gånger under de senaste tolv månaderna. Arbetsgivaren ansvarar att i samråd med dig ta reda på varför du är sjuk och utreda ditt behov av rehabilitering. Så är det även för kommunanställda i vår kommun. I vissa fall får de även kräva sjukintyg från första dagen.

Ja det står arbetsgivaren fri att skapa egna regleringar rapportmässigt utöver grunden sjukskriven en vecka .

Oavsett hur det ska rapporteras gäller ju samma regler grundmässigt för rätt till sjuklön . Dvs FK /arbetsgivaren.
 
Jag avböjer att kommentera/debattera med dig som känt sen länge .Jag vet inte vad du väljer att tjafsa om över huvud taget utifrån det jag motiverat i svar utifrån TS inlägg .
Det är ju en bekväm inställning när man blir bevisad fel. Jag tjafsar och du debatterar?

Din huvudregel ang antal sjukfrånvaro /perioder på ett år så är det fö inget relevant i sammanhanget alls - det finns ingen regel om det och ffa är det inte något arbetsgivare har som trend /norm/lag .

Här försöker du berätta för en annan medlem att denna har fel. Jag säger tvärtom: sagda medlem har helt rätt för sig, du har fel och det är visst reglerat och går inom lag för arbetsgivare.

Rehab samtal etc är inte aktuellt där alls utifrån frågan och läget. Vet inte vad du får det från ang kortids frånvaro mm etc.
Utifrån det har jag svarat .

Rehabsamtal har att göra med korttidsfrånvaro, det är ett rehabsamtal som krävs vid upprepad korttidsfrånvaro.
 
Det är ju en bekväm inställning när man blir bevisad fel. Jag tjafsar och du debatterar?



Här försöker du berätta för en annan medlem att denna har fel. Jag säger tvärtom: sagda medlem har helt rätt för sig, du har fel och det är visst reglerat och går inom lag för arbetsgivare.



Rehabsamtal har att göra med korttidsfrånvaro, det är ett rehabsamtal som krävs vid upprepad korttidsfrånvaro.

Ok . Jag önskar dig lycka till .
 
@Grazing dina tips är en aning märkliga i den här tråden.
Du nämner att man ska jobba med sig själv, inte vara så beroende av andra, att kriser inte ska påverkar arbetsförmågan osv.

För mig är det väldigt motsägelsefullt när du kommer med dom kommentarerna med tanke på att du själv inte överhuvudtaget verkar jobba med dig själv för att slippa vara beroende av andra. Jag tänker bland annat på att du känner behov av att dina nära ska fråga om ditt mående oftare.

Sen undrar jag, jobbar du själv?
På dig låter det som Ts behöver rycka upp sig lite och det känns som ett aningens malplacerat "tips" från dig.
Fast det kanske är olika när det gäller andra och inte dig.
 
Jodå, det är rätt uppstyrt vilka krav arbetsgivaren har på sig vad gäller upprepad korttidsfrånvaro och insatserna runt detta.
---
Rehabsamtal ska ske oavsett bakgrund till tillfällena av korttidssjukfrånvaro, om de är tillräckligt många. Försäkringskassans definition av upprepad korttidsfrånvaro – ett skäl till rehabsamtal – är sex eller fler korttidsfrånvarotillfällen under en 12-månadersperiod, men det förekommer arbetsplatser där man använder definitionen fyra tillfällen per sex månader.

Vid ett rehabsamtal byggt på Försäkringskassans definition har den anställde skyldighet att lämna information om sina korta sjukfrånvarotillfällen.
---

Jag jobbar inom landstinget och just detta står på intranätet. Dock har jag inte råkat ut fler det trots mer än 6 sjukperioder under 2016. Jag tror de gör ngn typ av individuell bedömning och mina perioder har allihop legat i anslutning till VAB :cautious: Inga långa perioder heller men det finns ju inte så mycket att utreda om en anställd vabbar pga att barnet har maginfluensa och sedan själv är sjukskriven 2 dagar på det. Krävs ingen Einstein för att räkna ut varför liksom. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp